ورود دادستانی‎ها به مسئله کودکان خیابانی / سیاست‌های حمایتی هدفمند دولت افزایش یابد
کد خبر: 3940359
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
مسعودی‌فرید بیان کرد؛

ورود دادستانی‎ها به مسئله کودکان خیابانی / سیاست‌های حمایتی هدفمند دولت افزایش یابد

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ضمن هشدار نسبت به این مسئله که افزایش فشارهای اقتصادی ممکن است باعث گسترش تعداد کودکان کار خیابانی ایرانی شود، گفت: اخیراً نیروی انتظامی و دادستانی‌های برخی استان‌ها در خصوص مسئله کودکان خیابانی ورود پیدا کرده‌اند.

حبیب‌الله مسعودی‌فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، در گفت‌‌وگو با ایکنا، به تشریح شرایط کودکان کار خیابان در دوران شیوع کرونا پرداخت و گفت: سیاست کلی سازمان بهزیستی این است که موافق کار کودک نیستیم؛ به ویژه کارهایی که اکنون کودکان به انجام آنها مجبور شده‌اند و برای سلامت جسمی و روانی آنها خطرناک است.

وی ادامه داد: از سال گذشته با شیوع ویروس کووید 19 نگران ابتلای کودکان کار به کرونا بودیم و حتی بررسی‌های میدانی نشان داد، یک سری باورهای نادرست میان کودکان کار خیابان به وجود آمده و آنها فکر می‌کنند به کرونا مبتلا نمی‌شوند به همین دلیل با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد وسایل بهداشتی تهیه و میان آنان توزیع شد.

مسعودی‌فرید با اشاره به اینکه اولین اقدام تلاش برای تغییر تفکر اشتباه ایجاد شده در بین کودکان کار بود، گفت: همکاران ما تلاش کردند کودکان کار را به این باور برسانند که ممکن است به کرونا مبتلا و موجب ابتلای خانواده و خواهر و برادر خود شوند.

وی اضافه کرد: همچنین با مراکز درمانی نیز هماهنگ شد که در صورت بروز علائم بیماری کرونا در بچه‌های خیابانی به آنها نیز خدمات‌رسانی شود. از مأموران اورژانس اجتماعی نیز خواسته شد در صورت مشاهده کودکان کاری که علائم ابتلا به کرونا دارند، حتماً با 115 تماس گیرند و منتظر رسیدن اورژانس بمانند تا کودک تعیین تکلیف شود؛ اکنون نیز همین روند ادامه دارد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی به آغاز دو ماهه طرح جذب کودکان کار در تهران اشاره کرد و گفت: موضوع کار کودکان به نوعی استثمار و بهره‌کشی از آنهاست. ممکن است خانواده برخی از این کودکان دچار نیاز اقتصادی باشند اما راهکار این نیست که آنها در خیابان کار کنند. بخش دیگری از این کودکان نیز از سوی باندهای قاچاق مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند.

وی از توجه و فعالیت دادستان مشهد به حوزه کودکان کار خیابان و فعالیت در این زمینه سخن گفت و افزود: با ناجا و سایر نهادهای امنیتی در خصوص قاچاق کودکان کار و بهره‌کشی از آنها جلسه برگزار کرده‎‌ایم؛ اخیراً نیز در استان البرز دادستان این استان به موضوع کودکان زباله‌گرد ورود پیدا کرده و اقدامات خوبی انجام شده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: این فعالیت‌ها بدان معناست که از این پس نیروی انتظامی و دادستان‌های شهرهای مختلف در حوزه باندهای قاچاق کودکان ورود می‌کنند البته ما با کودکان برخورد نمی‌کنیم چراکه آنها در این مسئله قربانی هستند. با کودکانی که در مراکز ساماندهی جذب می‌شوند نیز به صورت موردی برخورد و مشکل آنان را بررسی می‌کنیم و با همکاری اداره اتباع، فرزندان اتباع را به خانواده آنها تحویل می‌دهیم. هنگام تحویل کودکان کار خیابان ایرانی به خانواده‌هایشان نیز با آنها اتمام حجت و اعلام می‌شود که به معیشت خانواده کمک می‌کنیم و وام اشتغال و کمک مالی به آنها رائه می‌دهیم اما دیگر نباید فرزند خود را به خیابان بفرستند.

 

لزوم شفاف‌تر شدن سیاست‌های مهاجرتی کشور

 

وی بر لزوم شفاف‌تر شدن سیاست‌های مهاجرتی تأکید کرد و گفت: مسئولان حوزه مهاجرت باید به صورت فعال در حوزه قاچاق کودکان و سوء استفاده از آنها ورود کنند. در هیچ کجای دنیا این اجازه به افراد داده نمی‌شود که به صورت قاچاق وارد کشور دیگری شده و در خیابان‌های آن کشور مشغول به کار شوند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در پاسخ به اینکه آیا این نگرانی وجود دارد که به دلیل مشکلات اقتصادی، تعداد کودکان کار خیابان ایرانی افزایش پیدا کند؟ گفت: این احتمال وجود دارد که اگر فشارهای اقتصادی بیشتر شود، تعداد افرادی که به سمت این نوع فعالیت‌ها می‎روند افزایش یابد. ایرانی‌ها مردم مهربانی هستند و به این کودکان کمک می‌کنند اما درست‌ترین راه کمک به کودکان خیابانی از طریق سازمان‌های مردم نهاد حامی کودکان است.

وی اضافه کرد: سیاست‌های حمایتی دولت باید به خانواده‌ها کمک کند تا مانع افزایش تعداد کودکان کار خیابان ایرانی شود و صرفاً توسعه سیاست‌های حمایتی هدفمند است که می‌تواند جلوی افزایش این مشکل را بگیرد.  

انتهای پیام
captcha