کتاب اصلاح رویکرد در زمینه رجوع به قرآن؛ مشقی برای قرآن‌خوانی براساس نظم و برنامه
کد خبر: 3922167
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱
احمدرضا اخوت اظهار کرد؛

کتاب اصلاح رویکرد در زمینه رجوع به قرآن؛ مشقی برای قرآن‌خوانی براساس نظم و برنامه

احمدرضا اخوت، قرآن‌پژوه و نویسنده در جلسه آنلاین رونمایی از کتاب « اصلاح رویکرد در زمینه رجوع به قرآن» گفت: هرچه میزان گرایش جامعه به قرآن افزایش پیدا کند، اصلاح رویکرد خواندن قرآن ضروری‌تر به نظر می‌رسد. قرآن‌خوانی براساس نظم، برنامه و هدف برای اصلاح رویکرد قرآن‌آموزی امری واجب است.

کتاب اصلاح رویکرد در برابر قرآن رونمایی شدبه گزارش ایکنا، جلسه رونمایی از کتاب « اصلاح رویکرد در زمینه رجوع به قرآن»، بعدازظهر امروز، ۲۰ شهریورماه از سوی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای نشست احمد‌رضا اخوت، نویسنده این کتاب، اظهار کرد: اصلاح رویکرد موجب ارتقای سطح فهم و برداشت از قرآن می‌شود. در این کتاب در مورد سطح برداشت از قرآن و ارتباط آن با زندگی انسان بحث می‌شود؛ همچنین درباره اصلاح رویکرد برای رسیدن به این هدف روش‌هایی ذکر شده است.

اخوت افزود: در بخشی از این کتاب به ارتباط قرآن و عترت پرداخته شده، بسیاری اعتقاد دارند بدون فهم قرآن بدون عترت ممکن نیست. اعتقاد شیعه نیز بر همین اصل است و قرآن را به واسطه عترت اهل بیت(ع) می‌توان فهم کرد. اصلاح رویکرد‌های آموزش قرآن، مقدمات تدبر در قرآن و رویکرد‌های یادگیری قرآن نیز بخش‌های دیگری از این کتاب را تشکیل می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه هرچه میزان گرایش جامعه به قرآن افزایش پیدا کند، اصلاح رویکرد خواندن قرآن نیز ضروری‌تر می‌شود، گفت: این اتفاق بسیار خوبی است و نشان می‌دهد که رو به جلو حرکت می‌کنیم.

اخوت در ادامه با بیان اینکه این کتاب به افرادی که بی‌برنامه و نظم قرآن می‌خوانند؛ در حوزه نظم‌دهی کمک می‌کند، گفت: این کتاب از افرادی که قرآن می‌خوانند درخواست می‌کند برای قرآن خواندن برنامه تدوین کنند، تا قرآن‌خوانی آن‌ها دارای نظم شود. همچنین این کتاب مقدماتی در رابطه با تدبر قرآن را لحاظ می‌کند و نقشه‌های آموزش و فراگیری تدبر در قرآن را به مخاطب خود توضیح داده است. ویژگی دیگر نیز این است که کسی که این کتاب را می‌خواند نیاز به اصلاح رویکرد در خواندن قرآن دارد، اگر کسی بتواند نسبت به همه موارد مطرح شده پاسخ داشته باشد یعنی به همه رویکرد‌ها مسلط است. ارزیابی در سطوح مختلف برای مربیان و قرآن‌آموزان نیز ویژگی دیگر کتاب « اصلاح رویکرد در زمینه رجوع به قرآن» است. همچنین این کتاب می‌تواند جرقه تدوین کتاب‌های مشابه را در ذهن قرآن‌پژوهان زده و این مسیر با آثار دیگری تکمیل شود.
مباحث نیازمندی به قرآن، وقت گذاشتن برای قرآن خواندن، به کارگیری دانسته‌ها برای خواندن قرآن، مداومت ویژگی اصلی برای قرآن خواندن، مانع‌های قرآن خواندن، خارج کردن قرآن از زبان فطری، ابزار قرار دادن قرآن و انواع قرآن خواندن، پرورش توان تدبر در قرآن خواندن، ارتقای سطح دانسته‌ها، پای‌بندی به زبان قرآن و.. از مباحث دفتر نخست کتاب « اصلاح رویکرد در زمینه رجوع به قرآن» است

این پژوهشگر قرآنی بیان کرد: ساختار و قالب کتاب اصلاح رویکرد در زمینه رجوع به قرآن به صورت دفتر است و هر بخش شامل یک کتاب مستقل است. در مقدمه کتاب این سؤال مطرح می‌شود که چگونه قرآن بخوانیم در پاسخ به این سؤال آمده است باید به این سؤال اندیشید. در ادامه در رابطه با نیازمندی به قرآن و اینکه قرآن براساس نیاز است یا خیر؟ مباحثی مطرح شده است.

استاد دانشگاه تهران در ادامه بیان کرد: در ادامه مباحث نیازمندی به قرآن، وقت گذاشتن برای قرآن خواندن، به کارگیری دانسته‌ها برای خواندن قرآن، مداومت ویژگی اصلی برای قرآن خواندن، مانع‌های قرآن خواندن، خارج کردن قرآن از زبان فطری، ابزار قرار دادن قرآن و انواع قرآن خواندن، پرورش توان تدبر در قرآن خواندن، ارتقای سطح دانسته‌ها، پای‌بندی به زبان قرآن و.. از مباحث دفتر نخست کتاب « اصلاح رویکرد در زمینه رجوع به قرآن» است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت فطرت و ارتباط آن به قرآن گفت: قرآن زبان فطرت است؛ هر کسی که دارای قرآن فهمی بالاتری باشد، فطرت برای او شکوفاتر می‌شود. برای آموزش و پرورش فطرت‌گرا هیچ راهی جز آموزش قرآن نیست چرا که قرآن راه انتقال حقایق فطرت است، آموزش قرآن در واقع واجب فطری است لذا آموزش قرآن از هر واجبی واجب‌تر است به همین دلیل نباید قرآن را از فطرت دور کنیم. همچنین در رویا‌رویی با معارف قرآن باید از پیش‌فرض‌هایی که از محیط گرفته‌ایم؛ دوری کنیم و ذهن را در اختیار حقایق این کتاب نورانی قرار دهیم.

وی در پایان با بیان اینکه در دفتر‌های سوم و چهارم کتاب به اصلاح رویکرد روش یادگیری قرآن می‌پردازد، نظام آموزشی ما بر ذخیره کردن دانش متمرکز است در حالی که قرآن بر کاربرد دانش تأکید دارد. برای آموزش هر علمی باید برنامه‌ای وجود داشته باشد، این اتفاق خوبی برای آن متعلم است؛ در آموزش قرآن نیز باید براساس نقشه راه؛ برنامه و نظم پیش رفت تا از کارکردهای بی پایان آن بهره‌مند شد.
انتهای پیام
captcha