هنر در هفته‌ای که گذشت؛
رونمایی بزرگترین قرآن مرقع مطلای جهان و اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه ایثار

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، عرصه فرهنگ و هنر در این هفته نیز شاهد رویدادهای مهمی بود که در ادامه مرور می‌کنیم:

بزرگترین قرآن مرقع مطلای جهان رونمایی شد

مراسم رونمایی بزرگترین و تنها قرآن مرقع مطلای جهان به کتابت سیداصغر موسویان و طراحی سیدافشید فاطمی‌نظر با حضور حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان فرهنگی 21 مردادماه برگزار شد.

سیداصغر موسویان در این مراسم گفت: توفیق این را دارم که 25 سال کتابت قرآن انجام داده‌ام و تاکنون  15 بار قرآن را با خطوط مختلف و با ابزار مختلف کتابت کرده‌ام که 10 بار آن کار با قلم بوده است، 2 کار با پارکر فلزی و 2 کار روی برنج با سوزن فولادی به انجام رسانده‌ام.

حضور عزت‌الله انتظامی مقابل دفتر سازمان ملل در دفاع از مردم غزه

عزت‌الله انتظامی به منظور حمایت از مردم بی‌دفاع غزه در دفتر سازمان ملل متحد در تهران حاضر شد.

این هنرمند که صبح 20 مرداد ماه در این مکان حاضر شده بود، پس از خروج از دفتر سازمان ملل درباره حمایتش از مردم غزه گفت: ما پشتیبان آنها هستیم و امیدواریم این جنگ و خونریزی هرچه زودتر تمام شود، آرزوی ما این است که در هیچ نقطه‌ای از دنیا جنگی وجود نداشته باشد.

مجید انتظامی نیز که پدرش را همراهی می‌کرد،‌ درباره حضور در دفتر سازمان ملل بیان کرد: ما اینجا آمدیم که حمایت خودمان را از مردم فلسطین اعلام کرده و درباره کشتار بی‌رحمانه‌ای که در غزه اتفاق می‌افتد اعلام انزجار کنیم.

سینمای دفاع مقدس حال خوشی ندارد

مسعود فراستی در گفت‌وگو با ایکنت گفت: من سینمای دفاع مقدس را تنها ژانر ملی سینمای ایران می‌دانم، اما این ژانر به هیچ وجه حال خوشی ندارد؛ این نقصان ربطی به دولت‌ها هم ندارد، بلکه از این امر نشئت می‌گیرد که بچه‌های فیلمسازی که در جنگ بودند، دیگر آنگونه زندگی نمی‌کنند.

این منتقد سینما همچنین درباره تفاوت نگاه سینمای ایران و غرب به مقوله دین اظهار کرد: نگاه غرب به دین به هیچ‌وجه با استانداردهای ما همخوانی ندارد، چون آنها الگوهایی ارائه می‌دهند که در آن، ناجی خودشان هستند. برای همین همیشه در فیلم‌های آخرالزمانی هالیوود الگو نه مذهبی، بلکه غربی است. برای همین تفکر مذهبی در سینمای آنان دیده نمی‌شود، بلکه تفکری شبه مذهبی و خرافی در آن سینما مورد توجه قرار می‌گیرد. برای همین ناجی که آنها در آثارشان می‌آورند، ناجی قوم یهود است. از دیگر فاکتورهایی که در سینمای ما وجود ندارد، خانواده است در صورتی که در سینمای آمریکا به شدت خانواده مورد توجه قرار می‌گیرد و ما تنها در کاری چون «بچه‌های آسمان» تصویری معقول خانواده را می‌بینیم.

بزرگداشت هنرمند پیشکسوت معماری ایرانی ـ اسلامی

مراسم بزرگداشت محمدکریم پیرنیا،هنرمند پیشکسوت معماری ایرانی ـ اسلامی، 20 مرداد در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در این مراسم مهدی محقق، از کارشناسان هنری با بازشناسی آراء و نظرات پیرنیا پیرامون هنر معماری ایرانی ـ اسلامی  در مورد زیباشناسی هنر به ایراد سخن پرداخت.
تقدیر از استادان و دانشجویان دانشگاه هنرومعماری پارس، از جمله برنامه‌های دیگر این جشنواره بود.

