داور لبنانی در گفت‌وگو با ایکنا:
بخش بانوان مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان برگزار شود/راه‌اندازی شبکه‌ دانشجویان قرآنی

«شیخ علی محمد مسلمانی»، روحانی شیعه و فعال قرآنی لبنانی و داور مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن کریم (ایکنا) با بیان این مطلب گفت: اهمیت این مسابقات از آنجا ناشی می‌شود که گروه مخاطب آن دانشجویان هستند یعنی کسانی که معمولاً در سراسر جهان با علم و مباحث آکادمیک سر و کار دارند و کمتر آشنایی با قرآن کریم دارند. مسابقات بین‌الملی قرآن کریم دانشجویان مسلمان موجب رواج بیشتر فعالیت قرآنی در سطح دانشگاه‌ها و ارتباط بیشتر دانشجویان با قرآن کریم می‌شود.
وی افزود: مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان منحصر بفرد است و در سطح جهان اسلامی شبیه و نظیری برای آن نمی‌توان یافت.
مسلمانی تصریح کرد: در هیچ کشوری مسابقه‌ای قرآنی در سطح بین‌المللی برای دانشجویان و دانشگاهیان برگزار نمی‌شود و این در حالی است که دانشجویان را به عنوان یگ گروه اجتماعی مهم در جوامع معاصر باید با قرآن آشنا کرد.
به گفته این قاری و داور بین‌المللی قرآن کریم، ترویج مفاهیم و آموزه‌های این کتاب الهی در میان دانشجویان و تشویق آنها به قرائت و حفظ امر بسیار مهمی است که ویژگی بارز این مسابقه به شمار می‌آید و آن را از دیگر مسابقات بین‌المللی جهان اسلام متمایز و متفاوت می‌سازد.
شیخ علی محمد مسلمانی درباره تأثیر مسابقه بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در تقویت انس با قرآن کریم گفت: بدون شک پرداختن جوانان به تلاوت و حفظ قرآن، انس بیشتر آنان با قرآن کریم را در پی خواهد داشت و این‌گونه پرداختن به قرآن کریم را بسیار به ندرت می‌توان در میان جوانان دانشجو مشاهده کرد.
وی اظهار داشت: معمولاً قاریان قرآن کریم تعامل و ارتباط زیادی با دانشگاه‌های آکادمیک ندارند و خود به صورت خصوصی نزد مربیان قرآن و یا در مؤسسه‌های قرآنی آموزش می‌بینند، ولی در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانشجویان مسلمان، دانشجویانی را مشاهده می‌کنیم که به امر قرآن مشغول هستند.
به گفته وی این دانشجویان از یک سو به آموختن علوم دانشگاهی می‌پردازند و از سوی دیگر، به فعالیت‌های قرآنی نیز می‌پردازند و اهمیت این موضوع از اینجا ناشی می‌شود که این افراد در واقع هر دو حوزه را با هم دارند.
ضرورت پرداختن به تفسیر در مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان
علی مسلمانی در پاسخ به این پرسش که آیا نیاز است در کنار رشته‌های حفظ و قرائت قرآن کریم به رشته‌های دیگری در این مسابقه پرداخته شود، گفت: در این مسابقه باید در کنار همه رشته‌های به تفسیر قرآن کریم پرداخته شود.
وی افزود: دانشجوی حافظ قرآن کریم علاوه بر حفظ باید از تفسیر قرآن کریم نیز آگاهی داشته باشد و در مبحث تفسیر منظور این است که دانشجو باید شأن نزول آیات و توضیح مختصری از تفسیر آیات را بداند و قاری قرآن نیز باید از این مباحث تفسیری آگاهی داشته باشد.
داور رشته حفظ قرآن کریم اهل لبنان در ادامه خواستار ایجاد رشته‌هایی برای خانم‌های حافظ و قاری در این مسابقه شد و گفت: در این مسابقه باید بخشی را هم به زنان دانشجوی فعال در عرصه قرآن کریم اختصاص داد.
وی تاکید کرد: خانم‌های بسیاری از در لبنان می‌شناسم که حافظ کل قرآن کریم هستند و در زمینه قرائت قرآن کریم نیز فعالیت می‌کنند ولی هیچ مسابقه و یا فعالیت بین‌المللی نیست که بتوانند در آن مشارکت کنند و استعدادهای خود را به نمایش بگذارند.
درخواست برای برگزاری مسابقات دانشجویان مسلمان در بخش بانوان
مسلمانی با اشاره به فعالیت فزاینده بانوان در عرصه قرآنی، گفت: در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانشجویان مسلمان می‌توان دانشجویان زن فعال در عرصه قرآنی را جذب و آنها را به ادامه مسیر قرآنی تشویق و در این زمینه جریان‌سازی کرد.
