سر راه مانده‌ای بی‌مناره و گنبد در قلب پایتخت
کد خبر: 3838108
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
گزارش ایکنا از مسجد حضرت ولیعصر(عج)؛

سر راه مانده‌ای بی‌مناره و گنبد در قلب پایتخت

گروه جامعه ــ ماجرای پرفراز و نشیب ساخت و افتتاح مسجد بدون مناره و گنبد پایتخت ایران هنوز تمام نشده است. اگر چه تعدادی از مردم محل برای اقامه نماز به شعب ابی‌طالب امام جماعتشان می‌آیند، گویی هنوز همتی برای رفع مشکلات این مسجد وجود ندارد و نهادی غم‌خوار مسئولیت پیگیری امور را بر عهده نمی‌گیرد.

به گزارش ایکنا؛ پس از مدت‌ها نوشتن مقاله انتقادی در خصوص مسجد بدون مناره و گنبد ولیعصر(عج) و تأخیر چندین ساله در ساخت و افتتاح این مسجد، بالاخره موفق شدیم در این مسجد نماز بخوانیم.

ورودی مسجد حضرت ولیعصر(عج) واقع در چهارراه ولیعصر چندان مشخص نیست و از آنجایی که معماری مسجد هیچ شباهتی به معماری مساجد ایران ندارد، به طور کلی تشخیص مسجد بودن این مکان برای افراد غیرمطلع دشوار است؛ اما به هر حال در مسجد از ضلعی که داخل پارک دانشجو است باز می‌شود و اگر دقت کنید تابلویی داخل مسجد نصب شده و  روی آن نوشته شده: «ورودی مسجد حضرت ولیعصر(عج) / نماز جماعت برپاست».

به محض ورود به مسجد با جمعی از نمازگزاران مواجه شدیم که همان جلوی در روی موکتی در حال اقامه نماز بودند. البته خیلی زود متوجه شدیم که این محل برای افرادی که عجله دارند و نمی‌توانند نماز را به جماعت اقامه کنند فراهم شده و نماز جماعت در شبستان اصلی مسجد برقرار است.

شبستان بزرگ مسجد را با پارچه به دو نیم تقسیم کرده‌اند و خانم‌ها و آقایان از یک ورودی وارد شبستان می‌شوند و نماز می‌خوانند. البته شبستان خانم‌ها طبقه دوم است اما چون تعداد نمازگزاران کم است خانم‌ها هم در شبستان آقایان نماز می‌خوانند.

هنوز سیستم سرمایشی و گرمایشی و برق مسجد آماده نیست

هوای داخل مسجد به شدت گرم است، دو پنکه در بخش خانم‌ها گذاشته‌اند، اما چون پریزها برق ندارند، پنکه‌ها روشن نیستند. از خانم‌ها در خصوص شرایط مسجد می‌پرسیم و آنها می‌گویند از 22 بهمن‌ماه مسجد افتتاح شده و در زمستان هم علی‌رغم سردی بسیار زیاد هوا، برای اقامه نماز می‌آمدند. حالا هم که تابستان است، گرمای داخل مسجد همه را کلافه کرده و هنوز سیستم سرمایش و گرمایش و برق مسجد آماده نیست.

همه از تلاش‌های امام جماعت مسجد راضی هستند و در زمان حضور ما یکی از نمازگزاران هدیه‌ای به امام جماعت مسجد می‌دهد. مردم به محض اینکه می‌فهمند خبرنگار هستیم خواهش می‌کنند مشکلات مسجد را به مسئولان منتقل کنیم؛ به خصوص اینکه به زودی ماه محرم فرامی‌رسد و مسجد برنامه دارد. یکی دیگر از نمازگزاران هم از شرایط سرویس‌های بهداشتی گلایه می‌کند.

نماز اقامه می‌شود و می‌رویم سراغ حجت‌الاسلام سیدحیدر جعفری، امام جماعت مسجد حضرت ولیعصر(عج). امام جماعتی که قبل از افتتاح این مسجد سال‌ها در کانکسی که داخل پارک به عنوان نمازخانه تعبیه شده بود، نماز خوانده است.

