پر شدن ظرفیت بیمارستان‌ها صحت ندارد / خواهش و تمنا راه مقابله با اپیدمی نیست
کد خبر: 3928573
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
نمکی:

پر شدن ظرفیت بیمارستان‌ها صحت ندارد / خواهش و تمنا راه مقابله با اپیدمی نیست

وزیر بهداشت ضمن نگرانی از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، با اشاره به خبر‌هایی مبنی بر پر شدن ظرفیت بیمارستان‌ها، گفت: خبر‌هایی به گوش مردم می‌رسد که بیمارستان‌ها پر شده و از پذیرش بیمار معذورند که اصلاً صحت ندارد.

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی مساوی با افزایش میزان مرگ و میر/ خواهش و تمنا راه مقابله با اپیدمی نیستبه گزارش خبرنگار ایکنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در یک گفت‌وگوی زنده اینترنتی ضمن ابراز تأسف از عدم برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین، اظهار کرد: امسال اربعین متفاوتی داشتیم و عشاق حضرت اباعبدالله(ع) و مشتاقان خدمت به زائران اربعین، توفیق خدمت به زائران در مسیر کربلا را نداشتند و به عنوان مدافعان سلامت به شکل دیگری در خدمت مردم بودند.

نمکی ضمن تقدیر از دستگاه‌های نظارتی و انتظامی گفت: از نیروی انتظامی تشکر می‌کنم که در برخورد با افرادی که بدون توجه به موازین قانونی به سمت مرز حرکت کرده بودند، بسیار کوشا عمل کرد و توانست از راهپیمایی در سطح شهر‌ها و مرز جلوگیری کنند. همچنین، از دوستداران استاد شجریان و خانواده ایشان تشکر می‌کنیم که به توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا توجه کردند و در تشییع جنازه و دفن ایشان، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند. شجریان یکی از بی‌بدیل‌ترین هنرمندان عرصه شعر و آواز و ادب پارسی است.

وی با اشاره به شایعه ابتلای خود به کرونا در پی غیبت در جلسه روز گذشته ستاد ملی کرونا افزود: در طول این چند ماه به صورت شبانه‌روزی کار کردیم و یک آزردگی در مهره کمر، مرا رنج می‌دهد. با اتومبیل به سه استان سفر داشتیم و چند شب پیش احساس کسالت و بدن درد داشتم. چون با چند نفر از عزیزان که تست کرونای آن‌ها مثبت شد، نشست داشتم، تست انجام دادم و آخر شب به من مژده دادند که به ویروس کرونا مبتلا نشدم. امیدواریم با رعایت فاصله‌گذاری‌ها از شر ویروس کرونا در امان بمانیم تا به مردم خدمت کنیم.
 
نمکی با بیان اینکه برای مقابله و مبارزه با یک اپیدمی، فقط نمی‌توان از تمنا و خواهش استفاده کرد، گفت: موج‌های زیادی را در این مدت تحمل کردیم. شرمنده همکارانی هستم که موج‌های پیاپی را به دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی از سوی برخی افراد تحمل می‌کنند. به چشم خودم دیدم که در صف نانوایی، جوان برومندی به پیرمردی که به او گفته بود چرا ماسک نمی‌زنی، بیشترین اهانت را کرد. این نظارت را به اصناف سپردیم و اصناف اثبات کردند، آنچه باید را اجرا نمی‌کنند. بیش از هفت هزار بازرس بهداشت محیط داریم و اگر برای همه کسبه و اماکن عمومی و ترمینال‌ها قرار باشد نیرو بسیج کنیم، این هفت هزار نفر کافی نیست.
 
وزیر بهداشت افزود: خواهش کردیم از نیروی انتظامی و بسیج و همه دستگاه‌ها به عنوان ضابط به ما کمک کنند و جرایم سخت‌تر اعمال شود. قرار بر این شد که این اقدام از تهران آغاز شود و از هفته‌های بعد به کلانشهر‌های دیگر نیز توسعه داده می‌شود. از مردم عزیز تقاضا می‌کنیم که مراعات کنند، زیرا در شرایط بسیار سخت هستیم. ویروس کرونا دچار دگرگونی‌هایی شده است. اگرچه این دگرگونی‌ها بیماری‌زایی ویروس را تغییر نداده و فقط بر سرعت انتشار تأثیر گذاشته است و در حال حاضر جوانان را بیشتر مبتلا می‌کند ضمن اینکه امیدواریم ویروس کرونا به سمت بیماری‌زایی شدیدتر نرود.

وزیر بهداشت با اشاره به خبر‌هایی مبنی بر پر شدن ظرفیت بیمارستان‌ها نیز گفت: خبر‌هایی به گوش مردم می‌رسانند که بیمارستان‌ها پر شده و از پذیرش بیمار معذور هستند، اصلاً صحت ندارد. دو روز قبل بیش از پنج هزار و ۲۰۰ تخت در تهران پر شد و این عدد برای ما نگران‌کننده است اما بدان معنا نیست که برای پذیرش بیماران تخت خالی نداریم و از طرفی به این معنا نیست که چون تخت خالی داریم، زودتر بیمار شویم.

وی افزود: خواهش من این است که مردم ضمن نگرانی برای بیماری، اضطراب درمان را نداشته باشند. محکم ایستاده‌ایم که مردم اضطراب تخت بیمارستانی نداشته باشند. بر این قول ایستاده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم هیچ شهری برای هیچ بیماری، تخت خالی نداشته باشد. توانستیم سه ماه از معوقات پرستاران و پزشکان را بپردازیم. نیرو‌های پرستاری که مجوز گرفته بودیم را از هفته جاری و هفته بعد وارد سیستم می‌کنیم تا بار نفس‌گیر را از دوش همکاران خود برداریم. از ۱۶ شهریور برای ارز دارو نیز اتفاقات مثبتی افتاده و امیدواریم بتوانیم کمبود و مشکلات دارو و تجهیزات پزشکی را هرچه زودتر رفع کنیم تا مردم نگرانی نداشته باشند. همچنین، خبر‌های خوشی از واکسن کرونا داریم. امروز به روابط بین الملل وزارت بهداشت نیز گفتم که خبر‌های تولید واکسن کرونا در کشور و مراحل طی شده را به سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کنند.

نمکی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها هیچ وقت ما را معاف از تحریم نکردند، یادآور شد: یکی از دروغ‌های بزرگی که آمریکایی‌ها گفتند این است که دارو را از تحریم خارج کردند. وحشیانه‌ترین و ظالمانه‌ترین تحریم‌ها را در طول تاریخ به ما اعمال کردند. سفاک‌ترین و بی‌رحم‌ترین رژیم جهان، گروهی هستند که با ترامپ کار می‌کنند. تلاش زیادی برای ساخت دارو در کشور انجام دادیم. اکنون فاویپیراویر و رمدسیویر و بقیه دارو‌ها را در داخل کشور تولید می‌کنیم و حتی آمادگی صادرات آن‌ها را نیز داریم. در تحریم‌ها با وجود همه سختی‌ها اجازه ندادیم مردم بدون دارو بمانند.

وزیر بهداشت ضمن ابراز نگرانی از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز گفت: برای رعایت پروتکل‌ها نیز به هر نسبت که در رعایت پروتکل‌های بهداشتی قصور داشته باشیم، تاوان آن را در افزایش مرگ و میر می‌پردازیم. در حال حاضر رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته و امیدواریم این جریمه‌ها بتواند به گونه‌ای میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را افزایش دهد.
انتهای پیام
captcha