گروسی در گفت‌وگو با ایکنا:
مردم از برنامه‌های قرآنی سیما رضایت دارند/ شبکه قرآن از حامی مالی استفاده نمی‌کند

حسن گروسی، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره برنامه‌های معارفی و دینی سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: در سازمان صداوسیما شورای معارف سیما با مسئولیت مدیر شبکه قرآن و معارف سیما فعالیت دارد که این شورا از منظم‌ترین شوراها بوده و به طور هفتگی با حضور مدیران گروه‌های معارف شبکه‌های سیما تشکیل جلسه می‌دهد تا تصمیمات لازم را درباره تولید و پخش برنامه‌های معارفی در سیما اتخاذ کند.
وی با بیان اینکه در شورای معارف سیما مباحث مربوط به جریان‌آفرینی در مناسبت‌ها و ایام مذهبی مورد توجه قرار می‌گیرد، عنوان کرد: منشأ احیای بسیاری از مناسک دینی ما و برنامه‌های معارفی که اجرا می‌شود، براساس تصمیم‌گیری‌هایی است که در شورای معارف سیما صورت می‌گیرد؛ همانند تصمیم‌گیری برای اجرای برنامه‌های مربوط به اعتکاف، پخش ترتیل‌خوانی‌ قرآن و... که مدیران گروه‌های معارف شبکه‌های سیما با حضور در جلسات، تصمیم‌گیری‌های لازم برای اجرای برنامه‌های معارفی در مناسبت‌های مذهبی و سایر ایام سال را انجام می‌دهند.
دبیر شورای معارف سیما افزود: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که مسیر رشد کمی و کیفی شبکه‌های سیما رو به تعالی است و هر چند که شبکه قرآن و معارف سیما در طول سال برنامه‌های مختلف قرآنی و معارفی تولید و پخش می‌کند اما سایر شبکه‌های تلویزیونی نیز گروه‌های معارف دارند که با توجه به فعالیت این گروه‌ها، در مناسبت‌های مذهبی برنامه‌ این شبکه‌ها نیز متأثر از مناسبت‌های مذهبی می‌شود.

برنامه‌ریزی‌ گسترده‌ای برای تولید برنامه‌های معارفی در شبکه‌های سیما انجام می‌شود
وی با بیان اینکه قرار نیست چون شبکه قرآن و معارف سیما داریم سایر شبکه‌های تلویزیونی کار معارفی انجام ندهند، اظهار کرد: ما به عنوان بزرگ‌ترین رسانه دینی در تمام دنیا، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای را در شبکه‌های مختلف سیما داریم که البته برنامه‌های معارفی ما همواره با استقبال چشم‌گیر هموطنان مواجه می‌شود؛ معمولا روزانه در هر یک از شبکه‌های سیما حداقل یک یا دو برنامه معارفی پخش می‌شود. برنامه‌های معارفی هر یک از شبکه‌های سیما در صدر برنامه‌ها‌ی آنها قرار دارد.
گروسی درباره تأمین بودجه و اعتبارات لازم برای تولید برنامه‌های معارفی در سیمای جمهوری اسلامی ایران و به ویژه شبکه قرآن و معارف سیما گفت: علی‌رغم مشکلات مالی که در شبکه قرآن و معارف سیما با آن روبه‌رو هستیم اما برای تأمین بودجه و امکانات لازم به منظور تولید و پخش برنامه‌های قرآنی و دینی به هیچ عنوان از حامیان مالی استفاده نمی‌کنیم و در صورتی که گاهی اوقات نیز مشارکتی با برخی از سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و قرآنی داشته‌ایم، این مشارکت‌ها بسیار محدود و جزئی بوده است و هیچگاه حامی مالی نداشته‌ایم.