وی ادامه داد: دانشجویانی در میان خانم‌ها وجود دارند که حافظ کل قرآن کریم هستند و در لبنان ‌ده‌ها نفر از این خانم‌های حافظ وجود دارند و نیز در لبنان دانشجویانی وجود دارند که در زمینه تفسیر و قرائت فعالیت می‌کنند و با توجه به تعداد بالای این خانم‌ها در سطح جهان اسلام به نظر می‌رسد حق داشته باشند تا مسابقه‌ای بین‌المللی برای خود داشته باشند.
حضور استاد و معلم قرآنی در کنار دانشجویان شرکت‌کننده در مسابقات
وی همچنین درباره مهم‌ترین برنامه‌هایی که می‌توان در حاشیه مسابقات برای دانشجویان شرکت‌کننده برگزار کرد، گفت: به نظر من در این مسابقه باید به همراه هر دانشجو، استاد و معلم قرآنی آن را نیز دعوت کرد تا در این سفر قرآن وی را همراهی کند.
مسلمانی در ادامه اظهار داشت: این امر برکات فراوانی دارد، اول اینکه معلم قرآنی در طول سفر می‌تواند نقاط ضعف و قوت دانشجو را شناسایی و در جهت رفع آنها کمک کند و از طرف دیگر با توجه به این‌که این مسابقه در سطح جهان اسلام ناشناخته است مشارکت تعدادی از اساتید دانشگاه‌های خارجی حول محور قرآن کریم علاوه بر همه دستاورهایی که می‌تواند به همراه داشته باشد در جهت معرفی بیش از پیش این مسابقه نیز کمک فراوانی می‌کند.
آگاهی‌بخشی نسبت جریان‌های تکفیری در حاشیه مسابقات
وی در ادامه درباره امکان استفاده از مسابقه در راستای آگاهی‌بخشی نسبت به جریان‌های تکفیری و جنایت‌هایی که به نام اسلام در سراسر جهان اسلام رخ می‌دهد  اشاره کرد و گفت: شرح و توضیح مهمترین اصول و خواسته‌های قرآن کریم برای دانشجویان را می‌توان در حاشیه مسابقه انجام داد.
وی توضیح داد: دعوت مسلمانان به وحدت و همدلی از سوی قرآن کریم و تاکید بر مشترکات میان شیعه و سنی همگی از مسائلی هستند که می‌توان در حاشیه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانشجویان مسلمان به آنها پرداخت.
وی تاکید کرد: شرح و توضیح این مسائل دینی به دوری افراد از جریان‌های و اندیشه‌های تکفیری و آگاهی یافتن آنها نسبت به تروریسم و دوری اندیشه تکفیری از اندیشه اسلامی منجر می‌شود.
وی در ادامه از برگزارکنندگان مسابقه خواست تا با تاکید بر اینکه قرآن شیعه و سنی یکی است و این کتاب آن‌ها را به وحدت فرامی‌خواند و نیز با تاکید بر اینکه تفکر تکفیری خارج از چارچوب دین مبین اسلام است و اینکه دین اسلام این گونه اقدامات تکفیری را نمی‌پذیرد، در جهت تحقق وحدت اسلام عمل کنند و در چارچوب مسابقات دانشجویان مسلمان وحدت را به جهانیان نمایش دهند.
تأکید بر راه‌اندازی شبکه‌ای برای تعامل میان دانشجویان قرآنی
وی همچنین در ادامه بر ضرورت ایجاد ارتباطات مستمر میان دانشجویان قرآنی شرکت‌کننده در این مسابقات تأکید کرد و افزود: اکنون اینترنت و وسائل ارتباط جمعی و فردی در همه جوامع وجود دارد و در نتیجه می‌توان در جهت ایجاد شبکه‌ ارتباطی گسترده‌ای میان همه دانشجویانی که از گذشته تاکنون در این مسابقه شرکت کرده‌اند، گام برداشت.
این فعال قرآنی لبنانی تاکید کرد: این مسابقه باید بتواند این ارتباطات را شکل داده و به آنها استمرار و قوام ببخشد و این گونه نباشد که دانشجوی کشور دیگری برای شرکت در مسابقه به ایران سفر کند و چند روز با برگزارکنندگان در ارتباط باشد و پس از ترک مکان مسابقه برای همیشه ارتباط خود را با مجموعه قطع کند.
شیخ علی محمد مسلمانی، داور لبنانی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در پایان ابراز امیدواری کرد تا وحدت اسلامی به عنوانی برای این مسابقه مبدل شود و در جهت رد همه اموری که در اسلام بدعت هستند و از دین مبین اسلام به دور هستند، گام بردارد. وی در ادامه از همه رسانه‌های صوتی و تصویری خواست این رخداد عظیم قرآنی و مسابقه‌ای که جوانان شیعه و سنی را حول محور قرآن کریم گردهم می‌آورد تلاش کنند.