اگر برای اقامه نماز ماهیانه بگیرم نمازم باطل می‌شود

از حجت‌الاسلام جعفری، امام جماعت بسیار خوش خلق و خوی مسجد در خصوص پیشینه مسجد ولیعصر(عج) و آغاز امامت جماعتش در این مسجد سؤال می‌کنیم که می‌گوید: 31 سال است که امام جماعت هستم. قبل از افتتاح مسجد ولیعصر(عج)، مسجدی سوله‌ای در محل فعلی همین مسجد وجود داشت. وقتی امام جماعت آن مسجد شدم، شرط کردم که برای اقامه نماز پول نمی‌گیرم چرا که معتقدم اگر برای اقامه نماز ماهیانه بگیرم نمازم باطل می‌شود. البته مسئولان هم نباید مرا در اداره مسجد تنها بگذارند، کمااینکه عده‌ای تنها گذاشته‌اند اما من سال‌هاست که ایستادم.

وی با تأکید بر اینکه قبل از مسجد ولیعصر(عج) هم در همین زمین مسجد وجود داشت و زمین وقف مسجد است و بر آن وقف‌نامه و صیغه مسجد بودن خوانده شده است، ادامه می‌دهد: این زمین متعلق به فردی به نام مهندس مدد بود که قبل از انقلاب می‌خواستند این زمین را از وی بگیرند اما نداد و او را به زندان انداختند؛ او بعد از پیروزی انقلاب زمین را وقف مسجد کرد و مسجدی سوله‌ای در اینجا ساخته شد که البته بعدها مسجد را تکمیل کردیم و 15 سال در آن نماز اقامه شد.

شعب ابی طالب امام جماعت مسجد حضرت ولیعصر در قلب تهران

دو بار برای این زمین صیغه مسجد بودن خوانده شده است

حجت‌الاسلام جعفری از پیام دفتر مقام معظم رهبری به وی سخن می‌گوید و چنین توضیح می‌دهد: وقتی که مقام معظم رهبری رئیس جمهور بودند، من نماینده مجلس بودم. از دفتر ایشان به من پیام دادند که آقا نظرشان این است که در تهران مسجد نمونه‌ و الگویی ساخته شود. این خواست قلبی من هم بود و دلم می‌خواست در تهران مسجدی جهانی ساخته شود و پیام‌رسان جهان اسلام باشد. با شنیدن پیام آقا از خوشحالی گریه کردم، بعد هم جلسات متعددی برگزار و مصوب شد در اینجا مسجد نمونه‌ای ساخته شود. بعد از مدتی مطالعه، خود مهندس مدد نقشه اینجا را کشید اما شهردار وقت (محمود احمدی‌نژاد) برای ساخت مسجد تعلل کرد تا اینکه اینجا به دست حجت‌الاسلام گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری و با حضور آیت‌الله انواری و جمعی از مسئولان و مردم کلنگ‌زنی شد و صیغه شرعی زمین مسجد دوباره خوانده شد.

وی ادامه داد: قرار شده بود شهردار تهران مسجد را بسازد، پس سوله تخریب شد. من همان زمان هم گفتم که اجازه دهید مسجد را خودمان بسازیم اما گفتند که مسجد قرار است بزرگ باشد و هزینه آن زیاد است و همچنین قرار شد پارکینگ بزرگی برای آن ساخته شود تا هزینه مسجد از محل پارکینگ تأمین شود.

امام جماعت مسجد حضرت ولیعصر(عج) از نقشه اولیه مسجد که گنبد و مناره داشت و قرار بود سه طبقه پارکینگ و سالن کنفرانس بزرگ داشته باشد می‌گوید و از تک‌تک شهردارهای مناطق شهرداری تهران طی این سال‌ها نام می‌برد و از عدم توجه تمامی آنها به مسائل دینی و ساخت و راه‌اندازی مسجد انتقاد شدیدی می‌کند و می‌گوید: شهردار تهران که تغییر کرد از وسعت این مسجد هم کاسته شد، قرار بود شبستان مسجد دو هزار متر باشد ولی از وسعت زمین کم کردند. برخی نمی‌خواستند در این محل مسجد ساخته شود. به همین دلیل نقشه اولیه را که گنبد و مناره داشت اجرا نکردند و نقشه دیگری را اجرا کردند. اکنون هم سه طبقه پارکینگ قابل بهره‌برداری است اما کار آن را آغاز نمی‌کنند تا هزینه‌های مسجد از محل اجاره پارکینگ تأمین شود.

