سومین سوگواره عکس عاشورایی قاب سرخ به کار خود پایان داد

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، تالار وحدت شهر لار در واپسین روزهای سال و در هوایی بهاری، میزبان عکاسان شهرستان، استان و کشور بود تا آئین اختتامیه سومین سوگواره عکس عاشورایی قاب سرخ که امسال به صورت ملی برگزار می‌شد را در خود ببیند.

تالار وحدت، این‌بار شاهد چهره هنرمندان جدیدی بود که غیر لاری بودند. غیرلاری‌هایی که در کنار هنرمندانِ لارستانیِ مهمان‌نواز، چشم به صحنه داشتند تا نتیجه زحمات یک‌ساله خود را در هنر عکاسی مشاهده کنند.

پس از قرائت قرآن، مجید شاه‌محمدی، مجری برنامه، فضا را برای آغاز برنامه و پخش سرود ملی آماده کرد. بعد از سرود، سمفونی لارستان بار دیگر اقتدار و هیمنه لارستان بزرگ را به رخ کشید. قطعه‌ای ساخته شده توسط احمد پژمان آهنگساز نام آشنای کشور که اصالتا لارستانی است. لاری‌ها از مشاهده این‌ بخش احساس غرور کردند و مهمانان غیرلاری شکوه و عظمت لارستان بزرگ را
بیش از آنچه در این سه روز شنیده و دیده بودند، با تمام وجود حس کردند.

مجری برنامه با خواندن ابیاتی که زمینه را برای ورود به موضوع اصلی برنامه که همان سوگواره عکس عاشورایی بود مهیا کرد.
پس از پخش لوگوی سوگواره، محسن زارع، مدیر سومین دوره سوگواره برای خوشامدگویی و ارائه گزارش به جایگاه فراخوانده شد.

زارع ضمن خوشامد به مهمانان، چگونگی برگزاری سه دوره سوگواره را برای حضار تشریح کرد.

وی گفت: نخستین دوره سوگواره از دل یک برنامه مناسبتی کوچک درآمد و پس از کسب تجربه، ارتباط و تعامل با هنرمندان نام آشنای کشور در سال دوم تبدیل به سوگواره‌ای استانی شد.

معاون فرهنگی شهرداری لار افزود: در سال 92 پس از برگزاری جلسات متعدد با هنرمندان عکاس، دبیرخانه تصمیم به برگزاری سوگواره به صورت ملی گرفت.

وی، هدف از برگزاری این سوگواره را معرفی آداب، سنن و رسوم منطقه به کشور از طریق نگاه نافذ عکاسان عنوان کرد و گفت: ارتباط و تعامل فرهنگی عکاسان شهرستان و کشور دیگر موهبتی است که از طریق این گردهمایی به وجود آمد.

محسن زارع، اخلاق‌گرایی را شعار اصلی سوگواره طی این دوره و دوره‌های گذشته عنوان کرد و با تأکید مؤکد بر این مهم، سخنان خود را به پایان رساند.

پس از سخنان کوتاه و موجز زارع، گروه سرود مصباح‌الهدی قطعه شعری زیبا که تصویر، آن را همراهی می‌کرد اجرا کرد. قطعه شعری که به بیان مظلومیت امام حسین(ع) و یارانش می‌پرداخت. سرود حال و هوای سوگواره را به سمت مورد نظر گردانندگان برنامه، پیش برد.

پس از سرود، بخش دوم برنامه که بر جنبه‌های هنری، تأکید بیشتری داشت، آغاز شد. این بار گروه سرود مصباح‌الهدی با اجرای قطعه‌ای با گویش لاری، زیبایی‌های لارستان را تصویر کرد.

مجری برنامه باردیگر با خواندن قطعاتی، آرم برنامه را همراهی کرد.
سپس نماهنگی تصویری، سه دوره سوگواره را از روز آغاز تا پایان برای حضار به نمایش گذاشت. در سرتاسر این بخش تصاویری از سه روز حضور مهمانان در تورها و کارگاه‌ها پخش می‌شد که خاطره چند روز گذشته را در اذهان هنرمندان به‌ویژه
عکاسان غیربومی زنده می‌کرد.

سپس مجری با دعوت از شهردار، محمدرضا قنبرنژاد و عبدالعلی حدادیان، دبیر تخصصی سوگواره از آن‌ها خواست تا در مراسم تقدیر، او را همراهی کنند.

مهدی ابراری، حسن بامداد، زهرا پاسیار، زیبا قاسمی، عبدالمجید صمصامی و سیدکامران علوی جهت دریافت لوح سپاس به جایگاه فراخوانده شدند.

پس از آن نوبت به قسمت مجموعه عکس‌های بخش اصلی رسید. کاندیدای این بخش بر پرده نقش بست و مجری، عادل عزیزی را به عنوان مقام سوم برای دریافت لوح تقدیر، تندیس سوگواره و مبلغ 5 میلیون ریال برای مجموعه عکسش به جایگاه فرا خواند. او به صحنه آمد و پس از تشکر از برگزارکنندگان سوگواره گفت: این هشتمین جایزه‌ای است که طی امسال  به‌واسطه عکاسی دریافت کرده‌ام.

