اتفاق نظر مدیران در رسیدن به انقلاب صنعتی چهارم و هوش مصنوعی / تأثیر کرونا بر ناسیونالیسم و فناوری
کد خبر: 3921969
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
ماحوزی بیان کرد:

اتفاق نظر مدیران در رسیدن به انقلاب صنعتی چهارم و هوش مصنوعی / تأثیر کرونا بر ناسیونالیسم و فناوری

عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به تأثیر کرونا بر فناوری و ملی‌گرایی جدید، گفت: اگر می‌خواهیم در رقابت جدید علمی و تکنولوژیکی باقی بمانیم، باید دانشگاه‌های خود را اصلاح کنیم.

اتفاق نظر شبکه مدیران کشور در رسیدن به انقلاب صنعتی چهارم و هوش مصنوعی / تأثیر کرونا ویروس بر ناسیونالیسم و فن‌آوریبه گزارش ایکنا، نخستین کنفرانس بین‌المللی «اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر» چهارشنبه، ۱۹ شهریورماه و در روز دوم برگزاری با موضوع کروناویروس و تحولات حال و آینده به کار خود ادامه داد.
 
رضا ماحوزی، عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت، علوم تحقیقات و فناوری که تنها سخنران این پنل بود، با اشاره به تحولات حوزه فناوری پیش از امضای برجام اظهار کرد: پس از برجام نیز شاهد تحولاتی در حوزه تکنولوژی بودیم، بسیاری از شرکت‌ها، مراکز پژوهشی، اقتصادی، علمی و صنعتی بین‌المللی روابط خود را با کشور آغاز کردند و ما نیز توانستیم از این فرصت استفاده کنیم. این موضوع تا زمان آمدن دولت ترامپ ادامه داشت، اما پس از خروج آمریکا از برجام آکادمی‌ها، شرکت‌ها و مراکز مختلف از ادامه همکاری‌ها صرف نظر کردند در این گستره نیز ویروس کرونا شیوع یافت.

وی با اشاره به جلسات مشترک پژوهشکده وزارت علوم با وزارت صمت اظهار کرد: قبل از کرونا دو موضوع انقلاب صنعتی چهارم که مراکز پژوهشی بزرگ آن را از حدود ۱۰ سال قبل آغاز کرده‌اند و همچنین هوش مصنوعی و آمدن آن‌ها در قلمروی صنایع و پژوهش‌های کاربردی به عنوان دو هدف در این جلسات مشترک مورد تأکید قرار گرفت. در زمان پیگیری دو محور انقلاب صنعتی چهارم و هوش مصنوعی ما به دیوار ویروس کرونا خوردیم در این راستا تمامی دانشگاه‌های ما را که در غیاب مراکز پژوهشی صنعتی عمده بار پژوهشی در این حوزه را متکفل هستند تعطیل شدند. ما یک جامعه بزرگ آموزش عالی داریم که حتی از جمعیت برخی از کشور‌های همسایه بزرگ‌تر هستند این بدنه بسیار قدرتمند است و توانایی انجام پروژه‌های صنعتی، علمی، اقتصادی و فرهنگی بزرگی را دارد.

ماحوزی با بیان اینکه با شیوع کرونا، کشور‌های مختلف زیرساخت‌های مختلف در حوزه انقلاب چهارم صنعتی و هوش مصنوعی را وارد میدان عمل کردند، گفت: آن‌ها از این تجارب ۱۰ ساله استفاده کردند و در این شرایط آن را به عرصه عمومی آوردند، نظام پزشکی، اداری، حکمرانی و خدماتی را بر این اساس پوشش دادند و نقاط ضعف آن را برطرف کردند و با قدرتی چند صد برابری آن را ادامه دادند.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به بر آمدن ناسیونالیسم جدید در برخی از کشور‌ها گفت: این گونه ناسیونالیسم ناظر بر علم و اقتصاد است و به جای خصیصه‌های زبانی و نژادی بر جنبه‌های علمی تکنولوژیکی و اقتصادی تأکید می‌کند. یکی از ویژگی‌های جدید این وجوه ناسیونالیستی جدید این است که رقابت بر سر اطلاعات علمی جدید شکل گرفته و برخی از کشور‌ها شبکه‌های جاسوسی علمی را راه‌اندازی کرده‌اند، چرا که قدرت علمی و تکنولوژیکی می‌تواند بر تفوق آن‌ها بر دیگر کشور‌ها منجر شود. این کشور‌ها دیگر با انسان‌ها به عنوان یک نژاد یا زبان برخورد نمی‌کنند، بلکه بر اساس توانایی‌ها آن‌ها را جذب می‌کنند. در ایران نیز فعالیتهایی آغاز شد، اما پس از برجام عرصه‌ را بر ما تنگ کردند. ذهنیت این انقلاب تکنولوژیک در کشور ما نیز وجود دارد، اما زیرساختی برای آن فراهم نیست.
 
وی ادامه داد: شبکه‌ای از مدیران اتفاق نظر دارند که اگر بخواهیم در این رقابت علمی باقی بمانیم باید قدرتمند باشیم. قدرت امروزه از طریق علم و اقتصاد به وجود می‌آید و در این رستا نیازمند اصلاح دانشگاه‌ها هستیم و باید دانشگاه‌ها به صورت جدی و متمرکز این اتفاقات را رصد و از دانش ملی استفاده کنند تا از طریق آن مشکلات محلی، ملی و بین‌المللی را حل کنند. ما به دانشگاهی نیاز داریم که به موضوع انقلاب صنعتی چهارم و هوش مصنوعی وارد شود تا قدرت آینده ایران را در این راه پیش ببریم.

ماحوزی با تأکید بر اینکه باید تأثیر کرونا بر ناسیونالیسم را بدانیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم، گفت: قدرت علم و فناوری ما را وارد بخشی از چرخه قدرت می‌کند و با توجه به ویژگی‌های فرهنگی و دینی ایرانیان می‌تواند در سطوح مختلف تأثیرگذار باشد.
انتهای پیام
captcha