اخبار معارفی رسانه‌ها / برگزاری طرح «رحله» در فضای مجازی
کد خبر: 3909920
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴

اخبار معارفی رسانه‌ها / برگزاری طرح «رحله» در فضای مجازی

برگزاری طرح «رحله» در فضای مجازی یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها طی امروز، 21 تیرماه است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها و خبرگزاری‌های کشور طی امروز شنبه، 21 تیر‌ماه، اخبار مختلفی را در حوزه‌های معارفی منتشر کرده‌اند که در این میان، خبر برگزاری طرح «رحله» در فضای مجازی، یکی از مهمترین اخبار قرآنی این صفحات است.

تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 21 تیرماه و تا ساعت 13، تعداد چهارده خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که اغلب این اخبار به مناسبت روز حجاب و عفاف، در رابطه با این حوزه معارفی انعکاس یافته‌اند.

یکی از اخبار امروز این صفحه خبری با عنوان «مونیکا»، تازه مسلمان اروپایی که شفای بیماری خود را در قرآن یافت» است که مربوط به انتشار یادداشتی قابل تأمل از یک تازه‌مسلمان لهستانیِ مقیم آمریکا در مجله نیوزویک بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «تا آن زمان، من درباره اسلام خیلی کم می‌دانستم. اما بعد از ملاقات با جامعه‌ای از مسلمانان که آگاهانه این مسیر معنوی را انتخاب کرده بودند، تحقیقات بیشتری راجع به اسلام انجام دادم و شوکه شدم که می‌دیدم این مذهب توسط بسیاری از جمله خودم چگونه سوءتفاهم شده است. فهمیدم که اصولاً بسیار ساده هستند؛ این عقیده که یک خدایی وجود دارد که ما را آفریده است و بنابراین به او تسلیم می‌شویم و او پیامبران مختلفی از جمله ابراهیم، عیسی و محمد را برای ارسال پیام خود به بشریت فرستاد و نمونه‌ای از چگونگی زندگی را نشان داد.

من می‌دانستم که این ایمان برای خانواده، دوستان و جامعه غربی من که در آن زندگی کردم چالش‌برانگیز می‌شود. می‌دانستم که اکثر آنها - دقیقاً مثل خودم در ابتدا - این دین را چیزی بسیار خارجی، سخت و سخت می‌دانند. احساس کردم آنها با تصمیم من مخالفت و زندگی‌ام را بسیار دشوار می‌کنند. من آماده نبودم که این قدم را بردارم حتی اگر در قلبم احساس کنم این مسیر صحیح باشد».

فارس
خبر تلاوت ترتیل صفحه 417 کلام‌الله مجید با صدای مرحوم مصطف اسماعیل، قاری مشهور جهان اسلام، آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس است. این خبر طی هر روز به عنوان اولین خبر این صفحه منتشر می‌شود.

همچنین در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «احیا‌گر غدیر-۱۰| عصاره الغدیر، عینیت ولی با نبی است/ غدیر با کار رستورانی احیا نمی‌شود»، «طرح «رحله» به صورت مجازی برگزار می‌شود / تغییر در زمان و محتوای طرح» و «کرونا خللی در آموزش قاریان نوجوان ایجاد نکرد / آموزش مجازی محور برنامه‌های طرح اسوه» بر روی خروجی این صفحه انتشار یافته‌اند که اغلب این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.

«طرح «رحله» به صورت مجازی برگزار می‌شود/ تغییر در زمان و محتوای طرح»، عنوان یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه را تشکیل می‌دهد که در گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام هادی سیاری، دبیر طرح رحله تهیه شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «حجت‌الاسلام هادی سیاری دبیر طرح رحله در گفت‌وگو با فارس با اشاره به برگزاری این طرح در سال ۹۹ گفت: امسال در ۱۴ مرکز نام‌نویسی انجام شد و مجموعاً ۳۶۸ نفر برای حضور در طرح نام‌نویسی کردند.

سیاری از کاهش داوطلبان طرح رحله درسال جاری خبر داد و گفت: میانگین استقبال از طرح تا سال گذشته حدود دو هزار نفر بود که این عدد امسال باتوجه به شیوع ویروس کرونا و همچنین تبلیغات کمتر با کاهش قابل توجهی روبرو بود.

