بایسته‌های رسانه‌ها برای ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی
کد خبر: 3838081
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۱
در همایش «رسانه و سبک زندگی اسلامی ایرانی» بررسی شد؛

بایسته‌های رسانه‌ها برای ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی

گروه جامعه ــ در همایش ملی «رسانه و سبک زندگی اسلامی ایرانی با محوریت استحکام خانواده» مطرح شد که شناخت درست رسانه از اسلام، اعتمادسازی در بین مردم، بهره‌مندی از هنر فاخر برای انتقال مفاهیم فاخر، استفاده از هنرمندان متشرع و ملتزم، برجسته‌سازی گروه‌های مرجع، التزام به سبک زندگی اسلامی از سوی اصحاب رسانه، مخاطب‌شناسی و نقد علمی منصفانه از ضرورت‌های ترویج سبک زندگی از سوی رسانه‌هاست.

به گزارش ایکنا؛ همایش ملی «رسانه و سبک زندگی اسلامی ایرانی با محوریت استحکام خانواده» امروز، 5 شهریورماه، با مشارکت مؤسسه صراط ‌المستقیم، سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، سازمان تبلیغات اسلامی، رسانه ملی و چندین و چند نهاد دیگر برگزار شد.

در ابتدای این همایش جواد جاویدنیا، سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور و دبیر کمیته فیلترینگ کشور، ضمن ابراز نگرانی شدید از پرونده‌های قضایی در دادگاه‌های خانواده که در اثر استفاده از فضای مجازی تشکیل شده است، گفت: پرونده‌های توهین، تهدید، افشای اطلاعات، قتل‌های ناموسی، درگیری‌ مبتنی بر ارتباط نامشروع که در فضای مجازی شکل گرفته است و ... نیز نشان دهنده عمق تأثیر این فضا در وقوع جرایم است.

وی با طرح این سؤال که چگونه می‌توان با نرم‌افزاری که روزانه دوازده و نیم میلیون محتوای مجرمانه منتشر می‌کند مقابله کرد، افزود: وقتی مطرح می‌شود که باید یک ابزار داخلی تولید کنیم تا منشأ فساد بسته شود انگ‌های مختلفی به قوه قضائیه زده می‌شود که می‌خواهند آزادی بیان را محدود کنند.

در ادامه همایش حجت‌الاسلام سالک، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با مطرح کردن این سؤال که جایگاه رسانه در نبرد سنگین حق و باطل کجاست؟ گفت: رسانه باید بستر را در جهت شفاف‌سازی و بیان مفاسد فضای مجازی بر توده جامعه آماده کند و سدی پولادین در برابر استکبار تشکیل دهد.

وی با اشاره به اینکه 60 مرکز تحقیق و پژوهش آمریکایی به ترامپ گفته‌‌‌اند که با ایران نجنگ و تحریم‌ها را هم بردار و بر روی تغییر ذهن و افکار جامعه ایرانی وارد جنگ نرم شود، گفت: برای اجرای فاز اول این طرح 200 میلیون دلار بودجه تعیین شده است.

آیا مردم نمی‌دانند نقش رسانه در سبک زندگی مهم است؟

حجت‌الاسلام سالک ضمن پیشنهاد تأسیس نهادی حاکمیتی برای خانواده در کشور بیان کرد: البته دو مشکل در این خصوص وجود دارد اول تراکم قوانین و دوم عمل نکردن به قوانین و قانون‌گریزی. برای مقابله با ولنگاری فرهنگی نیاز به عزم ملی است. از یک سو چنین سمینارهایی برای تحکیم خانواده برگزار می‌شود، اما از سوی دیگر مجوز کارهایی با حاشیه‌های فراوان داده می‌شود.

حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیز عصر حاضر را عصر رسانه سالاری عنوان کرد و گفت: علت رسانه‌سالاری جذابیت رسانه، تعداد مخاطبان آن و مرجعیت رسانه است.

