انتقاد عفو بین‌الملل از تصمیم هند برای لغو خودمختاری کشمیر  
کد خبر: 3832910
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵

انتقاد عفو بین‌الملل از تصمیم هند برای لغو خودمختاری کشمیر  

گروه بین‌الملل ــ سازمان عفو بین‌الملل از تصمیم یکجانبه هند در لغو خودمختاری «جامو و کشمیر» هشدار داد و تأکید کرد که این اقدام موجب افزایش نقض حقوق بشر می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «آناتولی»؛ سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای از تصمیم هند برای لغو خودمختاری جامو و کشمیر انتقاد کرد و از افزایش تنش‌ها در این اقلیم هشدار داد.
 
در این بیانیه تأکید شده‌ که تصمیم یکجانبه دهلی‌نو در لغو ماده 370 قانون اساسی بدون مشورت با ساکنان این ایالت، تنش‌های بسیاری را در پی خواهد داشت.
 
این سازمان درباره اخراج ساکنان محلی این ایالت هشدار داد و این اقدام را نقض حقوق بشر و سلب آزادی‌های مدنی بیان کرد.
 
«آکار پاتیل»، مدیر اجرایی شعبه هند سازمان عفو بین‌الملل، در همین رابطه گفت: استفاده از هزاران نیروی امنیتی و محصور کردن همه خدمات شهروندی از جمله تلفن و اینترنت و محدودیت در برگزاری تجمع مسالمت‌آمیز مردم جامو و کشمیر را به حاشیه رانده‌ است و این نقض حقوق بشر جز با مداخله مردم این منطقه پایان نخواهد یافت.
 
وزارت دادگستری هند، دوشنبه، 14 مردادماه، دستور لغو ماده 370 قانون اساسی این کشور در مورد خودمختاری کشمیر را صادر و اعلام کرد که این تصمیم فوراً اجرا خواهد شد. ماده 370 قانون اساسی هند به ساکنان جامو و کشمیر اجازه داده‌ است که از سال 197 مستقل از دولت مرکزی هند عمل کنند.
 
وزارت خارجه پاکستان در واکنش به تصمیم هند نسبت به لغو خودمختاری کشمیر، این اقدام را غیرقانونی توصیف کرد.
 
«جامو و کشمیر» منطقه‌ای تحت سیطره هند تلقی می‌شود که مردم آن از سال 1989 علیه اشغال هند به مبارزه برخاسته‌اند. از زمان استقلال هند و پاکستان از انگلیس در سال 1974 و تشکیل منطقه مسلمان نشین در هند، ساکنان این منطقه خواستار استقلال کشمیر از هند و پیوستن به پاکستان هستند.
 
در پی درگیری‌های کشمیر، هند و پاکستان سه جنگ را در سال‌های 1948، 1965 و 1971 تجربه کرده‌اند که حدود 70 هزار کشته از هر دو طرف بر جای گذاشته‌ است.
 
انتهای پیام
captcha