کمبود در اهدای پلاسمای بهبود یافتگان کرونایی / تالاسمی‌های مینور هم می‌توانند پلاسما اهدا کنند
کد خبر: 3921890
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
حسن ابوالقاسمی تصریح کرد؛

کمبود در اهدای پلاسمای بهبود یافتگان کرونایی / تالاسمی‌های مینور هم می‌توانند پلاسما اهدا کنند

سرپرست پروژه پلاسما درمانی کووید19، با بیان اینکه با توجه به فرهنگ اهدای خون در کشور، انتظار اهدای پلاسمای بیشتری وجود دارد، گفت: نیاز بیماران کرونایی به پلاسمای بهبودیافتگان، بسیار بیشتر از میزانی که در حال حاضر اهدا شده، است.

اهدای پلاسمای بهبود یافتگان پایینتر از سطح انتظار است/ افراد تالاسمی مینور هم می‌توانند پلاسما اهدا کنندحسن ابوالقاسمی، رئیس پروژه پلاسمادرمانی کووید19، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه تمامی مراحل مطالعاتی این پروژه در ایران به اتمام رسیده است، گفت: در حال حاضر استفاده از پلاسمای بهبودیافتگان کرونا وارد چرخه خدماتی درمان بیماران شده است.

وی افزود: از وضعیت کنونی اهدای پلاسما در کشور رضایت نداریم؛ انتظار داشتیم که بهبودیافتگان بیشتری به شکرانه بازیابی سلامت خود برای اهدای پلاسما مراجعه کنند، اما این اتفاق هنوز رخ نداده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج)، بیان کرد: فرهنگ اهدا در کشور ما ریشه دارد و انتظار داریم که بهبودیافتگان در این مورد به کمک بیماران بیایند. میزان نیاز بیماران مبتلا به کرونا به پلاسمای بهبودیافتگان بسیار بیشتر از آن چیزی است که در حال حاضر اهدا شده است.

وی در رابطه با اهدای پلاسما از سوی افراد تالاسمی یادآور شد: از هر فرد بهبودیافته ۵۰۰ سی سی پلاسما اخذ می‌شود که این پلاسما برای یک بیمار کاربرد دارد. ضمن اینکه افرادی که دارای تالاسمی مینور هستند منعی برای اهدای پلاسما ندارند.

ابوالقاسمی یادآور شد: در پلاسمای هر فرد، آنتی‌بادی‌های بسیاری وجود دارد و آنتی‌بادی که به شکل IgG جدا می‌کنند نیز معمولاً مجموعه‌ای از آنتی‌بادی بیماران مختلف است که این آنتی‌بادی‌ها هیچ عوارضی برای بیمار ندارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله اظهار کرد: ویژگی پلاسمای کووید ۱۹ این است که دارای آنتی‌بادی یا پادتن است و پادتن بیماران بهبودیافته می‌تواند برای ویروسی که وارد بدن بیماران جدید شده، خاصیت کشندگی داشته باشد و پلاسمای کووید ۱۹ زمانی که ویروس در بدن فعال شده و هنوز واکنش‌های التهابی در بدن بیماران فعال نشده، بیشترین تأثیر را دارد.

ابوالقاسمی بیان کرد: بیماران بهبودیافته باید دو هفته پس از بهبود کامل علائم بالینی اقدام به اهدای پلاسمای خون خود کنند.

وی از بهبودیافتگان کرونا درخواست کرد، زمانی که وضعیت آنتی‌بادی خون آن‌ها در سطح مناسبی قرار دارد به اهدای پلاسما بپردازند و گفت: با گذشت زمان پس از بهبودی، مقدار این پادتن‌ها در بدن فرد بهبودیافته، کاهش می‌یابد و اثربخشی این روش درمانی نیز کمتر می‌شود، بنابراین زمان مراجعه فرد داوطلب و بهبود یافته حیاتی است.

یادآوری می‌شود، در حال حاضر مراکز انتقال خون در سراسر کشور، بیمارستان بقیه‌الله(عج) و برخی مراکز خصوصی اقدام به جمع‌آوری پلاسما می‌کنند.
انتهای پیام
captcha