هدف‌گذاری برای رسیدن به صادرات دو میلیارد دلاری صنایع دستی/ اهمیت حضور گردشگران در اقتصاد ایران
کد خبر: 3837437
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱
مونسان اظهار کرد:

هدف‌گذاری برای رسیدن به صادرات دو میلیارد دلاری صنایع دستی/ اهمیت حضور گردشگران در اقتصاد ایران

گروه جامعه ــ‌ سرپرست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم افتتاح سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی بر اهمیت هدف‌گذاری برای صادرات دو میلیارد دلاری صنایع دستی ایران تأکید کرد.

هدف‌گذاری برای رسیدن به صادرات دو میلیارد دلاری صنایع دستی/ اهمیت حضور گردشگران در اقتصاد ایرانبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ علی‌اصغر مونسان، سرپرست وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، ظهر امروز در مراسم افتتاح سی‌و دومین نمایشگاه ملی صنایع دستی که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا شده است، در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت برندسازی در صنایع دستی اظهار کرد: در حال حاضر برندسازی در این حوزه مبتنی بر سلیقه مشتری است و استادکارهای صنایع دستی نیز در این راستا فعالیت می‌کنند.

وی افزود: خوشبختانه بازارهای مختلف از صنایع دستی ایرانی استقبال می‌کنند. همچنین صنایع دستی در جریان زندگی مردم دارای اهمیت شده است. در این نمایشگاه نیز سعی کرده‌ایم که صنایع کاربردی نیز برای مشتریان و علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شود. این صنایع کاربردی نیز به صورت هنرمندانه طراحی شده است.

سرپرست وزارت میراث فرهنگی در ادامه با بیان اینکه صنایع دستی از مصداق‌های بارز اقتصادی مقاومتی است، گفت: امیدواریم با حمایت‌هایی که بعد از وزارتخانه شدن این سازمان ایجاد شده است، بتوانیم به هدف دو میلیارد دلار صادرات صنایع دستی دست پیدا کنیم.

سرپرست میراث فرهنگی و صنایع دستی با اشاره به وزارتخانه شدن این سازمان اظهار کرد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تشخیص دادند که این سازمان باید به وزارتخانه تبدیل شود. این اتفاق بزرگی است که می‌تواند اهداف اقتصادی را برای ما فراهم کند.

مونسان یادآور شد: صنایع دستی می‌تواند نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور فراهم کند. صنایع دستی دارای ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است و فعالان این حوزه نقش مهمی در برجسته کردن این اهداف دارند.

وی با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها مشکلاتی در حوزه تأمین مواد اولیه برای تولید صنایع دستی به وجود آمده است، گفت: علیرغم این، ما تلاش داریم که بتوانیم فعالیت خود را در حوزه صادرات ادامه دهیم.

وی با اشاره به موضوع گردشگری نیز گفت: خوشبختانه این حوزه نیز از رشد بسیار بالای برخوردار بوده است، چنانکه هفت هزار و هشتصد گردشگر به هتل‌ها و بیمارستان‌های کشور مراجعه کرده‌اند. این در حالی است که تحریم‌ها موجب شده تا پرواز‌های ورودی به کشور کاهش پیدا کنند.

وی ادامه داد: حضور نیروهای نظامی در منطقه موجب کاهش حضور گردشگر در هر کشوری می‌شود، اما این موضوع باعث نشده که گردشگران به ایران وارد نشوند. ما در این حوزه رشد 40 درصدی داشته‌ایم.

وی همچنین در رابطه با میراث فرهنگی گفت: ما 34 هزار اثر ثبت شده داریم و خوشبختانه توانسته‌ایم علیرغم مشکلات مالی، از آنها نگهداری کنیم.

وی در رابطه با حضور گردشگران یادآور شد: هر گردشگر هزار و 400 دلار ارزش افزوده برای کشور دارد، در حالی که هر بشکه نفت 64 دلار ارزآوری دارد. ما برای هر بشکه نفت، 10 دلار سرمایه‌گذاری می‌کنیم، در حالی که برای هر گردشگر کمتر از سه سنت سرمایه‌گذاری می‌شود. این نشان می‌دهد که گردشگری می‌تواند چه مقدار درآمد برای کشور کسب کند.

وی همچنین در رابطه با بازارچه‌های صنایع دستی در کشور گفت: ما در حال هدف‌گذاری برای ایجاد بازارچه در هر شهر هستیم. امیدواریم این مهم به زودی محقق شود.

مونسان همچنین در رابطه با پیشنهاد رئیس جمهوری برای وزیر شدن خود نیز گفت: هنوز این موضوع مطرح نشده و رئیس جمهور این اختیار را دارد که هر شخصی را که برای این مسئولیت مناسب می‌بیند، انتخاب کند.

انتهای پیام

captcha