وی ادامه می‌دهد: در زمانی ساخت مسجد پنج سال تعطیل شد. خدمت مقام معظم رهبری رفتم آقا هم نظر لطفشان را شامل حال من کردند و دوباره ساخت مسجد آغاز شد. در این پنج سال نقشه اصلی مسجد را که ایرانی و اسلامی بود تغییر دادند و نقشه غربی جایگزین آن کردند. وقتی متوجه شدم که نقشه را عوض کرده‌اند اعتراض کردم و تداوم ساخت مسجد را تعطیل کردم. افراد دیگری هم اعتراض کردند ولی نتیجه نداشت و ساخت مسجد مدتی تعطیل شد و قول دادند مسجد را با مناره و گنبد بسازند اما خلاف وعده خود عمل کردند.

شعب ابی طالب امام جماعت مسجد حضرت ولیعصر در قلب تهران

خیانت در ساخت و ساز مشهود است

حجت‌الاسلام جعفری از فشارهای زیادی که به وی وارد شده می‌گوید و اضافه می‌کند: آن قدر به من فشار آوردند که دو بار سکته کردم و مریض شدم. خیانت در ساخت و ساز مشهود است. هیچ چیز اینجا براساس اصول نیست، از پریز و کلید برق گرفته تا لامپ‌ها و گچ‌کاری و سیمان‌کاری و ... همه بخش‌های ساخته شده نقص دارد، در حالی که مبلغ خیلی زیادی برای ساخت مسجد صرف شده است. آن زمان هم که مسجد ساخته شد ساختمان را به ما تحویل نمی‌دادند. دو سال معطل کردند و فقط می‌گفتند کاستی دارد اما واقعاً کاستی را نمی‌توان در دو ماه برطرف کرد؟ همین تعلل‌ها هم باعث شده است بخش‌هایی از قسمت‌های ساخته‌شده فرسوده و خراب شود.  

وی ادامه داد: نامه‌نگاری‌های زیادی انجام شد اما نتیجه‌ای نداشت. بالاخره مردم 22 بهمن‌ماه در این مکان تجمع کردند، من از آنها خواهش کردم رفتاری نکنند که علیه نظام تمام شود. مردم قبول کردند و من به همراه جمعی از هیئت امنا وارد مسجد شدیم و تصمیم گرفتم در مسجد بمانم. نماز مغرب را اینجا اقامه کردم و چون احساس کردم برنامه‌ای به غیر از مسجد برای این محل دارند، قسم خوردم که اینجا بمانم.

این امام جماعت سالمند از سرمای هوای مسجد و دو ماه حضور شبانه‌روزی در این مکان برایمان گفت و اظهار کرد:‌ دو ماه در همین مسجد ماندم و شب‌ها همین جا خوابیدم. البته تعدادی از مردم هم می‌آمدند با من می‌ماندند. اینجا سیستم گرمایشی نداشت و بسیار سرد بود. خیلی‌ها به من گفتند از مسجد بیرون بیایم اما گفتم بیرون نمی‌آیم، اینجا برای من شعب‌ابی‌طالب شده بود. از منزلم آب و غذا می‌آوردند ولی اجازه نمی‌دادند به من بدهند چرا که نمی‌خواستند بگذارند اینجا مسجد باشد و می‌خواستند اینجا یک مجتمع فرهنگی و حداکثر نمازخانه باشد نه مسجد. در حالی که برای این محل دو بار صیغه مسجد خوانده شده است.

