جامعه فرهنگی كشور همواره در خط انقلاب و آرمان‌های الهی ايستاده‌اند
کد خبر: 997887
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۱
رئيس‌جمهور

جامعه فرهنگی كشور همواره در خط انقلاب و آرمان‌های الهی ايستاده‌اند

محمود احمدی‌نژاد با اشاره به انحراف بسياری از افراد از آرمان‌های انقلاب از ابتدا تا امروز گفت بنده شهادت می‌دهم كه جامعه فرهنگی و معلمان كشور بدون نوسان در خط انقلاب و آرمان‌های الهی ايستادند و مانند شمع سوختند و نسل‌های انقلابی را پی در پی به جامعه اسلامی ايران تحويل دادند.


گروه سياسی: محمود احمدی‌نژاد با اشاره به انحراف بسياری از افراد از آرمان‌های انقلاب از ابتدا تا امروز گفت: بنده شهادت می‌دهم كه جامعه فرهنگی و معلمان كشور بدون نوسان در خط انقلاب و آرمان‌های الهی ايستادند و مانند شمع سوختند و نسل‌های انقلابی را پی در پی به جامعه اسلامی ايران تحويل دادند.


به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی رياست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد ظهر امروز، سه‌شنبه در مراسم تجليل از معلمان نمونه كشور و بيست و هشتمين يادواره بزرگداشت مقام معلم كه همزمان با سالروز شهادت استاد شهيد مرتضی مطهری در سالن شهيد بهشتی نهاد رياست جمهوری برگزار شد، ضمن قدردانی از زحمات تمامی معلمان كشور و كسانی كه دل در گرو اعتلای انسان و انسانيت دارند، با اشاره به تنظيم و تصويب سند تحول در نظام آموزش و پرورش كه شامل دو بخش مجزای قالب‌ها و محتوا است، تصريح كرد: بايد در جهت اجرای مؤثر، شفاف، روان و پيشرفته قالب‌ها به بهترين شكل تلاش‌های گسترده‌ای انجام شود اما بخش اصلی و آنچه كه دارای اهميت است، توجه به روح كار و محتوای اين سند است.


رئيس‌جمهور با بيان اينكه سند تحول در نظام آموزش و پرورش كشور می‌خواهد در متن و روح رابطه معلم و دانش‌آموز، محتوای تعليم و تربيت در كشور، جهت‌گيری‌ها و اهداف آموزش عالی تحول ايجاد كند، گفت: مأموريت اصلی آموزش و پرورش تربيت انسان‌هايی است كه اگر در هر مقطعی و به هر دليلی از نظام آموزش و پرورش جدا شدند، اولاً برای جامعه كارايی داشته و ثانياً به لحاظ شخصيت و ويژگی‌های انسانی برجسته باشند.


وی كسب مدارج بالای علمی توسط همه افراد را موضوعی بسيار مناسب در جامعه دانست و خاطر نشان كرد: هيچ ضرورتی ندارد كه همه افراد در سطوح بالای تحصيلی حضور داشته باشند، بلكه بايد به گونه‌ای برنامه ريزی شود تا هر فرد برای جامعه كارآمد بوده و از لحاظ انسانی در طراز بالايی قرار داشته باشد تا بتواند ارتباطات اجتماعی خود را براساس عشق و محبت تنظيم كند.


احمدی‌نژاد افزود: آموزش و پرورش كشور ظرفيت‌های لازم برای تدوين، توليد و به انجام رساندن اين محتوا را در اختيار دارد.


رئيس‌جمهور با بيان اينكه نبايد همه انرژی و ظرفيت آموزش و پرورش در مسير تغيير قالب‌ها صرف شود، اظهار كرد: بايد به گونه‌ای برنامه‌ريزی كنيم كه در راستای اجرای سند تحول در نظام آموزش و پرورش در تمامی بخش‌ها نسبت به تغيير و تقويت محتوا اهتمام داشته باشيم.