جایزه دوم که شامل لوح تقدیر، تندیس سوگواره و مبلغ 6 میلیون ریال بود به جمشید فرجوند فردا از بیجارِ کردستان رسید که به دلیل عدم حضور، جایزه او را ساسان جوادنیا دیگر عکاس سوگواره به نیابت از وی دریافت کرد.

شامحمدی، مجری برنامه جایزه نخست این بخش را اینگونه اعلام کرد؛ لوح تقدیر، تندیس سوگواره و مبلغ 7 میلیون ریال تعلق می‌گیرد به عبدالله حیدری از تهران.

محمدامین عابدینی و محمدرضا آقایی از شیراز و امیر عنایتی از
تربت حیدریه، تقدیرشدگان این بخش بودند. جایزه این بخش لوح تقدیر و مبلغ یک میلیون ریال بود. عابدینی و آقایی، هر دو به صحنه آمدند اما به جای امیر عنایتی، محمد مختاری همشهری او و دیگر شرکت‌کننده سوگواره جایزه را به نیابت دریافت کرد.

همچنین در این بخش سجاد دادپور از اردبیل توسط دبیرخانه با اهدای لوح سپاس و مبلغ یک میلیون ریال مورد تقدیر قرار گرفت.
پس از آن آثار کاندیدای اول تا سوم این بخش بر پرده ظاهر شد.
این بخش 6 کاندید داشت. مقام سوم شامل لوح تقدیر، تندیس سوگواره و مبلغ 4 میلیون ریال به کمال محمدی از زنجان تعلق گرفت.

لوح تقدیر، تندیس سوگواره و مبلغ 5 میلیون ریال برای مقام دوم به  علی‌اکبر آذریار از جم بوشهر تعلق گرفت. مقام اول این بخش از رقابت که شامل لوح تقدیر، تندیس سوگواره و مبلغ 6 میلیون ریال بود نیز به ساسان جوادنیا از شهرستان تالش استان گیلان رسید.

ساسان جوادنیا بر صحنه آمد و ضمن سپاس از برگزارکنندگان سوگواره، گفت: خرسندم که دو جایزه را از لار با خود همراه می‌برم. یکی جایزه خودم و دیگری جایزه عمو جمشید(جمشید فرجوند فردا).

این بخش حاشیه‌ای نیز به همراه داشت. در زمانی که مجری از این عکاس به‌عنوان عکاس گیلک تقدیرکرد، او از نیمه راه بازگشت و خود را با تعصبی خاص تالشی معرفی کرد. مجری نیز
حساسیت‌های او را به سان حساسیت‌های منطقه لارستان دانست!

پس از اجرای بخش کشوری، مجری از شهردار و حدادیان که بر صحنه بودند، تشکر و از محمد نوروزی، مجید ناگهی داوران سوگواره، هاشمی، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان، علویه، رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان دعوت کرد تا جهت اعطای هدایا بر صحنه حضور یابند.

بخش ویژه یا همان لارستان با قسمتی شروع شد که اصطلاحاً بخش عکاسان نوجوان زیر 18 سال نام داشت. در این بخش از سه نفر از عکاسان زیر 18 سال لارستانی با اهدای لوح تقدیر و یک دوره رایگان آموزش عکاسی تقدیر شد. حدیث رنجبر حقیقی، فاطمه خوش‌لقا و مریم مظلومی سه عکاسی بودند که در این بخش مورد تقدیر قرار گرفتند.
یادآور می‌شود، در این بخش به نیابت از فاطمه خوش‌لقا، مادر وی بر صحنه آمد و دلیل عدم حضور دخترش در مراسم اختتامیه را شرکت در اردوی راهیان نور عنوان کرد.

در بخش مجموعه عکس، هیچ‌کدام از مجموعه‌های عکاسان لارستانی واجد شرایط راهیابی به مرحله رقابت نشدند.
دبیرخانه سوگواره از چند تن از عکاسانی که در این بخش حضور
داشتند تقدیر کرد. تقدیرشدگان به ترتیب زهرا حامدی‌پور دارابی، مسعود جعفری‌نژادان و سجاد آریان بودند. هر کدام از این نفرات با اعطای لوح تقدیر و مبلغ یک میلیون ریال مورد تقدیر قرار گرفتند.

سپس جایزه‌بگیران بخش ویژه(لارستان) قسمت تک عکس به
ترتیب مقام‌های سوم تا اول بر صحنه حضور یافتند. فرزانه مهربانی لاری اولین نفر بود که بر صحنه آمد و جایزه مقام سوم را دریافت کرد. پس از آن در میان فریادهای همراه با شادی حضار، احمد نبی‌زاده بر صحنه حاضر شد تا جایزه مقام دوم را دریافت دارد، وی گفت: به آقای زارع و مجموعه سوگواره خداقوت می گویم. تازه امروز ظهر مرخصی سربازی‌ام جور شد و خوشحالم که الان در میان شما حضور دارم. تصور می‌کردم حداکثر شامل رتبه تقدیر شوم اما بسیار خوشحالم که مقام دوم سوگواره را به خود اختصاص داده‌ام. این جایزه برای من ارزشمند است.

حبیب آسوده نیز با گام‌هایی بلند به طرف جایگاه دوید تا جایزه نفر اول شامل لوح تقدیر، تندیس سوگواره و مبلغ 4 میلیون ریال را دریافت کند.