مرحله چهارم بسیج همگانی مقابله با کرونا آغاز شد / تلاش برای کاهش بار بیمارستان‌ها
کد خبر: 3934361
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
وزیر بهداشت خبر داد؛

مرحله چهارم بسیج همگانی مقابله با کرونا آغاز شد / تلاش برای کاهش بار بیمارستان‌ها

وزیر بهداشت با اشاره به آغاز گام چهارم بسیج همگانی مقابله با کرونا، گفت: این طرح با توجه با تأکید رهبر معظم انقلاب و حمایت رئیس‌جمهور به صورت محله‌محور اجرا می‌شود.

آغاز گام چهارم بسیج همگانی مقابله با کرونا/ تلاش برای کاهش بار بیمارستان‌ها و مراکز درمانبه گزارش خبرنگار ایکنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نهمین آیین پویش ره سلامت و آغاز گام چهارم بسیج ملی مبارزه با کرونا که امروز 20 آبان‌ماه به صورت آنلاین برگزار شد، با اشاره به جلسه ستاد ملی کرونا با رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: یکی از اوامر بسیار مهم، کلیدی و سرنوشت‌ساز رهبر در مدیریت و مهار بیماری، محله و خانواده‌محور کردن مبارزه با کرونا بود.

وی با پرداختن به آغاز گام چهارم بسیج مقابله با کرونا، اظهار کرد: طرحی که امروز آغاز می‌شود، در مسیر بیماری دگرگونی ایجاد خواهد کرد. این طرح را که در روز‌های نخست با همکاری بسیج و دیگر نهاد‌ها آغاز کردیم موجب شد تا در کمتر از ۶۰ روز تعداد مرگ و میر بیماران را به کمتر از ۴۰ مورد در روز و میزان موارد بستری را در ۵۰ روز اول به کمتر از یک‌پنجم برسانیم.  گام‌های قبلی بسیج ملی مبارزه با کرونا بسیار موفق بود که آن را از تجربه موفق دوران دفاع مقدس برگرفته بودیم، یعنی کنار هم مبارزه کردن با عامل خطر و عاملی که جان مردم را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه توانستیم در گام نخست بسیج همگانی مقابله با کرونا، با غربالگری ۷۸ میلیون‌ نفر، بار بیمارستان‌ها را به شدت کاهش دهیم، گفت: در این مرحله نیز با توجه به همکاری بین بخشی خوبی که پس از فرمان مؤثر مقام معظم رهبری شکل گرفت، طرحی را آماده کردیم که امروز با شیوه محله‌محور از استان کرمانشاه و همزمان در سراسر کشور اجرا می‌شود. در این طرح محور فعالیت ما بیماریابی زودرس، قرنطینه بیماران در منزل، حمایت‌های مورد نیاز از بیماران، شناسایی سریع موارد در تماس با مبتلایان و کشف خوشه گرفتار و افزایش تست‌های آزمایشگاهی است.

وزیر بهداشت با اشاره به افزایش تست‌های آزمایشگاهی از ۲۵ هزار تست به ۴۰ هزارمورد در روز، تصریح کرد: در هفته‌های آینده روزانه به ۱۰۰ هزار تست می‌رسیم و خوشبختانه تست‌های سریع را که ۲۰ تا ۲۵ دقیقه پاسخ آن‌ها مشخص می‌شود نیز در داخل ساخته‌ایم که تا هفته آینده به بازار می‌آید. مقدار قابل توجهی تست نیز وارد کرده‌ایم که با افزایش تست‌های آزمایشگاهی به روزانه ۱۰۰ هزار مورد، موارد مبتلا را با اولین علائم و حلقه مبتلایی را که بدون علامت هستند و با فرد مبتلا در تماس بوده‌اند شناسایی می‌کنیم. همچنین، از ظرفیت‌های محلی شامل بسیج، مساجد، روحانیت معزز، خیرین محلی و همچنین سفیران سلامت در خانواده استفاده می‌کنیم.

نمکی با اشاره به اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت، یادآور شد: یکی از استان‌هایی که به شدت به اجرای این طرح علاقه نشان می‌داد، کرمانشاه بود. این طرح یکی از ظرفیت‌های بی‌بدیلی است که در گام چهارم بسیج ملی مبارزه با کرونا با تأکید بر محله‌محوری و خانواده‌محور بودن اجرا می‌شود. با همدلی، وفاق و رعایت بیشتر پروتکل‌ها و تأکید بر آموزش، شناسایی زودرس بیماری، بار بیمارستان‌ها و بار سنگین حوزه درمان، که بر دوش پزشکان و پرستاران است، به سرعت کاهش خواهد یافت. اگرچه بار نظام سلامت به دوش عزیزان ما در عرصه بهداشت از بهورزان تا مراقبان سلامت، پزشکان خانواده و پزشکان عمومی سنگین‌تر می‌شود، اما به عنوان یک حرکت پیشگیرانه، دوباره می‌توانیم نشان افتخاری را برای جمهوری اسلامی ایران کسب کنیم.

وی یادآور شد: امروز به کرمانشاه سفر کردیم که هم سالروز زلزله کرمانشاه را پاس بداریم و هم بگوییم که ما ملت امام حسینیم و در صحنه‌های پرهراس مبارزه می‌کنیم تا در تاریخ نظام مقدس جمهوری اسلامی بماند که در شرایط تحریم و روز‌های سخت بیشتر از روز‌های برخوردار می‌توانیم برای مردم این سرزمین تلاش کنیم.
انتهای پیام
captcha