حکم فقهی مواجهه با حملات بیوتروریستی / مواجهه اخلاقی اسلام با دشمنان
کد خبر: 3888581
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
استاد سطح عالی حوزه تبیین کرد:

حکم فقهی مواجهه با حملات بیوتروریستی / مواجهه اخلاقی اسلام با دشمنان

استاد سطح عالی حوزه با بیان اینکه اسلام همیشه سخت‌ترین روش را در مسائل نظامی مدنظر دارد، اظهار کرد: مثلاً سردار سلیمانی در عین اینکه نظامی بود، با رعایت حدود شرعی با دشمن مقابله کرد؛ انجام این امر کار را سخت‌تر می‌کند، ولی حتماً نصرت الهی را به همراه دارد؛ یعنی اسلام پیروزی را هم با روش‌‌های اخلاقی می‌پذیرد.

ملک زادهحجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین ملک‌زاده، استاد فقه سطح عالی حوزه، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: در ذیل فروعی که مرحوم محقق حلی بیان کرد، بسیاری از مطالب جدید هم قابل طرح است؛ از جمله این موضوعات حرمت القا و ریختن سم در کشورهایی است که با مسلمین خصومت و دشمنی دارند و در حال جنگ هستند. بر این اساس، جنگ بیولوژیک و بیوتروریسم در دوره ما هم درست نیست. احتمالاً کرونا ناشی از حمله بیوتروریستی است، لذا مسائل جدید فقهی در ذیل این مسئله قابل طرح است.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه امروز بزرگترین کشوری که درگیر کروناست و نتوانسته آن را مدیریت کند خود آمریکاست، خیلی موجه نیست که کشوری برای حمله به دیگران خودش را این طور در گرفتاری بیندازد، تصریح کرد: گاهی اوقات ممکن است لزوماً یک حکومت پشت انتشار یک ویروس نیست بلکه برخی شرکت‌های چندملیتی یا جریانات ایدئولوژیک مانند جریان صهیونیسم مسیحی ممکن است در پس پرده باشند. شرکت‌هایی که قدرت بسیار زیادی دارند و ممکن است قدرت آنان با قدرت چند کشور برابری کند، می‌توانند در پشت پرده باشند. مثلاً چند وقت قبل آفریقا درگیر ویروس ابولا بود و شیوع این ویروس عمدی بود.

ملک‌زاده تصریح کرد: قبل از آن هم ویروس HIV شایع شد که عمدی و با آزمایشهایی صورت گرفت، ولی آیا خود آمریکا و اروپا هم درگیر این ویروس نشدند؟ چرا شدند و هنوز هم درگیر آن هستند و آثار آن به خودشان هم برمی‌گردد. البته شرکت‌های چندملیتی و جریانات ایدئولوژیک قدرت‌طلب در دنیا خیلی هم برای جان افراد ارزش و اهمیتی قائل نیستند، ولو اینکه مردم خودشان باشند.

قدرت‌های استکباری ارزشی برای جان انسان قائل نیستند

وی اضافه کرد: این گروه‌ها عمدتاً اهداف شخصی و گروهی را دنبال می‌کنند و نگاهشان هم کاملاً درازمدت است؛ وقتی ضربه‌ای می‌زنند آماده هستند که ضرباتی هم متوجه کشورشان شود؛ مثلاً می‌گویند اگر بتوانیم غول اقتصادی چین را تا حدی مهار کنیم می‌ارزد که مقداری هم هزینه کنیم.

استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه با بیان اینکه این گروه‌ها سلسله امور را در نظر می‌گیرند تا آرام آرام یک قدرت اقتصادی را به زیر بکشند یا کشور مستقلی را به کشوری ناتوان و ضعیف تبدیل کنند، اظهار کرد: احتمال قوی این است که ایران در قضیه کرونا مورد حمله بیولوژیک قرار گرفته باشد که نمونه آن هم در مورد «ابولا» و «اچ آی وی» در آفریقا و مناطق دیگر دنیا اثبات شده است. بنده سال‌ها در برخی کشورهای آفریقایی حضور داشتم؛ در آنجا شاهد حضور و فعالیت گروه‌های بشردوستانه غربی بودیم و جالب اینکه حقیقتاً این گروه‌ها تروریستی هستند نه بشردوستانه؛ از یک طرف به رخ می‌کشیدند که ببینید غربی‌ها چقدر بشردوست هستند و در آفریقا زحمت می‌کشند، هزینه می‌کنند، اقدامات بشردوستانه دارند و پزشکان بدون مرز در اینجا حاضر می‌شوند، ولی از طرف دیگر اصلاً دنبال این اقدامات نبودند، بلکه کارهای کم‌ارزش و ظاهری انجام می‌دادند و در حقیقت پازل تکمیل‌کننده اقدامات تروریستی دولتمردان غربی بودند.

