جعفرپور تأکید کرد:
تلاش وزارت علوم برای ورود فعالیت‌های قرآنی به محیط‌های علمی ـ پژوهشی

رشید جعفرپور، مشاور اجرایی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد برنامه‌های جنبی بیست و نهمین دوره مسابقات دانشجویان وزارت علوم، گفت: برنامه‌های جنبی خوبی برای این دوره از مسابقات در نظر گرفته شده است که در روزهای برگزاری جشنواره به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

برگزاری نشست با موضوع قرآن و نماز
وی افزود: یکی از برنامه‌هایی که در نظر گرفته شده است برگزاری نشستی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی است، برنامه‌های مربوط به برگزاری این نشست که با موضوع قرآن و نماز برگزار می‌شود نهایی شده است و هماهنگی لازم به عمل آمده است.

اجرای کارگاه واژه‌های آسمانی
جعفرپور تصریح کرد: برگزاری کارگاه واژه‌های آسمانی یکی دیگر از برنامه‌های جنبی این مسابقات است که در آن دانشجویان شرکت‌کننده با 82 درصد کلمات قرآن که تنها دو درصد حجم قرآن را تشکیل می‌دهد، آشنا خواهند شد.
دبیر بخش دانشگاهیان بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در ادامه با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزش فهم معانی قرآن کریم به صورت آزمایشی در چهار دانشگاه در تهران، اظهار کرد: این دوره به صورت نمادین در زمان برگزاری مسابقات و برای شرکت‌کنندگان که منتخبان دانشگاه‌های وزارت علوم هستند نیز برگزار می‌شود تا شرایط برای اجرای سراسری آن سنجیده شود.

افزایش چشمگیر فعالیت‌های پژوهشی
مشاور اجرایی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم یادآور شد: امسال تلاش داشته‌ایم تا محورهای پژوهشی به شکل مطلوبی گسترش داشته باشد، این گسترش و دریافت آثار در بخش پژوهشی به میزانی بوده است که حتی توان برگزاری جشنواره‌ای مجزا در زمینه پژوهش‌ها نیز وجود داشت.
جعفرپور همچنین به استقبال ویژه از بخش هنری اشاره و بیان کرد: در حوزه هنری نیز فعالیت‌ها افزایش چشمگیری داشته است، با توجه به اینکه سیاست معمول وزارت علوم این است که علاوه بر ثابت نگه داشتن رشته‌های معمول همچون قرائت و حفظ قرآن کریم، قرآن را وارد عرصه‌های ادبی، هنری، پژوهشی و ... کنیم.
وی گفت: آنچه که مبنای کار قرار گرفته است و در جلسات نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها نیز به آن اشاره شده است این است که فعالیت‌هایی با موضوع حفظ و قرائت در مسابقات ثابت نگه داشته شود و فعالیت‌های پژوهشی و هنری را گسترش دهیم، امسال مسابقات در 32 رشته برگزار می‌شود و سال آینده قطعاً شاهد افزایش خواهیم بود.
دبیر بخش دانشگاهی بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن افزود: در حال حاضر رشته‌های مسابقات به گونه‌ای است که تنها افراد ثابتی توان حضور در مسابقات را دارند و سیاست ما بر این است که با گسترش رشته‌‌های پژوهشی، ادبی و هنری تمام فضای علمی دانشگا‌ه‌ها وارد فضای رقابت قرآنی شود.

افزایش میزان جوایز
جعفرپور در مورد میزان جوایز این دوره از مسابقات اظهار کرد: در هر دوره نسبت به دوره قبل سطح جوایز درصد معینی افزایش خواهد یافت. ضمن اینکه علاوه بر جوایز نقدی که به نفرات برتر اهدا می‌شود و افراد شایسته تقدیر نیز معرفی خواهند شد، هدایایی از صنایع دستی و هنری استان ایلام برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده است.