وی ادامه می‌دهد: بعد از اینکه دو ماه اینجا بودم آمدند و گفتند که شب اینجا نمانید و برای نماز بیایید و مدیریت مسجد را انجام دهید. من هم قبول کردم اما یک شب که به خانه رفتم و فردا برای نماز آمدم دیدم که پشت در شیشه‌ای را میلگرد جوش داده‌اند و در باز نمی‌‌شود. مردم جمع شدند و شیشه‌ها را شکستند و میلگردها را کج کردند و با اره بریدند (اکنون هم آثار آن میلگردها وجود دارد) سپس وارد شدیم و نماز خواندیم.

شعب ابی طالب امام جماعت مسجد حضرت ولیعصر در قلب تهران

به بهانه ساماندهی دستفروشان مردم را از حضور در مسجد ترساندند

حجت‌الاسلام جعفری از مشکلاتی که به بهانه حضور دستفروشان برای نمازگزاران ایجاد کرده‌اند نیز برایمان گفت و اضافه کرد: یک ماه پیش هم حضور دستفروشان را اطراف مسجد بهانه و شروع کردند به اجرای طرحی به نام ساماندهی دستفروشان اما کاری کردند که مردم بترسند و به مسجد نیایند. قبلاً تعداد زیادی از مردم برای اقامه نماز به مسجد می‌آمدند اما الان خیلی‌ها می‌ترسند برای اقامه نماز به مسجد بیایند. ماشینی هم آوردند و جلوی در مسجد گذاشتند و گفتند شهردار دستور داده است، وقتی هم که اعتراض کردم دو نفر آمدند و دست مرا گرفتند و هل دادند که پایم صدمه شدید دید. اورژانس را خبر کردند و پزشک گفت که باید به بیمارستان منتقل شوم اما دیدم که اگر بروم بیمارستان ممکن است درگیری بین مردم و نیروهای حاضر در آنجا پیش بیاید. پس همین‌جا ماندم. بعد هم به شهرداری، مرکز رسیدگی به امور مساجد و نهادهای مسئول خبر دادم و شکایت کردم.  

وی ادامه داد: برای برگزاری مراسم مسلمیه از هیئت‌ها دعوت کرده بودیم اما آنها را هم ترساندند و نیامدند. جمعیت نمازگزار اینجا زیاد بود اما اقداماتی که انجام دادند باعث شد تعداد نمازگزاران کم شود.

امام جماعت مسجد ولیعصر(عج) در پاسخ به این سؤال که دلیل اصلی ایجاد این همه مشکل برای ساخت مسجد چیست؟ گفت: دلیل اصلی این است که می‌خواستند اینجا را هم مثل املاک نجومی بفروشند و اینجا مسجد نباشد. این افراد با دین، نماز و قرآن مخالف‌اند و کارهایشان به ضرر نظام تمام می‌شود.

با تئاتر مخالف نیستیم با بی‌حجابی و غارت بیت‌المال مخالفیم

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مخالفت‌ها به دلیل وجود تئائر شهر در نزدیکی مسجد ایست؟ و آیا شما با برنامه‌های این محل مخالفتی دارید؟ گفت: رشته تحصیلی دختر من تئاتر است، با تئاتر مخالف نیستیم. البته تئاتر اسلامی نه بی‌حجابی و کارهای خلاف اخلاق اسلامی. ما با بی‌حجابی، بدحجابی، ربا، رشوه، دروغ، غارت بیت‌المال و ریا مخالف هستیم نه با تئاتر. البته برنامه‌های غیراسلامی را که می‌خواستند اینجا اجرا کنند من تعطیل کردم.

به دستفروشان نماز یاد می‌دادم

حجت‌الاسلام جعفری ادامه داد: این مسجد یک دالان دارد که به دستفروشان دادم تا گاری‌ها و وسایل خود را آنجا بگذارند. به آنها نماز یاد می‌دادم و در نماز جماعت شرکت می‌کردند و خیلی هم خوشحال بودند اما طوری آنها را ترساندند که دیگر جرئت نمی‌‌کنند وارد مسجد شوند.

