ثبت‌نام زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری بلامانع است / پاسخ به فضاسازی‌ها علیه شورای نگهبان
کد خبر: 3928285
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
کدخدایی در نشست خبری:

ثبت‌نام زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری بلامانع است / پاسخ به فضاسازی‌ها علیه شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان با بلامانع خواندن ثبت‌نام زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: رد صلاحیت زنان در این انتخابات تا به امروز به خاطر زن بودن نبوده است.

عباسعلی کدخدایی

به گزارش ایکنا، نشست خبری عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، صبح امروز، شنبه 19 مهرماه، برگزار شد.

کدخدایی در ابتدا با گرامیداشت اربعین حسینی و تسلیت سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) به تشریح مصوبات شورای نگهبان پرداخت.

وی در خصوص مصوبات دارای عدم مغایرت با شرع و قانون اساسی گفت: این مصوبات شامل لایحه دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم، طرح اصلاح تبصره (۱) ماده (۳۸) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، طرح اصلاح ماده (۴۴) قانون مدیریت خدمات کشوری، لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مؤسسه بین‌المللی تحلیل سامانه‌های کاربردی، لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان و طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه محیط زیست است.

کدخدایی همچنین طرح دوفوریتی اصلاح ماده (۵۴ مکرر) قانون مالیات‌های مستقیم (اعمال مالیات بر خانه‌های خالی)، طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، طرح دوفوریتی الحاق یک بند به تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، طرح الحاق یک بند به تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور و طرح دوفوریتی اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی را مغایر با شرع و قانون اساسی دانست.

کدخدایی در ادامه در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در خصوص رسیدن اصلاح قانون انتخابات به انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 گفت: واقعیت این است که نمی‌توان اظهارنظری در این زمینه کرد چون مصوبه مجلس به دست شورا نرسیده تا ایرادات آن را ببینیم. البته اگر این ایرادات قابل رفع از سوی مجلس باشد می‌توان امیدوار بود، اما اگر ایرادات جدی باشد و مجلس نتواند اصلاح کند بعید است به انتخابات ریاست‌جمهوری برسد. شورای نگهبان نظرات مشورتی خود را از طریق پژوهشکده و اعضای شورا به مجلس بیان می‌کنند اما نظر نهایی شورا زمانی است که مصوبه به صورت رسمی از سوی مجلس ارسال شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست در واقع طرح پژوهشکده شورای نگهبان به مجلس است، گفت: شورای نگهبان نظرات مشورتی خود را به نمایندگان ارائه داده و می‌دهد و این به معنی ارائه طرح از سوی شورا نیست. نمایندگان خودشان طرح را ارائه می‌دهند و مسئولیت آن هم با خودشان است.

وی درباره تأثیر تداوم شرایط کرونایی بر نحوه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: این شرایط ممکن است تأثیرگذار باشد و در انتخابات مرحله دوم مجلس نیز مشاهده شد که تبلیغات انتخاباتی براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا بیشتر به صورت مجازی انجام شد.

کدخدایی درباره ورود شورای نگهبان به قرارداد 25 ساله ایران و چین گفت: شورای نگهبان هیچ‌گونه ورودی به این مسئله نداشته و از این طرح در رسانه‌ها مطلع شده‌ایم و تا زمانی که مصوبه‌ای از مجلس ارسال نشود ورودی نخواهیم داشت.

سخنگوی شورای نگهبان درباره احتمال نامزد شدن زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ثبت‌نام زنان در انتخابات بلامانع است و بحث‌های دیگر این موضوع هم باید به تدریج حل شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شورای نگهبان زنان را به خاطر زن بودن در انتخابات ریاست‌جمهوری رد صلاحیت کرده، گفت: نظر شورای نگهبان همیشه اعلام شده و این با توجه به معیارها در خصوص رجل سیاسی و مذهبی بودن است، لذا به این مفهوم فردی به خاطر زن بودن رد صلاحیت نشده است.