اهداف تروریستی در پشت چهره بشردوستانه

وی اظهار کرد: در سومالی با این صحنه مواجه بودم؛ سومالی دارای کشاورزی و دامپروری به ساده‌ترین سبک بود؛ در دوره‌ای که در آنجا حضور داشتم، دچار خشکسالی شدند و دامداری آنان هم با مشکل مواجه و این کشور دچار قحطی شد؛ در این حال گروه‌های بشردوستانه غربی احیاناً مواد غذایی می‌آوردند، ولی به هیچ وجه کشاورزی و دامداری پیشرفته را به آنان آموزش نمی‌دادند؛ یعنی حاضر نبودند آنان از فلاکت بیرون بیایند و دوست داشتند همواره محتاج غربی‌ها باشند و چشم به کمک‌های ناچیز آنان داشته باشند که به درد فیلم و عکس و تبلیغ رسانه‌ای می‌خورد.

ملک‌زاده با بیان اینکه بر عکس آنان ایران سعی می‌کرد که به آنان کشاورزی بیاموزد، اضافه کرد: همین گروه‌های بشردوستانه توانستند با استفاده از فقر جوانان و مردم سومالی گروه شباب القاعده را به وجود بیاورند. این کشور همسایه کنیاست و سفارتخانه آمریکا در این کشور (کنیا) دیدنی است. به علت اینکه بسیار بزرگ است و 5 هزار کارمند دارد؛ در حالی که کجای دنیا این قدر کارمند برای سفارتخانه دارند؟ بنابراین این تعداد طبیعی نیست.

بحران‌سازی برای توجیه حضور

استاد سطح خارج حوزه علمیه اظهار کرد: برای توجیه حضورشان در این منطقه آفریقا نیازمند وجود بحران‌ها هستند و تلاش هم می‌کنند تا بحران‌ها اصلاح نشوند و همیشه باشند و اگر هم نباشد بحران‌آفرینی مصنوعی می‌کنند؛ لذا با چنین تجربه‌ای که ما از غرب داریم نمی‌توانیم به هیچ وجه به آنان اعتماد کنیم؛ باید فوق‌العاده به خیرخواهی آنان در این مقطع، مانند پیشنهادی که این روزها به ایران برای بحث کرونا و حضور پزشکان بدون مرز داده‌اند، هوشیار و حساس باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که محتمل است جنگ‌های آینده به سمت بیوتروریسم پیش برود، آیا به لحاظ فقهی و برای دفع حمله دشمن و یا پیشگیری ما هم مجهز به این نوع سلاح‌ها شویم؟ افزود: در کتب روایی ما این روایت از امیرمؤمنان(ع) به نقل از رسول اکرم(ص) نقل شده که ایشان از القای سم در بلاد غیرمسلمان نهی فرموده‌اند. سمی هم که گفته شده شامل گازهای سمی، سلاح‌های شیمیایی و انواع سلاح‌های میکروبی، بیولوژیکی و ... می‌شود.

ملک‌زاده با بیان اینکه چرا این موارد در جنگ حرام اعلام شده است، تأکید کرد: دلیلش این است که در بلاد غیراسلامی تنها با نیروی نظامی روبه‌رو نیستیم، بلکه زنان، پیران، کودکان، مجانین و افراد بیمار و ناتوان و غیرنظامی هم وجود دارند و این افراد نباید بر اثر این نوع سلاح‌ها از بین بروند؛ پیامبر(ص) فرمودند که در سرزمین آنان القای سم نکنید، ولی اگر نیروهای نظامی دشمن با ما روبه‌رو هستند می‌توانیم استفاده کنیم.

استاد سطح عالی حوزه تصریح کرد: اینکه آب و مواد غذایی کشور دشمن را با سم آلوده کنیم، شرعاً جایز نیست؛ یعنی اسلام همیشه سخت‌ترین روش را در این مسائل مدنظر دارد؛ مثلا سردار سلیمانی در عین اینکه جنگاور و نظامی بود با رعایت حدود شرعی با دشمن مقابله کرد؛ انجام این امر کار را سخت‌تر می‌کند ولی حتماً نصرت الهی را به همراه دارد، یعنی اسلام پیروزی را هم با روش‌‌های اخلاقی می‌پذیرد، بنابراین برای مقابله به مثل علیه نیروی نظامی دشمنان می‌توانیم از این وسایل استفاده کنیم ولی علیه بی‌گناهان نباید این کار صورت بگیرد.
انتهای پیام
captcha