وی از تخریب تابلوی مسجد هم گفت و اضافه کرد: حتی تابلوی مسجد را شب شهادت امام جعفر صادق(ع) بریدند و بردند و بعد که شکایت کردیم اعلام کردند می‌خواستند درخت بکارند، در حالی که یک سال قبل درخت‌ها کاشته شده بود. بعد هم تابلوی مسجد را در محل نامناسبی نصب کردند و نشان دادند که دین را با دینار عوض می‌کنند. در هر صورت باید روز قیامت پاسخگو باشند.

وی در خصوص شرایط کنونی مسجد می‌گوید: شش میلیون تومان پول گاز آمده و گاز را قطع کرده‌اند در حالی که اهالی مسجد از گاز استفاده نکرده‌اند. البته عده‌ای خیر جمع شده‌اند و پول را فراهم کرده‌اند تا پول گاز را بدهیم و گاز وصل شود. سرویس‌های بهداشتی خراب شده و آب آنها خوب وصل نمی‌شود. مشکل برق هم داریم. چند پنکه آوردیم که گرمای شدید را برطرف کند و فن کویل را هم باز کرده‌ایم تا کمی از گرمای شدید هوای داخل مسجد کاسته شود. اینجا چهار بر دارد اما یک پنجره کوچک ندارد و هوای داخل مسجد بسیار گرم است. ماه رمضان امسال علی‌رغم قطعی گاز، باز هر شب افطاری دادیم ولی در تمام این مدت یک مسئول از شهرداری نیامد ببیند این مسجد در چه شرایطی قرار دارد.

وی از مرکز رسیدگی به امور مساجد به دلیل عدم حمایت انتقاد و از دفتر مقام معظم رهبری برای حمایت از بازگشایی این مسجد تشکر کرد و گفت: خیلی‌ها می‌گفتند ما زورمان نمی‌رسد در مقابل مخالفان بایستیم. من به آنها می‌گفتم من زورم می‌رسد فقط مانع من نشوید.

امام جماعت مسجد حضرت ولیعصر(عج) با تأکید بر اینکه تا آخرین لحظه اینجا ایستاده‌ است، گفت: اخیراً هم شنیده‌ام که شهردار منطقه و تعدادی از مسئولان گفته‌اند که می‌خواهند بیایند مسجد ولیعصر(عج) را ببینند. باید این کار را سه سال قبل انجام می‌دادند که مسجد را ساخته بودند اما تحویل نمی‌دادند. الان بیایند اینجا من اعلام می‌کنم که اجازه نمی‌دهم وارد مسجد شوند، اول یک جلسه برگزار کنند و مسائل و حرف‌ها را بشنوند، مشکلات را حل کنند و بعد بیایند به مسجد.

وی در پاسخ به این سؤال که مسجد ولیعصر(عج) از چه ساعتی تا چه ساعتی باز است؟ می‌گوید: زمانی که در کانکس نماز می‌خواندم از نماز ظهر تا ساعت 11 و 12 شب کانکس باز بود. من دوست دارم مسجد 24 ساعته باز باشد اما محدودیت‌هایی برای ما ایجاد کرده‌اند.

حجت‌الاسلام جعفری از برگزاری مراسم عزاداری، اطعام و احسان از اول محرم تا آخر صفر در این مسجد خبر می‌دهد و می‌گوید: اگر پارکینگ راه بیفتد هزینه مسجد را تأمین می‌کنیم و مشکلات مردم هم برطرف می‌شود.

شعب ابی طالب امام جماعت مسجد حضرت ولیعصر در قلب تهران

مصاحبه که تمام می‌شود از مسجد بیرون می‌آییم. چند خانم دقیقاً جلوی در مسجد دارند نماز می‌خوانند و حتی نمی‌دانند که می‌توانند داخل مسجد شوند. جلوی در مسجد آثار میلگردهای کج شده هنوز هست و خادم مسجد می‌گوید در اصلی مسجد همچنان بسته است و میلگرد به آن جوش زده‌اند.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
روزبه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۱
0
0
واقعا باورکردنی نیست که این اتفاقات داره تو جمهوری اسلامی می‌افته..!
از همه سطرهای این گزارش لذت بردم و دلم می‌خواد زودتر برم توی این مسجد برای یک‌بار هم که شده نماز بخونم.
درود بر شما.
captcha