رستمی:
حرکت‌ خوبی از لحاظ پوشش اسلامی در جاکارتا و کوآلالامپور شکل گرفته است


به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، از سوی انجمن صنایع دستی سازمان بسیج هنرمندان استان مازندران روز 5 بهمن‌ماه اولین کارگاه تخصصی صنایع دستی هنرمدان بسیجی استان مازندران با عنوان «نقش متقابل صنایع دستی و مهارت‌های زندگی» با حضور مصطفی رستمی، پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران در ساری برگزار شد.



در این کارگاه تخصصی که با حضور سرپرست و کارکنان سازمان بسیج هنرمندان استان مازندران و 30 تن از هنرمندان بسیجی  رشته صنایع دستی از سراسر استان مازندران برگزار شد، مصطفی رستمی، محقق و پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران در دو نوبت  صبح و بعد از ظهر به مطالبی در رابطه با نقش متقابل صنایع دستی و مهارت‌های زندگی پرداخت.



در ابتدا، حمیدرضا گل‌محمدی تواندشتی، مسئول انجمن صنایع دستی سازمان بسیج هنرمندان مازندران به ارائه گزارش عملکرد انجمن در طول سال جاری پرداخت و گفت: انجمن صنایع دستی بسیج هنرمندان مازندران متشکل از نیروهای متخصص در حد کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند که همگی به اتفاق معتقدند که جهت رشد و پیشرفت صنایع دستی در استان باید به امر آموزش هنرمندان بها و اهمیت فراوانی قائل شد.



وی افزود: لذا به همین منظور در طی هفت نشستی که در طول سال 92 برگزار شد، مواردی جهت اجرا در طول سال به تصویب رسید که یکی از آن موارد برگزاری کارگاه آموزشی تخصصی صنایع دستی بود که امروز با عنوان نقش متقابل صنایع دستی و مهارت‌های زندگی هستیم که در این کارگاه یک‌روزه هنرمندان بسیجی در طی 8 ساعت این دوره یک روزه را می‌گذرانند و گواهینامه پایان دوره را دریافت می‌کنند.



 در ادامه، مصطفی رستمی، عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران گفت: مهارت‌های زندگی عبارتند از: مجموعه‌ای از توانایی‌هایی که زمینه سازگاری و رفتار مثبت و مفید را فراهم می­‌کنند. این توانایی‌ها فرد را قادر می‌کند تا مسئولیت­‌ها و نقش‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خود را بپذیرد و بدون لطمه زدن به خود و دیگران، با خواست‌ها، انتظارها و مشکلات روزانه به ویژه در روابط بین فردی که در ارتقاء شئوون و شعور اجتماعی و اقتصادی جامعه نقش به‌سزائی دارد، به شکل مؤثری رو به رو شود.



وی افزود: در میان مهارت‌هایی که جامعیت تأثیرگذاری آن بر دیگر مهارت‌های زندگی بیشتر احساس می‌شود، صنایع دستی است زیرا آن، مجموعه‌ای از هنرها و یا مهارت‌هائی را در برمی‌گیرد که در طول سال‌های متمادی از آغازین توانمندی‌های انسان در عصر حجر تا شایستگی‌های اندیشه‌ای، علمی و فنی او در عصر امروز با همه فراز و فرودهای ذهنی و ساختاری‌اش سینه به سینه گشته و در هر نسل به فراخور نیاز و موقعیت‌های فکری و اعتقادی زمان، به گونه‌ای متفاوت و با متشابه در قالب مهارت‌های مختلف مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.



عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: سبب این جامعیت در تأثیرگذاری بر مهارت‌های مختلف زندگی، ریشه‌های شگرفی است که در دل روزگاران چون درختی تنومند با خود به همراه داشته و دارد و آن، شش ریشه سنت، عشق، خیال، اخلاق، فلسفه و تاریخ است.



وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به اینکه با نگرش‌هایی که از سال 57 شروع شد و انقلاب اسلامی در ایران صورت پذیرفت  ما نتوانستیم در رشته صنایع دستی بسیار موفق عمل کنیم.



رستمی ادامه داد: هم‌اکنون در بازارهای جاکارتا و کوآلالامپور حرکت‌های خوبی از پوشش‌های اسلامی صورت پذیرفته است که نشئت گرفته از نگرش‌های ما  از سال 57 به بعد بوده است، اما متأسفانه ما خودمان در کشور حرکت موفقی انجام نداده‌ایم.



در ادامه، نیز به سؤالات هنرمندان حاضر پاسخ‌های لازم داده شد. در حاشیه برگزاری این کارگاه تخصصی نیز نمایشگاهی از آثار شرکت‌کنندگان در این کارگاه برپا شد که در این نمایشگاه نیز هنرمندان درباره آثار خود و شیوه‌های اجرایی آن به بحث و تبادل نظر پرداختند.