لزوم تقویت توانمندی‌های فرهنگی و اخلاقی دانش‌آموزان همگام با علم‌آموزی
کد خبر: 3837344
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
حجت‌الاسلام ذوعلم تبیین کرد؛

لزوم تقویت توانمندی‌های فرهنگی و اخلاقی دانش‌آموزان همگام با علم‌آموزی

گروه جامعه ــ رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه خلأ بسیار جدی در نظام آموزشی این است که به جای تقویت علمی و تبیین کاربرد علم در زندگی دانش‌آموزان، به سراغ تقویت محفوظات رفته‌ایم، گفت: جهت‌گیری اصلی در برنامه‌ریزی‌های درسی این است که توانمندی‌های فکری، فرهنگی و اخلاقی را همگام با توانمندی علمی دنبال کنیم.

لزوم تقویت توانمندی‌های فکری، فرهنگی و اخلاقی همگام با علم‌آموزیبه گزارش ایکنا؛ نشست خبری حجت‌الاسلام علی ذوعلم،‌ رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، امروز یکشنبه، سوم شهریورماه، در محل این سازمان برگزار شد.

حجت‌الاسلام ذوعلم در این نشست با بیان اینکه کتاب‌های درسی باید اصلاح و بازنگری شوند، اظهار کرد: روند به‌روز شدن کتاب‌ها، همیشگی است و خواهد بود. در تلاشیم تا این روند با کمک کارشناسان مربوطه در فواصل زمانی متعدد انجام شود تا در صورت نیاز، کتب اصلاح شوند.

وی همچنین در زمینه تأمین کاغذ مورد نیاز برای چاپ منابع درسی در آموزش و پرورش نیز گفت: تولید کاغذ در داخل کشور سالانه سه هزار تن است، در حالی که به ۴۵ هزار تن کاغذ در سال نیاز داریم که ظرفیت تولید و تأمین آن در داخل وجود ندارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حجیم‌ترین و عملیاتی‌ترین توزیع نشر را انجام می‌دهیم. جمعیت دانش‌آموزی بسیار زیاد و حدود ۱۴ میلیون نفر است. تعداد کشور‌هایی که این میزان دانش‌آموز یا بیش از آن داشته باشند، خیلی زیاد نیستند.

وی همچنین درباره حمل و نقل کتاب‌های درسی از انبارها، به استان‌ها هم گفت: به طور متوسط روزی پنج کتاب در این سازمان تأیید و برای چاپ آن‌ها اقدام می‌شود. همچنین روزانه به طور متوسط باید ۵۰۰ هزار جلد کتاب چاپ شود تا ۱۴۰ میلیون کتاب تا اول مهر آماده شود و به دست دانش‌آموزان کشور برسد.

حجت‌الاسلام ذوعلم با اشاره به ارزیابی اجرای برنامه‌ها و طرح‌های آموزشی، بیان کرد: در بازه زمانی هفت‌ ساله که سازمان پژوهش درگیر برنامه هم‌سوسازی بود، موضوعاتی همچون سبک زندگی، فناوری اطلاعات، مهارت‌ها و ... در برنامه‌های درسی گنجانده شده است. اعضای شورای عالی آموزش و خانواده‌ از این تغییرات ابراز رضایت می‌کردند. در روند این تغییرات شاهد رضایت جامعه نخبگانی نیز بوده‌ایم. البته در آینده هم باید کار عمیق‌تر و جدی‌تری در حوزه برنامه درسی انجام دهیم.