هیچگاه از حامیان مالی در شبکه قرآن و معارف سیما کمک نگرفته‌ایم
وی یادآور شد: حدود سه سالی که مسئولیت شبکه قرآن و معارف سیما را برعهده داریم، هیچگاه از حامیان مالی کمک نگرفته‌ایم و فقط یک یا دو بار جوایز مسابقاتی مثل اسراء و... را از طریق سازمان‌های مذهبی و قرآنی تأمین کرده‌ایم. جوایز طرح قرآنی 1448 نیز از طریق بودجه نیم‌درصدی قرآن تأمین می‌شود و در این طرح از هیچ دستگاه و نهادی کمک نمی‌گیریم.
دبیر شورای معارف سیما افزود: هرچند که شبکه قرآن و معارف سیما از حامیان مالی برای تولید و پخش برنامه‌های خود استفاده نمی‌کند اما اینطور نیست که شبکه‌های دیگر نیز به راحتی از حامیان مالی کمک بگیرند بلکه کمک گرفتن از حامیان مالی در سایر شبکه‌های تلویزیونی نیز ضوابط خاص خود را دارد. اگر یک شبکه تلویزیونی حامی مالی می‌گیرد، به این معنی نیست که فرم و محتوا را تسلیم پول کند بلکه این کار نیز با دقت و برنامه‌ریزی‌ و در قالب و چارچوب خاص خود انجام می‌شود.
دست‌اندرکاران در تخصیص بودجه برای رسانه ملی توجه بیشتری داشته باشند

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما ادامه داد: از مسئولان و دست‌اندرکاران انتظار داریم در تخصیص بودجه برای رسانه ملی توجه بیشتری داشته باشند و بودجه رسانه ملی را به گونه‌ای در نظر بگیرند که مدیران شبکه‌های سیما دیگر به دنبال جذب آگهی‌های تبلیغاتی و حامیان مالی نباشند بلکه زمان خود را صرف محتوا و تولید برنامه‌هایی با محتوا کنند.
وی در ادامه گفت: هرچند که شبکه‌های دیگر سیما از حامیان مالی در چارچوب خاصی استفاده می‌کنند اما در مجموع برنامه‌های معارفی شبکه‌های مختلف سیما نسبت به سایر برنامه‌ها از حامیان مالی کمتر کمک گرفته‌اند زیرا سیاست ما در شورای معارف سیما این نیست که برنامه‌های معارفی سیما را به سمت گرفتن حامیان مالی نبریم.
گروسی یادآور شد: اما آنچه مسلم است رسانه ملی با مشکل کمبود بودجه مواجه است و مسئولان و دست‌اندرکارانی که به تخصیص بودجه می‌پردازند، باید در این عرصه کمک ویژه‌ای به صداوسیما داشته باشند.
تولید سریال‌های معارفی در شبکه قرآن و معارف سیما با ذائقه مخاطبان

وی درباره تولید فیلم‌ها و سریال‌های معارفی در شبکه قرآن و معارف سیما گفت: در شبکه قرآن و معارف سیما نگارش فیلم‌نامه‌های معارفی قوی را در دستور کار داریم که چند پروژه را نیز آغاز کرده‌ایم؛ چهار سریال معارفی در دست تهیه داریم که معیار اصلی ما در انتخاب موضوعات این سریال‌های تلویزیونی، نظرسنجی‌هایی بوده که از مخاطبان فعال شبکه قرآن و معارف سیما انجام داده‌ایم.
وی افزود: طی نظرسنجی‌هایی که از مخاطبان فعال شبکه قرآن و معارف سیما انجام شده ساخت سریال‌هایی درباره امام حسین(ع) مورد تأکید قرار گرفته که بنا به این نظرسنجی‌ها تلاش داریم تا سریال‌هایی در این زمینه تولید کنیم؛ بنای ما در سریال‌سازی برای شبکه قرآن و معارف سیما توجه به ذائقه مخاطبان است. بیش از 80 درصد مخاطبان شبکه قرآن و معارف سیما اعلام کرده‌اند که از این شبکه تلویزیونی، سریال‌های قرآنی و دینی می‌خواهند.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با بیان اینکه تولید مستند تاریخ اسلام و تله‌فیلم‌های قرآنی و معارفی را در شبکه قرآن و معارف سیما با جدیت دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: شورای نمایش شبکه قرآن و معارف سیما هر دو هفته یکبار با حضور کارگردانان ارزشی کشورمان و کارشناسان این حوزه تشکیل جلسه می‌دهد که در این شورا تلاش داریم با توجه به نیاز مخاطبان وارد عرصه تولید فیلم‌ و سریال‌ شویم.
شبکه قرآن و معارف سیما فقط برای مخاطبان تخصصی قرآنی نیست

