ملک‌شاهی تأکید کرد:
لزوم برنامه‌ریزی طولانی‌مدت در سطح آموزش و پرورش استان‌ها جهت تربیت قاریان بین‌المللی

علی‌اکبر ملک‌شاهی، داور و قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با اشاره به عدم وجود قاریان بین‌المللی در برخی استان‌ها از جمله استان فارس گفت: به نظر می‌رسد در سال‌های متمادی قاریان رتبه اول و بین‌المللی کشورمان از شهرهایی چون مشهد و تهران بودند البته این امر هم طبیعی است چون انصافاً قطب‌های قرآنی کشورمان این دو شهر بوده‌اند و اساتید معرف و بزرگی در آن وجود داشتند.

وی افزود: سابقه قرآنی این دو شهر نیز به دلیل حضور چهره‌های قرآنی بزرگی بود که در آنها وجود داشت، تهران به دلیل وسعت و مشهد نیز به دلیل سابقه مذهبی و دینی، درخشان بودند و از سوی دیگر نیز سالیان متمادی جلسات قرآن مهمی در آنها برگزار می‌شده است؛ لذا طبیعی است که حائزان رتبه‌های اول در مسابقات کشوری و بین‌المللی از این شهرها باشند.

تأسیس رادیو قرآن و فراگیر شدن مسابقات قرآن؛ عوامل درخشش استان‌ها

ملک‌شاهی ابراز کرد: به برکت انقلاب اسلامی کم کم در طول زمان و بعد از تأسیس رادیو قرآن و با گسترش پیدا کردن امر مسابقات قرآن و فراگیر شدن آن در سطح کشور و همچنین میزبانی مسابقات قرآن در شهرهای دیگری غیر از مشهد و تهران، شاهد درخشش استان‌های دیگر نیز در این مسابقات بودیم.

این داور بین‌المللی قرآن اضافه کرد: به دلیل اینکه تلاوت‌های استادانه و استانداردهای تلاوت دیگر در مشهد و تهران محصور نماند و به شهرهای دیگر نیز منتقل شد قاریان بین‌المللی نیز در استان‌های دیگر درخشیدند البته مهم‌ترین دلیل این امر نیز همت بلند خود قاریان استان‌هاست و در واقع انحصار قاریان بین‌المللی از دو شهر مشهد و تهران شکسته شد.

وی با یادآوری اینکه با عنایت خداوند، نخستین کسی که این سد را در مسابقات قرآن در کشور شکست، من بودم، گفت: در مسابقات قرآن سال 1374 بنده به‌عنوان قاری شرکت‌کننده از کرمانشاه‌ رتبه اول را کسب کردم.

اشاره به قاریان بین‌المللی استان‌های مختلف

ملک‌شاهی ادامه داد: در سال بعد استاد لطفی‌نیا از اساتید زبده قرآن کشورمان، از استان گیلان در این مسابقات رتبه نخست را کرد و به‌ همین ترتیب در سال‌های بعد قاریان از سایر استان‌های کشور چون رضیعی از استان لرستان، کرمی از استان اردبیل، قاسم مقدمی از خوزستان،  نیکدستی از اصفهان، هاشمی از بوشهر . غیره نیز از استان‌هایی غیر از تهران و خراسان رضوی مقام‌های نخست را کسب کردند.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم اضافه کرد: اکنون دیگر اینگونه نیست که قاریان مراکز استان‌های ما حائز رتبه‌های برتر نباشند حتی اخیراً بحثی در اوقاف تهران با اساتید قرآنی برگزار شد که در آن این مسئله مطرح شد که چرا سالهاست از تهران دیگر کسی در مسابقات قرآن، رتبه نخست را کسب نمی‌کند و استان‌های دیگر در این زمینه می‌درخشند؛ لذا اساتید نیز بر آسیب‌شناسی این مسئله تأکید کردند.

وی ابراز کرد: این مسئله به دلیل این بود که سطح تلاوت دیگر از سطح محلی و منطقه‌ای به سطح ملی کشیده شده است و اطلاعات قرآنی مربوط به سطح تلاوت‌ها به دلیل تعاملات مختلف و گسترش اینترنت و ارتباطات رد و بدل می‌شود و قاریان از استان‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند.