از ظرفیت و تجربیات سایر کشور‌ها استفاده کنیم
 
وی همچنین درباره تلاش سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برای کسب تجربه از سایر کشور‌ها در حوزه برنامه‌ریزی آموزشی گفت: تلقی ما این است که در عرصه تربیت همه جوامع به ارتقای تربیتی نیاز دارند؛ ما نیز مستثنا نیستیم. چالش‌های موجود در عرصه سیاست و ... ناشی از نپرداختن به امر تربیت است؛ در این مسیر هم باید بتوانیم از ظرفیت سایر کشور‌ها و تجربیات آن‌ها استفاده کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به رویکرد این سازمان برای تقویت مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان در قالب برنامه‌های آموزشی، اظهار کرد: جهت‌گیری اصلی در برنامه‌ریزی‌های درسی این است که توانمندی‌های فکری، فرهنگی و اخلاقی را همگام با توانمندی علمی دنبال کنیم. در کسب توانمندی‌های علمی هم هدف فقط حفظ یک سری آموخته‌ها نیست، این خلأ بسیار جدی در نظام آموزشی ماست که به جای تقویت علمی و تبیین کاربرد علم در زندگی دانش‌آموزان به سراغ تقویت محفوظات رفته‌ایم. جهت‌گیری آموزش و پرورش بایه به سمت تقویت علمی در کنار کسب توانمندی عملی دانش‌آموزان باشد و این موضوع را دنبال می‌کنیم. البته این موضوع نیازمند عزم ملی و امری زمان‌بر است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در بخشی از این نشست نیز با اشاره به هفته دولت و شهادت شهیدان رجایی و باهنر گفت: این دو شهید بزرگوار برای آموزش و پرورش به عنوان الگو و جهت‌دهنده تلقی می‌شوند. امیدواریم آموزش و پرورش بتواند همان راه مد نظر شهدا را دنبال کند و اگر مشکلی در این مسیر وجود دارد با بهره‌مندی از نگاه‌ این بزرگواران اصلاح کند.

به صورت نظام‌یافته به ابعاد مختلف تربیتی توجه کنیم

وی در ادامه درباره آموزش خود مراقبتی به دانش‌آموزان نیز تصریح کرد: اصل تحول در تربیت، دنبال کردن تربیت همه‌جانبه است و تربیت جنسی نیز در این بحث حائز اهمیت است. نگاه غرب به مسئله تربیت برای ما مهم نیست، در فرهنگ خودمان شاخصه‌هایی داریم که آنها مد نظر است. در شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع تحول در امر تربیت مطرح شده و در حال حاضر معلمان نیز تلاش می‌کنند به این مسئله بپردازند. البته این تلاش‌ها کافی نیست و باید نظام‌یافته به ابعاد مختلف تربیتی توجه کنیم.

حجت‌الاسلام ذوعلم همچنین درباره کاهش ساعات آموزشی اظهار کرد: ساعات یادگیری برای دانش‌آموزان قرار است ۲۵ ساعت در نظر گرفته شود که به مدت‌زمان‌های ۴۵ دقیقه‌ تقسیم می‌شود. اگر قرار باشد بازنگری در برنامه‌ریزی آموزشی داشته باشیم، باید حتماً به زمانی که برای عناوین در نظر گرفته می‌شود توجه داشته باشیم. به طور کلی باید برای اجرای برنامه‌ریزی ملی برنامه درسی، برنامه‌ریزی کلی داشته باشیم. هنوز به جمع‌بندی در این زمینه نرسیده‌ایم، اما آنچه اهمیت دارد این است که به اهداف آموزشی‌مان برسیم. اگر این اهداف می‌گوید باید به عناوین درسی اضافه یا از آنها کاسته شود، بدان عمل می‌کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره آموزش دروس به زبان مادری گفت: زبان آموزش ما فارسی است، اما ممکن است دانش‌آموزان مناطق دوزبانه دچار عقب‌ماندگی تحصیلی شوند، چرا که زبان مادری آنها متفاوت است. از طرفی مراحل شرکت در کنکور و راه‌یابی به دانشگاه نیز با بهره‌گیری از زبان فارسی است. در این‌باره درصدد اجرای طرح بوم هستیم؛ این طرح به دنبال تأمین نیازهای آموزشی و مهارتی دانش‌آموزان است‌.

آغاز به کار خیران آموزش فنی و حرفه‌ای

وی در ادامه به موضوع خیران کتب درسی نیز اشاره کرد و افزود: خیران آموزشی کم نیستند، از طرفی، خیران آموزش فنی و حرفه‌ای نیز به تازگی آغاز به فعالیت کرده‌اند. در این میان نیز باید به خیران ارتقای محتوا و کیفیت آموزشی توجه ویژه‌ای شود چرا که این خیربن می‌توانند به شکل داوطلبانه در استان‌های مختلف با ما همکاری داشته باشند.

ذوعلم گفت: هر ساله کتب درسی استان سیستان و بلوچستان به صورت رایگان ارسال می‌شود؛ امسال هم همین برنامه وجود دارد‌. بیش از ۲۰ میلیارد تومان هزینه برای این کار صرف می‌شود و این کمترین کاری است که می‌توان برای این مناطق انجام داد.

انتهای پیام
captcha