زائران اربعین گذرنامه همراه داشته باشند/ آغاز ارائه خدمات اربعین از 13 مهر
کد خبر: 3839454
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
ذوالفقاری:‌

زائران اربعین گذرنامه همراه داشته باشند/ آغاز ارائه خدمات اربعین از 13 مهر

گروه جامعه ــ رئیس ستاد مرکزی اربعین با تأکید بر اینکه لغو روادید به معنای ارائه خدمات اربعینی از هم‌اکنون نیست، گفت: خدمات اربعین از 13 تا 30 مهرماه در داخل مرزهای ایران و از 16 تا 27 مهرماه، در داخل خاک عراق انجام می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین، امروز دوشنبه 11 شهریورماه، در جلسه ستاد مرکزی اربعین که با حضور اعضای این ستاد و سفیر ایران در عراق برگزار شد، ضمن تشکر از مردم عراق و بیش از 100 هزار دست‌اندرکار حوزه اربعین، گفت: مدیریت اربعین یک کار جمعی است و ما به اشکالات موجود در حوزه مدیریت اربعین واقف هستیم و تلاش داریم این اشکالات را کاهش دهیم.

وی با تأکید بر اینکه کسی نمی‌تواند بگوید چند میلیون نفر، از کجاها، چه زمانی، چگونه، با چه سنی و ... راهی اربعین می‌شوند، گفت: تجربه حضور دو و نیم میلیون زائر را در اربعین 96 داریم و با توجه به حذف روادید اگر همه نهادها پای کار نباشند، کار پیش نمی‌رود.

تعیین سقف و مرز برای ماشین‌هایی که کاپوتاژ می‌شوند

ذوالفقاری از تعیین سقف و مرز عبوری مشخص برای ماشین‌هایی که کاپوتاژ می‌شوند خبر داد و گفت: از هم‌اکنون باید برنامه‌های آموزشی زائران را آغاز کنیم.

مرز خسروی باز نیست/ منتظر اعلام طرف عراقی هستیم

وی از مسئولان ستاد مرکزی اربعین خواست فقط در حوزه اختیارات و اشراف خود مصاحبه کنند و افزود: مرز خسروی براساس توافق دو دولت قرار است که باز شود اما ما منتظر آمادگی طرف عراقی و اعلام دولت عراق برای بازگشایی مرز خسروی هستیم. در حال حاضر این مرز برای زائران اربعین باز نیست و تردد کالا و خودرو از آن انجام می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه از اول محرم مسئله لغو روادید محقق شده است، گفت: لغو روادید به معنای ارائه خدمات اربعینی از هم‌اکنون نیست و خدمات اربعین از 13 تا 30 مهرماه، در داخل مرزهای ایران و از 16 تا 27 مهرماه، در داخل خاک عراق صورت خواهد گرفت و زائرانی که از هم‌اکنون به عراق سفر می‌کنند انتظار دریافت خدمات مختص ایام اربعین را نداشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه 11 روز در داخل خاک عراق و 17 روز داخل خاک ایران ارائه خدمات اربعین را خواهیم داشت، خواستار کاهش نرخ مکالمات تلفن همراه در کشور عراق شد و گفت: همچنین از دولت عراق می‌خواهیم بر قیمت کرایه خودروها به ویژه در شرایط خاص نظارت داشته باشند تا رانندگان در حق زائران اجحاف نکنند.

وی همچنین از افزایش خدمات بیمه و کاهش هزینه بیمه در اربعین جاری خبر داد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین پس از پایان این جلسه و در جمع خبرنگاران، گفت: ظرفیت ناوگان حمل و نقل داخلی کشور 14 هزار اتوبوس است و در ایام اربعین به هشت هزار تا هشت هزار و 500 اتوبوس نیاز داریم که این مسئله موجب اختلال در حمل و نقل داخل کشور می‌شود. به هر حال با این ظرفیت نمی‌توان معجزه کرد و باید ظرفیت‌های داخلی را هم در نظر گرفت به همین دلیل از زائران می‌خواهیم که زمان رفت و برگشت خود را مدیریت کنند.

پرداخت ارز اربعین داخل خاک ایران

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص زمان پرداخت ارز به زائران اربعین، گفت: هنوز پرداخت ارز نهایی نشده است اما موافق پرداخت ارز در داخل خاک عراق نیستیم و تأکید داریم که پرداخت ارز در ایران انجام شود و زائران ایرانی در سفر به عراق حتماً پول نقد همراه داشته باشند.

زائران اربعین باید گذرنامه همراه داشته باشند

ذوالفقاری در ادامه با اشاره به اینکه از اول محرم تا پایان صفر نیازی به گرفتن روادید برای سفر به کشور عراق نیست، تأکید کرد: زائران اربعین حتماً باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنند و بیمه داشته باشند. همچنین باید گذرنامه‌ای با حداقل سه ماه اعتبار همراه داشته باشند و لغو روادید عراق به این معنی نیست که گذرنامه همراه نداشته باشند.

آخرین زندانی ایرانی اربعین سال گذشته، چند روز پیش آزاد شد

وی با تأکید بر اینکه باید به قوانین کشور عراق احترام گذاشته شود، گفت: ورود غیر قانونی به عراق شش ماه زندان دارد و ما از دولت عراق بابت همکاری برای آزادی زندانیان ایرانی تشکر می‌کنیم. آخرین زندانی ایرانی اربعین سال گذشته در عراق چند روز پیش آزاد شد.

ذوالفقاری از زائران اربعین خواست حتماً به صورت گروهی مشرف شوند، پول رانندگان عراقی را پرداخت کنند، داروهای ممنوعه همراه نبرند و تابع قوانین کشور میزبان باشند.

وی در خصوص زائران سایر کشورها که از ایران وارد عراق می‌شوند، گفت: زائران کشورهای آذربایجان، ترکیه، افغانستان و پاکستان با هماهنگی انجام شده با سپاه در مبادی ورودی و خروجی و در طول حضور در ایران خدمات دریافت می‌کنند. همچنین اتباع افغانستانی و عراقی که به صورت قانونی در ایران حضور دارند هم از پرداخت هزینه روادید معاف هستند و باید دفترچه اقامت دریافت کنند و با همراه داشتن این دفترچه راهی مرزها شوند.

انتهای پیام

captcha