حجت‌الاسلام جهانگیری‌سهروردی بیان کرد:
تنوع محیطی؛ اهرم نخست در ایجاد جذابیت اوقات فراغت دانش‌آموزان

حجت‌الاسلام والمسلیمن یحیی جهانگیری‌سهروردی، مبلّغ بین‌الملل و مدرس حوزه و دانشگاه‌های زنجان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، با تأکید بر این‌که متأسفانه ایدئولوژی مسئولان فرهنگی کشور نسبت به اوقات فراغت جوانان و نوجوانان، با استراتژی غنی‌سازی غریبه است، گفت: با وجود این‌که اوقات فراغت و ایام تعطیل در نگاه اسلام و کشورهای توسعه‌یافته، زمان آغاز کاری جدید است و تعطیلی در آن معنا ندارد؛ نگاه مسئولان فرهنگی کشور، متفاوت است.

وی افزود: این نوع نگرش سبب شده است که مسئولان نه تنها به دنبال غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان کشور نباشند، بلکه در ایام تعطیل، رابطه ذهنی آنها با یادگیری به‌طور کامل از بین می‌رود و پس از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، کلیه داده‌های ذهنی نوجوان و جوان به سمت فراموشی پیش می‌رود.

نوجوان ایرانی در ایام تابستان با فضای یادگیری بیگانه می‌شود
این مدرس حوزه و دانشگاه‌های زنجان با اشاره به نقایص نظام آموزشی کشور درباره اوقات فراغت، اظهار کرد: این امر که تمامی معلمان و دبیران در ابتدای سال تحصیلی، خلاصه‌ای از دروس سال گذشته را ارائه می‌دهند، نشان‌دهنده این موضوع است که نوجوان ایرانی در ایام تابستان به‌طور کامل با فضای یادگیری بیگانه شده است و تنها راه از بین بردن این نقیصه، این است که اوقات فراغت نوجوانان را براساس نیازهای وی در دوره تحصیلی پر کنیم.

حجت‌الاسلام جهانگیری‌سهروردی یکی از نقص‌های عمده نظام آموزشی کشور را نیز داده‌محوری دانست و اظهار کرد: دوری از آموزش‌های مهارت‌های زندگی در سال تحصیلی سبب می‌شود که دانش‌آموز در ایام فراغت خود، با بسیاری از مهارت‌هایی که در حوزه اجتماع، نیاز به آن دارد، بیگانه باشد؛ همچون زمانی که وارد بانک شده و نحوه استفاده از خدمات بانکی را نمی‌داند.

لزوم ایجاد جذابیت در برنامه‌های اوقات فراغت نسل نوجوان و جوان
وی با اشاره به این‌که باید به دنبال ایجاد جذابیت در برنامه‌های اوقات فراغت نسل نوجوان و جوان باشیم، عنوان کرد: ایجاد تنوع محیطی، نخستین اهرم در ایجاد جذابیت اوقات فراغت برای دانش‌آموزان است و براین اساس، دانش‌آموز نباید اموری را که در تابستان فراخواهد گرفت، در محیط مدرسه جست‌وجو کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه‌های زنجان ادامه داد: روبرو شدن دانش‌آموز در فصل تابستان با فضای تحصیل خود، نوعی خستگی و دلزدگی به بار می‌آورد؛ در حالی که می‌توان با ایجاد تنوع محیطی و کشاندن دانش‌آموزان به مساجد، این تنوع فضا را ایجاد کرد.

این مبلّغ بین‌الملل اظهار کرد: نظام آموزشی ما باید به سمتی پیش برود که دانش‌آموز در دوره تحصیل خود، خلأ‌هایی را در مباحث ارائه شده را درک کند و در دوره فراغت خود به دنبال پر کردن این خلأها باشد. به عبارتی باید به دانش‌آموز خود زمینه‌ای ارائه کنیم که خود به دنبال ایجاد خلاقیت در روش ماهی‌گیری باشد، نه این‌که ماهی‌گیری را به او بیاموزیم.

حجت‌الاسلام جهانگیری‌سهروردی یادآور شد: پرسش‌محور شدن نظام آموزشی به جای پاسخ‌محوری، سبب می‌شود که جذابیت مفاهیم به صورت درونی برای او ایجاد شود.