بابایی خبر داد:
تکمیل کتابت قرآن به خط نسخ در دارالکتابه مرکز طبع و نشرقرآن کریم


محمد بابایی، مدیر اجرایی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، از ادامه فعالیت حلقه‌های کتابت قرآن در دارالکتابه مرکز خبر داد و اظهار کرد: در سه سال گذشته کلاس‌های متعدد آموزشی برای برای کاتبان وحی برپا شده است.



تشکیل حلقه‌های کتابت از سه سال قبل



وی در ادامه به تشکیل گروهی از بهترین کاتبان وحی به خط نسخ اشاره کرد و افزود: این جمع پانزده نفره، بعد از کتابت تکالیفی که به تعداد زیادی از کاتبان داده شده بود، انتخاب شدند که به نوعی بهترین‌های کشور محسوب می‌شوند.



بابایی از انتظار مرکز برای کتابت قرآن کریم به خط نسخ توسط این کاتبان طی دو سال آینده خبر داد و عنوان کرد: این ضرورت احساس می‌شود که با گذشت سه دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی، نسخه‌های خطی قرآن به همت کاتبان این سرزمین به مردم کشورمان و نیز مردم دنیا عرضه شود.



مدیر اجرایی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن کریم با اشاره به نظارت اساتید برجسته در این حوزه بر کار کاتبان وحی، گفت: این نظارت‌ها شامل چند حوزه است که از آن جمله می‌توان به استانداردهای کتابت، علامت‌گذاری و زیبایی و خوانایی اشاره کرد.



تأکید بر استانداردهای کتابت همراه با خوانایی



وی همچنین درباره زیبایی و خوانایی این کتابت، گفت:  زیبایی این موضوع این است که ما استانداردهای که در زمینه کتابت کلمات و علامت‌گذاری کلمات قرآن مد نظرمان است را به کاتبان ابلاغ کردیم تا اثر در عین زیبایی، برای مردم خواننده این اثر نیز ساده باشد.



بابایی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: موارد آموزشی در کتابت قرآن کریم به آن دوستان گوشزده شده یعنی به نحوی کتابت قرآن صورت می‌گیرد که برای عموم مردم خواندن کلمات راحت باشد و در عین زیبایی و برخورداری از ویژگی‌های هنری خوانا هم باشد.



مدیر اجرایی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن کریم با بیان اینکه شاید یک سری از ترکیب‌ها در کتابت قرآن خیلی زیبا باشد، ولی برای عموم مردم خواندش یک مقدار مشکل باشد، عنوان کرد: ممکن است برای زیبایی متن نقطه‌گذاری حروف به یک شکلی صورت بگیرد که خواندن را مشکل بکند.



وی ویژگی‌ دیگر حلقه‌های کتابت را نظارت اساتید برجسته از آغاز کار کتابت بر کار کاتبان دانست و تصریح کرد: در گذشته اگر کسی قصد کتابت مصحف شریف را داشت، در منزل کار خود را آغاز می‌کرد و نظارتی بر آن نبود و باید منتظر می‌ماندیم تا آثر تکمیل شود اما در این حلقه‌ها از ابتدا بر کار کاتبان نظارت می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود تولیدات به استانداردها خیلی نزدیک باشد.