احمدی‌نژاد تصريح كرد: تمامی سرمايه لازم جهت انجام فعاليت‌های فرهنگی و آموزشی در آموزش و پرورش در كشور موجود است و بايد به گونه‌ای برنامه‌ريزی شود كه اين توان و سرمايه صرف كار‌های موزای آموزشی در كشور نشود و تمامی فعاليت‌های آموزشی با مديريت واحد و توسط آموزش و پرورش به انجام برسد.


رئيس‌جمهور سند تحول در نظام آموزش و پرورش كشور را سندی افتخارآميز و محصول كار معلمان، كارشناسان و فرهنگيان كشور دانست و گفت: هيچ عملی بالاتر از تربيت انسان‌های صالح و متعالی نبوده و اين افتخار بزرگی است كه مسئوليت اجتماعی اصلی انسان، تربيت انسان‌های صالح در جامعه باشد.


احمدی‌نژاد خاطرنشان كرد: در تعليم و تربيت بايد رابطه عميق و گسترده‌ای ميان خانواده و مدرسه ايجاد شود و اولياء دانش‌آموزان بايد خودشان در عرصه تعليم و تربيت فرزندان خود مشاركت داشته باشند و به‌گونه‌ای نباشد كه تمامی مسئوليت‌ها بر دوش معلمان قرار داشته باشد.


رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه تمامی امكانات ملی، آموزشی و رسانه‌ای در كشور بايد در جهت اجرای هر چه بهتر سند تحول در نظام آموزش و پرورش، بسيج شوند، گفت: محورها و راهكارهای مفصلی در خصوص تحول در نظام آموزش و پرورش كشور پيش‌بينی شده است به گونه‌ای كه حتی رسانه ملی نيز در راستای اجرای تحول در نظام آموزش و پرورش موظف است برنامه‌های آموزشی و تربيتی خود را با آموزش و پرورش هماهنگ كند.


احمدی‌نژاد با اشاره به اينكه زمانی كه امكانات آموزش و پرورش در كشور زير صفر بود، جامعه فرهنگی ما ايستاد و مأموريت خود را به خوبی انجام داد، گفت: در حال حاضر شرايط فرهنگيان كشور آنطور كه بايد و شايد خوب نيست، اما امكانات دولت به ميزانی هست كه بتواند به مناسبت روز معلم هديه كوچكی به همه معلمان كشور تقديم كند و اين افتخار بزرگی است كه دولت از هر كجا كه بتواند منابع لازم را برای تعليم و تربيت تأمين نمايد.


رئيس‌جمهور با بيان اينكه با افتخار دستان تمامی معلمان كشور را می‌بوسم و از آنان برای جهادی بزرگ در عرصه تعليم و تربيت دعوت می‌كنم، تأكيد كرد: با وجود نوسانات و تغيير و تحولات گسترده در داخل و خارج از كشور نبايد مأموريت‌های اصلی از جمله ساختن ايران و برپايی علم، عشق و عدالت فراموش شود.


احمدی‌نژاد اظهار كرد: در طول 33 سال گذشته از انقلاب نوسانات زيادی در كشور بوجود آمده و بسياری از افراد از مسير آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب منحرف شده‌اند، اما بنده شهادت می‌دهم كه جامعه فرهنگی و معلمان كشور بدون نوسان در خط انقلاب و آرمان‌های الهی ايستادند و مانند شمع سوختند و نسل‌های انقلابی را پی در پی به جامعه اسلامی ايران تحويل دادند.


وی اظهار كرد: معلمی و نام معلم سه واژه علم، عشق و عدالت را در ذهن انسان متجلی می‌كند.


رئيس‌جمهور با بيان اينكه همچنان بار سنگين تعليم و تربيت نسل‌های مختلف بر عهده آموزش و پرورش كشور است، افزود: خوشبختانه در سال‌های اخير در سطح آموزش عالی كشور نيز شاهد رشد و ارتقای زيادی بوده‌ايم اما دستيابی به اين جايگاه بخاطر بهره‌مندی از خزائن و بركات فرهنگی، آموزش و پرورش در تربيت فرزندان ايران اسلامی است.


احمدی‌نژاد اظهار كرد: به همان ميزان كه جايگاه معلمی شايسته و ارزشمند است، مأموريت آن نيز سنگين و دشوار خواهد بود.