وی ادامه داد: از آنجایی بسیاری از خانواده‌ها دغدغه بیماری کرونا را داشتند و اینکه شرایط به قدری مبهم است که نمی‌توان مسئولیت سلامت افراد را حتی در مناطق کاملاً سفید تضمین کرد، از این رو به فکر این افتادیم که به دنبال راه دیگری برای برگزاری طرح افتادیم».

ایرنا
صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبری که بر روی این صفحه منعکس شده، خبری با عنوان «صداقت و ثبات قدم در مواجهه با قرآن برای نهادینه کردن فرهنگ قرآنی» و مربوط به دو روز گذشته است.

ایسنا
دو خبر با عناوین «از سرگیری عملیات اتصال سرداب‌های حرم مطهر امام حسین‌(ع) در کربلا» و «حجاب و عفاف در دیدگاه یک کارشناس مسائل دینی» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منعکس شده که این اخبار نیز قرآنی نبوده و در حوزه‌های معارفی مختلف منتشر شده‌اند.

یکی از اخبار امروز این صفحه که در رابطه با مسئله حجاب و عفاف منتشر شده، خبری با عنوان «حجاب و عفاف در دیدگاه یک کارشناس مسائل دینی» است که در رابطه با سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضا فوادیان، از کارشناسان مذهبی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضا فوادیان در گفت‌وگو با ایسنا با گرامی داشت روز عفاف و حجاب که در تقویم ۲۱ تیرماه به این عنوان نام گذاری شده است اظهار کرد: حجاب و عفاف مخصوص بانوان نیست مردها هم باید عفیف باشند آیا یک مرد می‌تواند بدون حجاب وارد عرصه اجتماع شود؟ آن مقداری که لازم است مرد هم باید حجاب و عفت داشته باشد. اما زن به خاطر ارزش، جایگاه و اهمیتی که خداوند به او داده است باید میزان و نحوه پوشش بیشتری از عفت و حجاب را نسبت به مردان رعایت کند آن هم به دلیل عزت و ارزشمندی بیشتر برای بانوان است.

این کارشناس اخلاق یادآور شد: خداوند زن و مرد با یک ویژگی آفریده است و احکام خلقت هر کدام متفاوت است، پس نباید این نگاه را به تبعیض بین زن و مرد تعبیر کنیم. اگر خداوند به مردان می‌گوید به نامحرم نگاه نکنید به بانوان هم سفارش شده که عفت در کلام و رفتار داشته باشند. از آنجایی که زن بیشتر در معرض خطر است دستور عفاف و حجاب به صورت ویژه‌تری برای بانوان مطرح شده است».

مهر
«ضعف اکثریت مطلق معلمان در قرآن/ تربیت ١٠ میلیون حافظ امری شدنی است»، «جایگاه بصیرت در سپهر اندیشه قرآنی» و «آموزش قرآن از قاب رسانه ملی»، عناوین اخبار امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که هر سه خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.

یک از اخبار قرآنی امروز این صفحه که عنوان «آموزش قرآن از قاب رسانه ملی» دارد، مربوط به فعالیت‌های شبکه قرآن و معارف سیما در حوزه تربیت و یادگیری قرآن کریم و عربی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «برنامه «قرآن در تابستان» با شعار در تابستان، مدرسه تعطیل می‌شود، اما یادگیری قرآن تعطیل نمی‌شود، با محوریت درس کتاب‌های قرآن دوره ابتدایی (پایه‌های اول تا ششم دبستان) تولید و از اواسط تیرماه بر روی آنتن پخش رفته است.

جمله‌خوانی آیات، بیان قواعد خواندن (روخوانی، روان خوانی و تجوید)، تلفظ حروف خاص عربی، درک معنای کلمات، ترکیب‌ها و عبارات ساده و پرکاربرد قرآن، پیام‌های قرآنی و تربیتی و حفظ موضوعی قرآن کریم از محورهای تدریس روزانه می‌باشد.

بخش قرآن در تابستان در هر کتاب درسی شامل ۱۲ تا ۱۴ صفحه است (مجموعاً ۷۸ صفحه) که شامل ۷۲ صفحه از قرآن کریم است که بر این اساس هر صفحه برای یک هفته تابستان در نظر گرفته شده است».

باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران نیز طی امروز و تا این لحظه تعداد سه خبر با عناوین «ریشه گناهان در نگاه رسول خدا(ص)»، «ریشه بی‌حجابی و بی‌بندوباری در جامعه چیست؟/ تخریب خانواده و جامعه با سلاح بی‌حجابی» و «میثم مطیعی «برای دختر مومن ایرانی» خواند» را بر روی خروجی خود انتشار داده که خبری از اخبار قرآنی در میان این اخبار نبوده و هر کدام از آن‌ها در حوزه‌های معارفی مختلفی همچون عترت قرار دارند.

ایبنا
تعداد دو خبر با عناوین «اختلاف آیت‌الله حائری با کربن درباره معنای فلسفه در اسلام/ هایدگر مملکت را گرفته است» و «کتاب «درآمدی بر روانشناسی دین» نقد و بررسی می‌شود» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران منتشر شده که هر دو خبر نیز در حوزه تخصصی دین قرار دارند و از خبر قرآنی در میان آن‌ها خبری نیست.

یکی از اخبار امروز این صفحه، خبری با عنوان «کتاب «درآمدی بر روانشناسی دین» نقد و بررسی می‌شود» است که مربوط به گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام مسعود آذربایجانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سومین قسمت از برنامه چراغ مطالعه بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «حجت‌الاسلام مسعود آذربایجانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سومین قسمت از برنامه چراغ مطالعه به پرسش‌های کورش علیانی درباره کتاب «درآمدی بر روان‌شناسی دین» پاسخ می‌دهد.

این کتاب به عنوان متن درسی برای دانشجویان رشته روان‌شناسی، الهیات و دین‌شناسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا از سوی  انتشارات سمت تهیه شده است.

فصل اول کتاب به تعریف روان‌شناسی دین، تاریخچه و روش‌شناسی آن می‌پردازد. فصل دوم، نظریه‌های سه روان‌شناس مشهور: ویلیام جیمز، فروید و یونگ را بررسی می‌کند. به ابعاد دین و دینداری و کاویدن شرایط فهم دینداری و دیدگاه‌های مربوط به ابعاد دین در فصل سوم پرداخته شده است».

میزان
«پرداختن به مقوله عفاف و حجاب تاریخ مصرف ندارد / شعارزدگی در پدیده حجاب نتیجه عکس دارد»، عنوان تنها خبر امروز خبرگزاری میزان است که این خبر نیز به مناسبت روز حجاف و عفاف، در این حوزه تخصصی منعکس شده است.

کیهان
روزنامه کیهان نیز در صفحه معارف شماره امروز خود به مطلبی با عنوان «تکالیف ما در قبال نعمت‌ها و شُرور» به قلم آیت‌الله مصباح یزدی پرداخته که در بخش‌هایی از این مطلب خواندنی آمده است: «تدریجی بودن تکامل انسان، برای فراهم آمدن زمینه‌های گسترده‌تر برای انتخاب موجود انتخابگر برای اینکه زمینه گسترده‌ای برای انتخاب و تغییر مسیر داشته باشد، باید وجودش تدریجی باشد و همواره برایش شرایط جدیدی برای انتخاب در عرصه‌های مختلف و ترقی و تنزل فراهم شود؛ چیزهایی که فقط در این عالم طبیعت میسّر می‌شود.
از سوی دیگر، انتخاب آگاهانه نیاز به شناخت کمال و نقص و خوب و بد دارد؛ چیزی که در مراحل اول زندگی (مثل دوران شیرخوارگی) حاصل نمی‌شود. انسان باید تدریجاً رشد کند تا به مرحله عقل برسد که خود آن هم مراتبی دارد و تدریجاً از قوه به فعل می‌رسد. روشن است که تکامل عقل برای همه انسان‌ها یکسان نیست. نگاهی به جامعه و تاریخ کافی است دریابیم که انسان‌ها بسیار متفاوت هستند، هم از لحاظ استعدادهای ذاتی برای تعقل و هم از لحاظ شتاب تکامل. آن‌قدر این مراتب زیاد است که قابل احصا نیست و تنها به وسیله مفاهیم کلی و مبهمی می‌توان آن‌ها را دسته‌بندی کرد».

انتهای پیام
captcha