سجاد رحیمی:
میزان انس مخاطبان با قرآن، ملاک ارزیابی جشنواره‌ها قرار گیرد


سجاد رحیمی، حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در خصوص راهکارهای تحقق منویات مقام معظم رهبری در امور قرآنی به ویژه انس و تدبر آحاد مردم با این کتاب آسمانی اظهار کرد: به برکت نظام جمهوری اسلامی علاقه و استقبال خوبی از برنامه‌های قرآنی دانشگاه‌ها توسط دانشجویان انجام می‌شود.



وی ادامه داد: این تشنگی به برنامه‌های قرآنی در دانشجویان ما وجود دارد، اما باید زمینه حضور آنها را در برنامه‌ها و رقابت‌های رسمی قرآن کریم فراهم آوریم. باید توجه کرد که همه دانشجویان نمی‌توانند در عرصه حفظ و قرائت شرکت کنند؛ زیرا با فرض اینکه از صدای و حافظه خوبی برخوردار باشند، باز هم رقیبان جدی دارند که از کودکی در عرصه حفظ و قرائت فعال بوده‌اند.



رشته‌های تدبرمحور، بهترین راه انس مردم با قرآن



این دانشجوی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: بهترین راه برای مشارکت همه دانشجویان و آحاد مردم به برنامه‌های قرآنی، رواج رشته‌های تدبرمحور است، زیرا این توانایی را همه مردم دارند و با مطالعه می‌توانند این پیام‌های قرآن را متوجه شوند؛ بر اساس فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری، تدبر در قرآن بهترین راه برای انس با قرآن است.



وی افزود: علمای شیعه و مراجع تقلید عظام کتاب‌های اعتقادی بسیار مفیدی با استناد به قرآن کریم نگاشته‌اند که متن آنها بسیار ساده و روان است و اگر این کتاب‌ها محور جشنواره‌های قرآنی قرار گیرد، گروه‌های مختلف جامعه را به سمت تدبر در قرآن کریم و تحکیم اعتقادات خود بر اساس آیات این کتاب آسمانی سوق می‌دهد.



رحیمی اضافه کرد: اگر یک حافظ یا قاری قرآن کریم بخواهد در سطح رقابت‌های تخصصی مسابقات قرآن متوقف شود، در حالی که 50 درصد بر تجوید مسلط است، اگر هر مقدر هم تلاش کند و آمادگی خود را به کامل و قطعی برساند؛ باز هم سودی برای انس وی با قرآن کریم ندارد، بلکه هنر تلاوت خود را تقویت کرده است.



وی یادآور شد: پس بهتر است یک قاری بعد از فراگیری 50 در صد از بحث تجوید تخصصی قرآن کریم، به سراغ آموز‌ه‌ها، تفسیر و تدبر در قرآن کریم برود و تمامی تمرکز خود را بر سر قرائت نگذارند. وقتی این رویکرد توجه به رشته‌های تدبرمحور افزایش یابد، به طور طبیعی توجه جامعه نیز به مسئله تدبر در قرآن کریم به صورت چشمگیری افزایش می‌یابد.



این حافظ قرآن گفت: باید بررسی شود که چه دانشجویانی در رشته‌های حفظ و قرائت مسابقات قرآن شرکت می‌کنند؛ اگر این تحقیق انجام شود، می‌بینیم تمامی افرادی که هم‌اکنون در این رشته‌ها شرکت می‌کنند؛ افرادی بودند که از ابتدا و از کودکی در جلسات قرآن بوده‌اند و سالیان سال با این مباحث آشنا هستند.  



لزوم برنامه‌ریزی برای ورود غیرحرفه‌ای‌ها به مسابقات قرآن



وی اظهار کرد: به عبارت دیگر می‌توان گفت برنامه‌ها و مسابقات قرآنی ما که همه ساله در سطح بسیار وسیعی برگزار می‌شود، برای دانشجویان غیرقرآنی یا افرادی که کمتر در جلسات مذهبی شرکت می‌کنند، جذابیتی ندارد یا اگر هم جذابیت داشته باشد، فضا به‌گونه‌ای نیست که آنها بتوانند به راحتی در این محافل شرکت کنند.



این کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث ادامه داد: مسئولان ما باید برای همه اقشار مردم در جشنواره‌های قرآنی برنامه‌ریزی کنند؛ به نظر بنده جشنواره قرآنی موفق‌تر است که بتواند گروه‌های مختلف مردم با باورهای مختلف را به سمت خود بکشاند، نه اینکه در آن بهترین تلاوت‌های قاریان و حافظانی ارائه شود که سالیان سال است در مسابقات حضور یافته‌اند.



وی افزود: این تکرار متسابقان در جشنواره‌های قرآنی به حدی زیاد شده است که متسابقان به نوعی شاگرد داوران حساب می‌شوند و در جلسات آنها شرکت می‌کنند. از این رو همه ساله در مسابقات قرآن چهره‌های تکراری زیاد دیده می‌شود و کمتر چهره جدیدی به این رقابت‌ها راه پیدا می‌کند.



رحیمی خاطرنشان کرد: باید سهمیه رشته‌های تدبرمحور جشنواره‌های قرآنی بسیار بیشتر شود تا امکان حضور دانشجویان بیشتری در این رشته‌های تدبرمحور فراهم آید؛ نکته جالب توجه این است که من از نزدیک دیده‌ام که افرادی که به مراحل منطقه‌ای و کشوری این رشته‌ها راه پیدا می‌کنند، لزوماً اینگونه نیست که خود افرادی بسیار مذهبی یا از خانواده‌های قرآنی باشند.



وی گفت: رشته‌های قرآن‌‌شناسی ارزش بیشتری به نسبت رشته‌های حفظ و قرائت قرآن از نظر آموزشی و مفید بودن برای جامعه دارد؛ اگر این رشته‌ها در اولویت قرار گیرند، کسی که تا به حال ارتباطی با قرآن نداشته است؛ می‌تواند با خواندن یک کتاب در قالب مسابقه به مرحله بالاتر راه یابد و این آغازی برای ارتباط و انس او با قرآن کریم باشد.



این کارشناس ارشد رشته علوم قرآن و حدیث تصریح کرد: وقتی از این افراد در رشته‌های آشنایی با قرآن تکریم شود، خود آنها تبدیل به یک مبلغ می‌شوند و برای سایر افراد مزیت‌های حضور در این رشته و انس با قرآن کریم را بیان می‌کنند؛ اگر این تغییر و تحول ایجاد شود، تاثیر بسیار زیادی در  فرهنگ قرآنی دارد.   



این دانشجوی دانشگاه اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: تنها در این حالت است که جشنواره‌های قرآنی ما می‌توانند بازدهی بالایی داشته باشند و در مسیر تحقق منویات مقام معظم رهبری که قرآنی‌شدن جامعه و کشور است، گام بردارند.