نقش مراکز قرآنی استان‌ها در تربیت قاریان بین‌المللی بی‌بدیل است

ملک‌شاهی به نقش مراکز آموزشی نیز در این امر اشاره کرد و گفت: البته برخی از مراکز قرآنی  کشور نیز مانند سازمان اوقاف و سازمان دارالقرآ‌ن‌الکریم  با اجرای برنامه‌های مختلف آموزشی که در سطح کشور داشتند، بی‌نقش و بی‌تأثیر در این قضیه نبودند.

این قاری بین‌المللی قرآن ادامه داد:‌ اما نقش اصلی درخشش قاریان در استان‌های مختلف، همت آنان بوده است که توانستند در کشور اول شوند؛ بنابراین اگر قاریان ما در مراکز استان‌های مختلف همت خود را ارتقا دهند، تلاش جدی داشته باشند و عزمشان به این باشد که خودشان را به این جایگاه قهرمانی برسانند و از قهرمانان قرآنی کشور باشند، می‌توانند به این مهم دست یابند.

اخلاص و همت بلند؛ ملزومات درخشش قاریان

وی اضافه کرد: البته چاشنی اخلاص هم ضمیمه این مسئله است یعنی باید واقعاً از خدا بخواهیم که کمک کند و اینگونه نباشد که ما مسابقات قرآن را به چشم رقابت ببینیم و من خودم این اعتقاد را نداشته و ندارم.

ملک‌شاهی افزود: اگر این همت بلند و ارتباط با خداوند تقویت شود و ما از خداوند بخواهیم که در این مسیر به ما کمک کنند تا ما خادم قرآن باشیم که سطح تلاوت را به جایی برسانیم و در جایگاهی که هستیم بتوانیم تأثیرگذار باشیم، حتماً این مهم تحقق می‌یابد.

قاری بین‌المللی کشورمان با تأکید بر اینکه ما باید نقش اصلی و عمده را در خودمان پیدا کنیم که چرا برخی از مراکز استان‌ها در مسابقات قرآن اول نشدند، گفت: البته سطح تلاوت در شیراز خوب و بالاست و در طی سال‌های متمادی قاریان خوبی داشته است و به نظر من باید قاریان آن همت کنند و مراکزی که متولی امور قرآنی هستند با دعوت از چهره‌های قرآنی به مراکز استان، این تجربیات را بیشتر منتقل کنند.

وی گفت: اگر متولیان امور قرآنی استان‌ها در بحث شناخت استعدادهای برتر، برنامه‌های طولانی‌مدتی در سطح آموزش و پرورش داشته باشند، قطعاً مؤثر خواهد بود، مثلاً در استان فارس مسئولان و متولیان قرآنی اعم از دارالقرآن‌ها، اوقاف و مؤسسات قرآنی استعدادهای درخشان را در سطح آموزش و پرورش شناسایی کنند و در مسابقات قرآن دانش‌آموزی، جهت این شناسایی حضور داشته باشند و برای آن‌ها برنامه‌ریزی انجام دهند، از هم‌اکنون می‌توانیم بگوییم که در چند سال آینده شاهد درخشش قاریان متعددی در سطح بین‌المللی از استان فارس و دیگر استان‌ها خواهیم بود.

اردوهای آموزشی خاص برای قاریان زبده استان‌ها برگزار شود

این قاری بین‌المللی همچنین برگزاری اردوهای آموزشی خاص را برای قاریان زبده استان ضروری دانست و افزود: دغدغه مسئولان استان نیز باید این مسئله باشد.

ملک‌شاهی با یادآوری اینکه البته هم‌اکنون نیز برخی از مراکز استان‌های ما دچار محرومیت هستند، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم منکر این باشیم که در بسیاری از استان‌های ما هنوز محرومیت وجود دارد زیرا اخیراً سفری به استان خراسان جنوبی داشتم و در آنجا مشاهده کردم که قرآنیان آن واقعاً تشنه فراگیری و چقدر علاقه‌مند هستند و استعدادهای خوبی دارند و اگر برنامه‌ریزی صحیح و دوره‌های آموزشی مناسب هم در سطح عمومی و هم خصوصی یعنی شناخت استعدادهای برتر و بالاتر و برنامه‌ریزی برای آنها به‌صورت خاص، صورت گیرد، دیری نخواهد پایید که مراکز استان‌های مختلفی چون استان فارس نیز بتوانند جایگاه رفیع قرآنی را در کشور و دنیا کسب کنند.