24 سال فعالیت مؤسسه علقمه/ اجرای موفق طرح «آموزش قرآن از پشت قاب شیشه‌ای» در کاشان

به‌گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مؤسسه قرآنی علقمه «سن سن» کاشان از ماه رمضان سال 1368 فعالیت خود را با برگزاری جلسات قرآن سنتی آغاز کرده و فعالیت خود را تا به امروز با برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن در دو واحد بانوان و آقایان ادامه داده و محوریت فعالیت این مؤسسه، ترویج فرهنگ نورانی قرآن کریم و اهل‌بیت(ع) به‌عنوان مفسران حقیقی کلام وحی است.

هدف اصلی مؤسسه توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن و اهل‌بیت(ع) از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی برای تمامی مقاطع سنی از سطوح مبتدی تا تخصصی در رشته‌های قرائت، حفظ، ترجمه، تفسیر و احکام و سایر علوم قرآنی و معارف اهل‌بیت و علوم مرتبط، تحقیق و پژوهش در علوم قرآنی و معارف اهل‌بیت(ع)، آموزش و تربیت مربیان و اساتید علوم موضوع فعالیت مؤسسه و نشر کتب و جزوات در زمینه علوم قرآنی و متون اسلامی و احادیث معصومین(ع) است.

از دیگر اهداف این مؤسسه می‌توان به ایجاد بستر مناسب جهت تولید و عرضه انواع رسانه‌های صوتی و تصویری و محصولات فرهنگی و هنری مرتبط، ‌برگزاری مسابقات، مراسم، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و اردوها و انجام همکاری و فعالیت‌های مشترک با نهادها، کانون‌ها و شخصیت‌های قرآنی اشاره کرد.

تشکیل مؤسسه قرآنی علقمه در راستای قرآنی کردن جوانان به‌صورت بنیادی

مؤسسه قرآنی علقمه سن سن کاشان در راستای تلاش مستمر برای قرآنی کردن جوانان به‌صورت بنیادی، گام خویش را با راه‌اندازی این مؤسسه برداشته و تمام توان خود را جهت تسهیل کردن فراگیری آموزه‌های قرآنی برای سطوح مختلف به کار بسته است.

طی مدت فعالیت این مؤسسه قاریان و حافظان زیادی در این مؤسسه تربیت شده‌اند که هم اکنون عده‌ای از این افراد در شمار اساتید و شخصیت‌های تأثیر گذار جامعه قرآنی به‌شمار می روند.

چاپ 15 عنوان کتاب در مؤسسه علقمه

این مؤسسه تا کنون موفق به چاپ 15 عنوان کتاب و 200 عنوان مقاله شده است که از این کتاب‌ها می‌توان به کتب «صحیفه روزه داران»، «بهار آزادی»، «کوثرولایت»، «گلستان پندها و اندرزها»، «سن سن عقیق ماندگار»، «مدرسه فوتبال»، «لاله سرخ»، «آنچه که یک مدیر هیئت مذهبی باید بداند»، «ادبیات واعظ»، «تبلیغ ضامن سلامت محیط(چهار جلدی)»، «تقوا»، «همسفر بهار»، «نقش و جایگاه کانون‌های فرهنگی»، «آنچه که یک مداح ولایی باید بداند» و «پاره تن اسلام» اشاره کرد.

از دیگر فعالیت‌های این مرکز قرآنی می‌توان برگزاری ختم قرآن، تلاوت یک جزء قرآن و محفل انس با قرآن در ماه مبارک رمضان، برگزاری جلسه تلاوت یک جزء قرآن توسط قاریان ممتاز، اهدای 500 جلد قرآن به مساجد سن سن کاشان توسط مؤسسه، برگزاری همایش راویان نور ویژه مربیان قرآن با حضور 50 نفر از اساتید قرآن، برگزاری کلاس روخوانی قرآن طی چهار مرحله با حضور 1500 نفر از بانوان و آقایان اشاره کرد.

برگزاری نمایشگاه دائم قرآن در کاشان

برگزاری 30 شب نورانی به‌مناسبت ماه رمضان، برگزاری آزمون مفاهیم قرآن با حضور 850 نفر، برگزاری مسابقه قرآن ویژه آقایان، نصب پلاکارد مسابقه قرآن در خانه در شهرستان، برگزاری مسابقه قرائت قرآن با حضور 1200 نفر در دو نوبت، برگزاری 20 جلسه قرآن در سن سن کاشان، برگزاری محفل انس با قرآن در مساجد سن سن کاشان، برگزاری نمایشگاه دائمی قرآن مکان، تجلیل از مربیان، حافظان و قاریان قرآن سن سن، برگزاری مرحله نهایی طرح قرآن در خانه، فراخوان دیدگاه‌‌‌های مدیریتی سوره‌های قرآن، برگزاری مسابقه «قائم در قرآن»، اجرای طرح «قرآن بخوان، جایزه بگیر»، برگزاری مراسم جُنگ قرآنی از دیگر فعالیت این مؤسسه در سال 1392 است.

اجرای موفق طرح «آموزش قرآن پشت قاب شیشه‌ای» توسط مؤسسه علقمه

یکی از مهمترین فعالیت این مؤسسه اجرای طرح «آموزش قرآن پشت قاب شیشه‌ای» است که این مؤسسه در این طرح با تهیه 45 تابلو قرآنی در قالب سه سری به آموزش روخوانی قرآن در مدارس و مساجد و پارک‌ها ویژه گروه سنی 6 تا 15 سال پرداخته است.

این طرح به‌مدت 2 سال است که آغاز شده و تا کنون با حضور 3 هزار و 200 نفر در 8 مدرسه، 5 مسجد و 2 پارک اجرا شده است.

این طرح در قالب یک هفته آموزشی و هر کلاس با حضور 20 نفر برگزار می‌شود که تا کنون مؤسسه موفق به برگزاری 160 کلاس شده است که در پایان این کلاس‌ها 120 نفر موفق به دریافت گواهینامه شده‌اند.

اجرای طرح قرآنی «محله محور» به‌همت مؤسسه علقمه

اجرای طرح قرآنی «محله محور» نیز یکی دیگر از طرح‌های موفق این مؤسسه است که با اجرای این طرح در هر محله یک مرکز آموزش قرآن ویژه آقایان و یک مرکز آموزش قرآن ویژه بانوان تأسیس شده است.

انتشار نشریه علقمه و راه‌اندازی مرکز شکوفه‌های قرآنی، شرکت 850 نفر از قرآن‌آموزان مؤسسه در طرح 1447، حضور در دهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان، برگزاری مسابقه تجلی ایمان در سبک زندگی اسلامی توسط مؤسسه قرآنی، افتتاح مدرسه مکاتبه‌ای نهج‌البلاغه توسط کانون فرهنگی شهدای سن سن کاشان و مؤسسه قرآنی علقمه، از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه در سال 1392 است.