وی عنوان کرد: در سازمان صداوسیما از رئیس سازمان تا تمامی افرادی که در این سازمان کار می‌کنند شبکه قرآن و معارف سیما را متعلق به همه مردم می‌دانند و این تصور که شبکه قرآن و معارف سیما تنها برای گروه خاصی از مخاطبان برنامه داشته باشد به هیچ عنوان در صداوسیما و در این شبکه تلویزیونی وجود ندارد.
گروسی در ادامه گفت: اینطور نیست که خط‌‌کش بگذاریم و بگوییم که مخاطبان شبکه قرآن و معارف سیما قشر خاصی هستند و سایر اقشار و گروه‌ها برنامه‌های این شبکه تلویزیونی را نمی‌بینند.
دبیر شورای معارف سیما ادامه داد: این تصور که مخاطبان شبکه قرآن و معارف سیما قشر خاصی از جامعه و به طور خاص فعالان و جامعه قرآنی هستند، تصور صحیحی نیست؛ کافی است تماس‌های روزانه رسانه ملی را مرور کنیم که با این مرور به طور کامل مشخص می‌شود مخاطبان شبکه قرآن و معارف سیما فقط قرآنیان و مذهبی‌ها نیستند و به همین دلیل نیز تلاش داریم تا برنامه‌های خود را به سمتی ببریم که مخاطبان در تمامی اقشار و سلیقه‌ها از این برنامه‌ها استفاده کنند.
اقبال عمومی مردم نسبت به برنامه‌های قرآنی و معارفی سیما

وی درباره وضعیت برنامه‌های معارفی و دینی رسانه ملی گفت: در ارتباط با برنامه‌های دینی و معارفی رسانه ملی در سطح ایده‌آل قرار نداریم و بیشتر برنامه‌های معارفی ما در شبکه‌های مختلف سیما گفت‌وگو محور است که با این حال بررسی‌ها و ارزیابی‌ها نشان از اقبال عمومی مردم نسبت به برنامه‌های قرآنی و معارفی سیما دارد و رضایت مردم از برنامه‌های معارفی در سطح قابل قبولی است.
گروسی با بیان اینکه به طور دائم برنامه‌های معارفی سیما را ارزیابی می‌کنیم، گفت: اگر جایی احساس کنیم که برنامه ما در جذب مخاطبان موفق نبوده و نتوانسته است ارتباط لازم با مخاطبان را برقرار کند، این جرأت را داریم که برنامه مورد نظر را تعطیل کنیم.
وی یادآور شد: ارزیابی برنامه‌های معارفی را علاوه بر شبکه‌های مختلف سیما، در شبکه قرآن و معارف سیما نیز انجام داده‌ایم و دائم در حال ارزیابی برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما هستیم. البته گروه‌های معارف سایر شبکه‌های تلویزیونی نیز عملکرد خوبی داشته‌اند؛ این ارزیابی بنده نیست و نتیجه ارزیابی‌هایی است که براساس نظر مخاطبان و نظارت و ارزیابی صداوسیما به دست آمده است.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در پایان با بیان اینکه آنچه برای ما در تولید برنامه‌های معارفی اهمیت دارد جلب رضایت مردم است، افزود: مسئولان نظام نیز از برنامه‌های مناسبتی صداوسیما رضایت نسبی دارند؛ ضمن اینکه بخش قابل ملاحضه‌ای از کنداکتور شبکه‌های سیما در اختیار گروه‌های معارف قرار دارد.