تا پایان سال 97 ؛
افزایش تشکل‌های قرآنی به ۱۲ هزار تشکل الزامی است

حسین بهبودی، مدیر امور استان‌ها و موسسات سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره تعداد موسسات قرآنی و خانه‌های قرآن روستایی و شهری زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی گفت: دو هزار و 100 موسسه قرآنی، سه هزار و 400 خانه قرآن روستایی و بالغ بر هزار و 100 خانه قرآن شهری با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی در کشور فعالیت دارند که در مجموع بالغ بر شش هزار تشکل می‌شوند.
خانه‌های قرآن شهری و روستایی به 8000 خانه قرآن افزایش می‌یابد

مدیر امور استان‌ها و موسسات سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به برنامه پنج ساله سازمان تبلیغات اسلامی گفت: تلاش داریم تا پایان این برنامه پنج ساله که از ابتدای سال جاری آغاز شده است، تعداد حدود چهار هزار خانه قرآن شهری و روستایی را به هشت هزار خانه قرآن افزایش دهیم.
موسسات قرآنی به 3000 موسسه افزایش پیدا می‌کنند

وی با یادآوری اینکه افزایش خانه‌های قرآن شهری و روستایی به هشت هزار خانه قرآن باید تا پایان سال 97 اتفاق بیافتد، گفت: همچنین موسسات قرآنی نیز باید تا پایان سال 97 به سه هزار موسسه برسند؛ علاوه بر موسسات قرآنی و خانه‌های قرآن، تشکل‌های جدید با عنوان «خیمه‌های قرآنی» را نیز به استان‌ها  ابلاغ کرده‌ایم که با راه‌اندازی این خیمه‌های قرآنی پیش‌بینی می‌کنیم تعداد تشکل‌های قرآنی تا پایان برنامه پنج ساله سازمان به 12 هزار تشکل افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه افزایش تعداد تشکل‌ها تا پایان سال 97 یک الزام است که باید اتفاق بیافتد، اظهار کرد: در برنامه‌ریزی انجام شده برای افزایش تشکل‌های قرآنی در هر استان، جمعیت استان‌ها، شهرها، تعداد روستاها و... احصا شده است و براساس کمبود هر استان در حوزه تشکل‌های قرآنی این افزایش تشکل‌ها دنبال می‌شود.
به ازای هر 15 هزار نفر؛ یک موسسه قرآنی

بهبودی در ادامه عنوان کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، به ازای هر 15 هزار نفر باید یک موسسه قرآنی باشد اما این آمار نیز نمی‌تواند شاخص اصلی و آمار ایده‌آلی باشد و لازم است که تعداد موسسات قرآنی نسبت به افراد جامعه افزایش بیشتری داشته باشد.
وی یادآور شد: البته به این دلیل که تعدادی از موسسات قرآنی با مجوز وزارت ارشاد فعالیت دارند ممکن است با افزایش موسسات و تشکل‌های قرآنی به رقم مورد نظر در برنامه پنج ساله، بتوانیم به وضعیت ایده‌آل برسیم. امیدواریم که در برنامه پنج‌ساله سازمان بحث افزایش موسسات قرآنی محقق شود.
هر شهر باید حداقل یک موسسه قرآنی داشته باشد

مدیر امور استان‌ها و موسسات سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: یکی دیگر از الزاماتی که در برنامه پنج‌ساله پیش‌بینی شده این است که اگر جمعیت شهری، کم است با این حال باید یک موسسه قرآنی در آن شهر باشد و الزام است که سهم هر استان از نظر خانه قرآن‌های شهری و روستایی تکمیل شود.
وی در ادامه گفت: در حکمی که به استان‌ها ابلاغ شده سهم هر شهر، روستا و استان برای افزایش موسسات و تشکل‌های قرآنی مشخص شده و هر استان با توجه به حمایت‌هایی که می‌تواند دریافت کند و اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی که داشته باشد تعداد موسسات و تشکل‌های قرآنی را افزایش می‌دهد.
بهبودی در پایان گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای که با استان‌ها داریم حمایت از تشکل‌های قرآنی را به عنوان یک بند در این تفاهم‌نامه در نظر گرفته‌ایم تا استان‌ها از محافل قرآنی، مجمع‌ها و نشست‌های قرآنی که در محلات و حتی در منازل برگزار می‌شود، حمایت کنند و به تقویت این محافل قرآنی بپردازند تا این جلسات به خانه قرآن مبدل شود.