وی الزامات رسانه‌ها برای ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی را برشمرد و گفت: شناخت درست رسانه از اسلام، اعتماد مردم به رسانه‌های خودی و اعتمادسازی در بین مردم به رسانه‌های خودی، بهره‌مندی از هنر فاخر برای انتقال مفاهیم فاخر، استفاده از هنرمندان متشرع و ملتزم، برجسته‌سازی گروه‌های مرجع از جمله روحانیان، دانشگاهیان، نظامیان و حتی اصحاب رسانه، التزام به سبک زندگی اسلامی از سوی خود اصحاب رسانه، مخاطب‌شناسی، نقد علمی منصفانه از سبک‌های غیر اسلامی و عمل تهاجمی از ضرورت‌های ترویج سبک زندگی از سوی رسانه‌هاست.

حجت‌الاسلام ارزانی، دبیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، نیز با تأکید بر اینکه می‌گوییم رسانه‌ها مهم هستند، اما قدرت رسانه‌ها را نمی‌دانیم، به واقعه غدیر و دستور خداوند مبنی بر ابلاغ پیام جانشینی حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: انتقال پیام به حدی مهم است که خداوند به پیامبر(ص) فرمود: اگر پیام ما را نرسانی گویی رسالتت را انجام نداده‌ای.

وی به انتخاب زمان و مکان و طراحی صحنه غدیر اشاره کرد و گفت: پیامبر(ص) از بهترین ابزار برای انتقال پیام خود استفاده کرد. ما نیز باید در انتخاب وسیله و نحوه انتقال پیاممان دقت کنیم.

حجت‌الاسلام ارزانی ادامه داد: از هفت میلیارد جمعیت جهان پنج میلیارد نفر کاربر تلفن همراه هستند و در ایران نیز 45 میلیون نفر تلفن هوشمند دارند؛ یعنی نه تنها می‌تواند پیام‌ها را دریافت کنند بلکه می‌توانند تولیدکننده پیام هم باشند. اکنون دیگر مانند گذشته داشتن رسانه رسمی اهمیت ندارد، بلکه گاهی حتی رسانه‌های رسمی دردسرساز هستند و رسانه‌های غیر رسمی تأثیرگذاری بیشتری دارند.

وی با تأکید بر اینکه دوران شعار به اتمام رسیده است، گفت: اکنون با رصد رسانه‌ها ذائقه مردم را شناسایی می‌کنند. ما باید حرفه‌ای باشیم و بدانیم از چه رسانه‌ای برای چه هدفی استفاده کنیم. شاید رسانه‌های جدید مخاطبان زیادی داشته باشند، اما همچنان رسانه‌ای مانند منبر تأثیرگذاری عمیق‌تری دارد.

ارزانی با انتقاد از اینکه در بسیاری از مواقع آرا و نظرات به جای خبر منتشر می‌شود، گفت: وقتی فردی نظری می‌دهد، این مطلب خبر نیست بلکه وقتی دیدگاه او با دیدگاه سایر افراد مقایسه می‌شود، این مطلب تبدیل به خبر می‌شود.

وی در پایان بر لزوم گفتمان‌سازی در حوزه سبک‌زندگی خانواده تأکید کرد.

حجت‌الاسلام علیزاده، کارشناس خانواده، نیز به عنوان آخرین سخنران مراسم با تأکید بر اینکه نیازمند راهبردی ترکیبی و مهار دوجانبه در کنترل عرضه و تقاضا در رسانه‌ها هستیم، به تعریف سبک زندگی و عرصه‌های آن پرداخت.

این همایش اما حاشیه‌هایی نیز داشت؛ نخست اینکه قرار بود این همایش با حضور بیش از 100 شخصیت کشوری و لشکری، نمایندگان مجلس و مدیران عالی فرهنگی و رسانه‌ای کشور برگزار شود، ولی با استقبال بسیار اندک و حضور حداقلی شرکت‌کنندگان در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

همچنین از حیث زمان نیز با 40 دقیقه تأخیر آغاز شد، و در ادامه چهار نفر از میهمانان بر روی سن حاضر شدند، اما هر کدام به صورت انفرادی دیدگاه‌های خود را در خصوص موضوع همایش مطرح کردند و مباحثه یا مناظره‌ای انجام نشد. اهمیت نقش رسانه در سبک زندگی پرتکرارترین و محوری‌ترین مطلبی بود که از سوی سخنرانان این همایش که مدام بر فاخر بودن آن تأکید می‌کردند، بیان شد.

آیا مردم نمی‌دانند نقش رسانه در سبک زندگی مهم است؟

انتهای پیام

captcha