برگزیدگان نخستین جشنواره فیلم کوتاه ایثار معرفی شدند

آیین اختتامیه نخستین جشنواره فیلم کوتاه ایثار با حضور سردار انصاری قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران، دارابی معاون سیمای سازمان صداوسیما، حجت‌الاسلام مازنی معاون پژوهش بنیاد شهید، فرجی مدیر شبکه یک سیما، مجید انتظامی آهنگساز، محمدمهدی عبدخدایی، فعال سیاسی و جمعی از اهالی فرهنگ 21 مردادماه در تالار ایوان شمس برگزار شد.

برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره را می‌توانید اینجا ببینید.

مسابقه عکس «قدس در قاب تصویر» تمدید شد

مسابقه عکس «قدس در قاب تصویر» به دلیل استقبال مخاطبان تا ۲۶ مردادماه تمدید شد.

این مسابقه با هدف نمایش جلوه‌های باشکوه حرکت‌های مردمی در دفاع از آرمان‌های فلسطین و ثبت لحظه‌های پرشور راهپیمایی روز قدس با استفاده از هنر تاثیرگذار عکاسی برگزار می‌شود.

شرکت در مسابقه عکس «قدس در قاب تصویر» برای عموم علاقه‌مندان آزاد است و  مسابقه در دو بخش دیجیتال و آنالوگ و در دوکلاس آماتور و حرفه‌ای برگزار می‌شود.

راه‌یابی ۲۰ فیلم به بخش «خاطره یاس‌ها»

هیئت انتخاب بخش خاطره یاس‌های جشنواره فیلم یاس متشکل از محمدعلی باشه‌آهنگر، پرویز شیخ طادی و سیامک شایقی پس از بررسی ۱۴۹ اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره در این بخش ۲۰ اثر را جهت حضور در بخش مسابقه خاطره یاس‌ها معرفی کردند.

اجرای عمومی ۱۱ گروه منتخب نمایشی در جشنواره تئاتر «ضامن آهو»

۱۱ گروه منتخب نمایشی از ۵ استان کشور به مدت یک ماه در هشتمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و عروسکی«ضامن آهو» اجرای عمومی خواهند داشت.

فرخنده جلالی، مسئول دبیرخانه هشتمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و عروسکی «ضامن آهو»، با اعلام این خبر گفت: از میان 11 گروه نمایشی حاضر در این جشنواره، 5 گروه عروسکی، 4 گروه صحنه‌ای و 2 کار تلفیقی هستند.
وی رفزود: نمایش‌های حاضر در این جشنواره از استان‌های خراسان رضوی، همدان، تهران، خوزستان و هرمزگان هستند و البته با اعلام فراخوان این دوره از جشنواره علاوه بر این 5 استان از 10 استان دیگر نیز طرح‌های نمایشی ارسال شده بودند که در مجموع 60 طرح نمایشی مورد بررسی ابتدایی قرار گرفت.

تدارک جشنواره تئاتر کودک و نوجوان «سوره» برای تولید آثار دینی

دبیر علمی سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان «سوره» گفت: تدابیر بنیادینی برای ارتقای کیفی آثار دینی و ارزشی کودک و نوجوان در این جشنواره اندیشیده شده است.

دولت‌آبادی اظهار کرد: جشنواره‌های برگزار شده در حوزه هنری منطبق با اهداف و سیاست‌های کلان این نهاد انقلابی است و لذا در فراخوان سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان «سوره» نیز به این مهم توجه داشته‌ایم و غالب محورهای موضوعی جشنواره را برمبنای موضوعات و مضامین ارزشی و دینی همچون قصص قرآنی، سیره معصومین(ع)، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قرار داده‌ایم و لذا همه آثار نمایشی که مصادیق این مضامین ارزشی و دینی باشند، در اولویت بررسی و انتخاب قرار خواهند گرفت.