رئيس‌جمهور در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اينكه انسان و انسانيت بدون علم معنای پيدا نمی‌كند، تصريح كرد: تمامی عظمت و حقيقت انسان تنها در سايه علم‌آموزی، شكوفا می‌شود، چرا كه علم راه رسيدن انسان به قله‌های كمال و تعالی است.


احمدی‌نژاد زدودن پی‌درپی‌ غبارها از دل و جان انسان‌ها و نمايان كردن حقايق هستی در برابر ديدگان بشر را از وظايف پيامبران به عنوان معلمان بشر توصيف كرد و گفت: هيچ محدوديت و نهايتی برای علم‌آموزی انسان وجود ندارد و هر كس به ميزانی كه در اين مسير پيش می‌رود، می‌تواند به كمال و تعالی دست يابد.


رئيس‌جمهور خاطرنشان كرد: زيباترين رابطه در دنيا بعد از رابطه ميان فرزند و مادر، رابطه معلم و شاگرد است.


احمدی‌نژاد در ادامه عشق را اكسيری دانست كه جوهر انسان را پرورش داده و ارزش‌های انسانی را در او متجلی می‌كند و اظهار كرد: عشق و محبت مايه حيات انسان و دروازه ورود به همه خوبی‌های عالم است و در حقيقت كسی كه دلش از عشق خالی باشد، هيچ چيز ندارد و دنيايی كه در آن دل انسان‌ها خالی از عشق و محبت نسبت به يكديگر باشد غير قابل تصور است.


رئيس‌جمهور تصريح كرد: مأموريت پيامبران الهی آن بود كه دل‌ انسان‌ها را از كينه خالی و آنها را سرشار از عشق به خوبی‌ها، حقايق، پاكی، تعالی و زيبايی‌های هستی كنند.


احمدی‌نژاد با بيان اينكه نام معلم و شغل او واژه عدالت را به ذهن انسان متبادر می‌كند، گفت: عدالت برآمده و مقدمه عشق است كه اگر برقرار نگردد هيچ‌گاه استعداد انسان‌ها شكوفا نشده و حقيقت انسانی در جهان مستقر نمی‌گردد و راه علم‌آموزی و قدرشناسی انسان باز نخواهد شد، به همين دليل است كه پيامبران الهی بلافاصله پس از دعوت به توحيد، انسان‌ها را به قيام در جهت استقرار عدالت هدايت می‌كنند.


احمدی‌نژاد معلمان و جامعه فرهنگی كشور را زمزمه‌كنندگان علم، عشق و عدالت در جان و كام فرزندان ايران اسلامی توصيف كرد و اظهار كرد: همه مردم به اين دليل كه در رفتار معلم عشق و محبت را مشاهده می‌كنند به او عشق می‌ورزند و زمزمه محبت معلمان در حقيقت خاطره‌ شيرينی است كه در دل همه انسان‌ها ماندگار خواهد بود.


رئيس‌جمهور با بيان اينكه جامعه بشری به اندازه‌ای كه از علم، عشق و عدالت بهره می‌برد، طعم سعادت را خواهد چشيد، گفت: اگر بخواهيم به سعادت دست پيدا كنيم، بايد به دنبال كسب علم، عشق و عدالت باشيم.


احمدی‌نژاد دريافت حقيقت علم، عشق و عدالت را در گرو دستيابی به خزائن الهی عنوان كرد و گفت: در طول تاريخ مدعيان بسياری با شعار رساندن انسان به علم، عشق و عدالت نهايی وجود داشتند، اما هرگز نتوانستند به اين مقصود دست پيدا كنند و اين در حالی است كه خداوند كانون فيض و راه دستيابی به آن را به بشر معرفی كرده و شياطين همواره در تلاش هستند تا انسان را از اين اتصال نورانی دور نگه دارند.


پيش از سخنان رئيس‌جمهور حاجی‌بابايی، وزير آموزش و پرورش گزارشی از عملكرد وزارتخانه متبوع خود و اقداماتی كه در راستای رفاه و تعالی معلمان و فرهنگيان كشور انجام شده، ارائه كرد.

captcha