کدخدایی درباره اعمال محدودیت‌های بیشتر برای ثبت‌نام در انتخابات، گفت: تا به امروز قانون موجود شرایط چندگانه‌ای را برای ثبت‌نام براساس اصل 115 قانون اساسی و قانون انتخابات ذکر کرده که داوطلب باید حائز آن شرایط باشند. مجلس هم به دنبال این است که این شرایط را از کیفی به کمی تبدیل کند. براین اساس ممکن است براساس اصل 115 این شرایط کمی‌تر شود اما اینکه شرایطی اضافه شود خارج از اصل 115 است و نمی‌توان شرایط جدیدی اضافه کرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره برخی هجمه‌ها به این شورا درباره توسعه اختیاراتش در طرح اصلاح قانون انتخابات گفت: اختیارات شورای نگهبان در قانون اساسی روشن و شفاف در اصل 99 و یک سری اصول مربوط به وظایف قوه مقننه بیان شده است. نه تنها شورا نمی‌تواند اختیاراتش را توسعه دهد بلکه هیچ نهاد دیگری هم نمی‌تواند. لذا این سخنان بیشتر فضاسازی است و شورا بدون هیچ‌گونه مماشاتی نظرات خود را وفق قانون اساسی و شرع اعلام می‌کند.

وی درباره نظر شورا درباره طرح نمایندگان برای تغییر نحوه توزیع بنزین گفت: هنوز پیش‌نویس این طرح هم به دست ما نرسیده، اما هر طرحی که بار مالی داشته باشد مغایرت آن با اصل 75 قانون اساسی قطعی است.

کدخدایی درباره تلاش یک جریان سیاسی، با هدف فشار به شورای نگهبان، برای معرفی افرادی که در انتخابات رد صلاحیت می‌شوند، گفت: ما در شورا باید به رسانه‌ها در این باره متوسل بشویم که وظایف شورا را به خوبی تبیین کنند تا تنویر افکار عمومی مانع از فشارها شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص احتمال تغییر نظر فقهای شورای نگهبان نسبت به مصادیق رجل سیاسی و امکان تأیید صلاحیت زنان گفت: این مسئله‌ای نیست که صرفاً با قانون حل شود و باید مباحث فرهنگی جاری در کشور هم توجه کرد. در مصاحبه تفصیلی هم که چندی پیش داشتم بیان کردم انشاءالله در دوره‌های آتی زنان بتوانند نامزد شوند و مسائل فرهنگی تغییر پیدا کند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره دعوای بین مجلس و وزارت کشور در زمینه اصلاح قانون انتخابات با ارائه طرح از سوی مجلس و ارائه لایحه جامع قانون انتخابات از سوی وزارت کشور و دولت گفت: برای شورای نگهبان تنها مصوبه نهایی ارسالی اعتبار دارد و تفاوتی نمی‌کند که این مصوبه لایحه دولت یا طرح مجلس باشد.

کدخدایی در پاسخ به این سؤال که شورای نگهبان به طور عمدی معیارهای رجل سیاسی را تعریف و روشن نمی‌کند، گفت: پس از اینکه در سیاست‌های کلی انتخابات، تعریف رجل سیاسی و تبیین شاخص‌های آن به شورای نگهبان تکلیف شد، شورای نگهبان این کار را انجام داد و به مجلس ارسال کرد، اما تعیین شاخص‌های رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن یک امر ساده‌ نیست و بحث‌ها و نظرات متفاوتی درباره آن مطرح است، لذا این مسئله به لحاظ مفهومی قابل بحث است. امیدواریم مجلس معیارهای روشن‌تری را در این خصوص تبیین کند و شورای نگهبان هم آن را بپذیرد.

کدخدایی درباره طرح‌های مجلس در حوزه شفافیت گفت: نسبت به اصل مصوبات ما موظف به بررسی هستیم. اقدامات جدی در موضوع شفافیت از سوی مجلس در حال انجام است و نمایندگان به دنبال این هستند که ابهامات را از قوانین و مقررات رفع کنند. ‌

وی درباره احتمال کناره‌گیری خود از شورای نگهبان برای نامزدی ریاست‌جمهوری سال 1400 گفت: دوره حضور من در شورای نگهبان تا 1401 است و اگر هم در ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردم یا نکردم، معلوم می‌شود.

کدخدایی درباره تحرکات انتخاباتی زودهنگام برخی شخصیت‌های سیاسی و نظر شورای نگهبان در این رابطه گفت: شورای نگهبان الان کار خاصی در این‌باره نمی‌تواند انجام دهد. البته گزارش‌هایی به دست ما می‌رسد ولی باید تا زمان ثبت‌نام افراد در انتخابات صبر کنیم.

انتهای پیام
captcha