استحاله معنایی؛ چالش فراروی انقلاب
کد خبر: 3878046
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳

استحاله معنایی؛ چالش فراروی انقلاب

مدرس تفسیر قرآن در سطح عالی مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه استحاله معنایی چالش فراروی انقلاب اسلامی است، گفت: بر این اساس، تدوین دانشنامه مفاهیم و مفردات قرآنی قاموس انقلاب اسلامی در آستانه چهل و یکمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ضرورت دارد.

استحاله معنایی؛ چالش فراروی انقلابحجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مروجی طبسی، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: استحاله معنایی و بازتعریف تحریف‌گونه مفاهیم بنیادین انقلاب اسلامی از جمله خطرات تهدید‌کننده و چالش‌های فراروی نهضت الهی و مردمی ایران اسلامی است. 
 
وی افزود: در سالروز چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به نظر می‌رسد که لازم است فضلای انقلابی حوزه برای حراست عالمانه از فرهنگ اصیل انقلاب و بن‌مایه‌های فکری آن و جلوگیری از تهی ساختن مفاهیم قاموس انقلاب اسلامی، به شناسایی و بازتعریف آن دسته از مفردات قرآن، که در ادبیات انقلاب ایران اسلامی بازتاب داشته است، بپردازند. 
 
پژوهشگر مقطع دکتری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در رشته قرآن و حدیث با بیان اینکه مفاهیم قرآنی اعم از ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها به طور گسترده در قاموس انقلاب اسلامی ایران تجلی یافته است، افزود: به مفاهیمی مانند ایثار، جهاد، شهادت، عزت، عدالت، صبر، استقامت، ولایت، ایمان، اصلاح، مستضعفان، امر به معروف و نهی از منکر یا استکبار، استثمار، شیطان، فساد، فسق، طاغوت، اسراف، تفرقه‌افکنی، ظلم (قتل نفس، اکل مال به باطل و..)  می‌توان اشاره کرد.
 
مروجی طبسی تصریح کرد: همچنین برخی دیگر از مفاهیم انقلاب اسلامی عین الفاظ قرآنی نیست، ولی مانند استقلال (آیه نفی سبیل)، اشرافیت(مترفین) و... برگردان، برگرفته و الهام یافته از آیات قرآن و مستند به آن‌هاست. شایسته و بایسته است که مفاهیم و مستندات قرآنی واژگان قاموس انقلاب اسلامی ایران در قالب یک معجم و فرهنگنامه گردآوری، معناشناسی و بازتعریف شود. 
 
مدرس تفسیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه از جمله پیش‌نیازهای این طرح پژوهشی، منبع‌شناسی معاجم لغت و مهارت در تحقیقات لغوی است، اظهار کرد: پیش‌نیاز دیگر شناسایی و بهره‌مندی از منابع تفسیر مفردات قرآن مانند آیات کریمه قرآن، روایات تفسیری اهل بیت(ع)، کتاب‌های غریب القرآن و وجوه و نظایر است.
 
وی افزود: بخش مهم دیگر در تأمین داده‌های اطلاعاتی برای بازتعریف مفردات قرآنی قاموس انقلاب اسلامی، مراجعه به آثار گفتاری و نوشتاری بنیانگذار جمهوری اسلامی امام‌ خمینی(ره) است؛ کسی که آغازگر انقلاب و تحول بنیادین سیاسی - اجتماعی بر محور اسلام یعنی قرآن کریم، سنت پیامبر و خاندان پاک آن حضرت در سده معاصر بود. مردم ایران نیز فریاد اسلام‌خواهی و طاغوت‌ستیزی آن عالم عامل فرزانه را به گوش جان شنیدند و با مال و جانشان او را پشتیبانی کردند و صحیفه نور یکی از منابع محوری و مهم در تدوین این طرح پژوهشی است.
 
مروجی طبسی با بیان اینکه منبع مهم و حیاتی دیگر، مراجعه به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای است، گفت: ایشان شاگرد ممتاز مکتب انقلابی امام خمینی و دانشمندی اندیشمند و محقق در عرصه اسلام‌پژوهی هستند و بسیاری از مفاهیم بنیادین و مفردات قرآنی انقلاب اسلامی را (مانند بصیرت و مستضعف) با ادبیاتی متقن و زیبا تعریف کرده‌اند که لازم است با مراجعه به آثار و منظومه فکری ایشان، به استخراج این دسته از مفاهیم و تعریف آنها بپردازیم.
انتهای پیام
captcha