برازش:
ظرفیت چندبرابری چاپ قرآن در کشور/ مشکل چاپخانه‌های قرآن سفارش‌گیری است

محمودرضا برازش، مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره کمبود چاپخانه‌های تخصصی قرآن در کشور گفت: من قبل از اینکه به وزارت ارشاد بیایم، 19 سال مدیر چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی بودم و آستان قدس رضوی یکی از مجموعه‌های بزرگ را به نام چاپخانه قرآن کریم و با دستگاه‌های تخصصی راه‌اندازی کرده است. چاپخانه دیگری را نیز در حوزه قرآن داریم که مربوط به سازمان اوقاف است. نکته‌ای که وجود دارد این است که ظرفیت چاپ و صحافی قرآن چندین برابر نیاز کشور را داریم.

وجود تجهیزات مناسب چاپ

وی افزود: ما امکان چاپ قرآن با جلد سخت و در تیراژ میلیونی با کیفیت خوب را داریم که نه تنها با چاپ قرآن لبنان برابری می‌کند، حتی از آن نیز بالاتر است. نمونه قرآن‌های چاپ ایران را که به ناشران مالزی نشان دادیم، گفتند شما 25 سال از ما جلو هستید. پس ما کیفیت و دستگاه‌ها و تجهیزات چاپ را داریم.

برازش ادامه داد: اینکه چاپخانه مختص قرآن مانند عربستان داشته باشیم که چاپ و اهدا کند، در ایران این گونه نیست. اگر تعداد ناشران عربستان را ببینیم، خیلی کم است، از این رو این قرآن‌ها را به صورت دولتی چاپ و اهدا می‌کنند. چاپ قرآن در ایران ریشه چندین ساله دارد و صدها ناشر در ایران به کار چاپ قرآن مشغولند و ده‌ها چاپخانه در ایران توانایی چاپ قرآن را دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر، ما در ایران مشکل چاپ قرآن از نظر چاپخانه‌ای نداریم، حال ممکن است یک قطع یا مدل خاصی در قرآن باشد که ممکن است نوع خاصی از مواد اولیه را نداشته باشیم که این ممکن است در رابطه با هر کتابی پیش بیاید.

مدیرکل دفتر چاپ وزارت ارشاد درباره قرآنی که در قطع پالتویی به نام لبنان چاپ می‌شود، گفت: این قرآن در لبنان به چاپ نمی‌رسد بلکه در کشور ایتالیا چاپ می‌شود، از این رو قرآن مخصوصی که در این قطع چاپ می‌شود قرآنی با کاغذ 30 گرمی بود که باید به صورت رول چاپ می‌شد، به همین دلیل در ایتالیا چاپ و در لبنان صحافی شد. سری بعد این قرآن‌ها به چین سفارش داد که در کشور ما نیز چاپ قرآن با کاغذ‌های گرماژ پایین 30 – 40 گرم را نیز می‌توانند چاپ کنند.

وی در ادامه گفت: قرآن‌های حرم امام رضا(ع) چندین سال است که با کاغذ بایبل 50 گرمی تولید می‌شود و رنگی هم بوده و کیفیت خوبی دارد.

برتری ایران در چاپ قرآن‌های نفیس

برازش بیان کرد: در یک مورد کشور ما برتر از سایر کشورهاست و آن هم، اینکه خط و صحافی ما برای قرآن‌های نفیس بی‌نظیر است و ما توانایی چاپ قرآن‌های نفیس را نیز داریم؛ چرا که چند سال پیش یکی از کتاب‌های نفیس چاپ ایران را به نمایشگاه فرانکفورت بردم و آن را 250 هزار یورو خریداری کردند. از این رو ما این هنر را در ایران داریم، اما باید به آن بیشتر بها دهیم.

وی با اشاره به چاپ قرآن با کیفیت پایین در کشور گفت: ناشران ما می‌توانند قرآن را در بالاترین کیفیت تولید کنند، اما به دلایلی ارزان تولید می‌کنند این موضوع مسائل دیگری دارد و مشکل توانستن نیست؛ یعنی کاغذ، رنگ، مقوا، گالینگور، ماشین‌آلات و اپراتور چاپ خوب می‌خواهد تا قرآنی با کیفیت بالا تولید شود که این موارد در کشور فراهم است، اما به دلایلی می‌خواهند قرآن ارزان‌قیمت تولید کنند و از ارزانترین مواد استفاده می‌کنند.

وی درباره اینکه دفتر چاپ وزارت ارشاد چه حمایتی از چاپخانه‌های قرآن می‌کند، گفت: در رابطه با حمایت از چاپخانه‌های قرآن باید معاونت قرآن و عترت، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برنامه‌ریزی کنند، البته در حال حاضر، مشکلی در رابطه با چاپخانه‌های قرآن وجود ندارد و تنها مشکل، سفارش است که در صورت سفارش‌گیری قرآن مورد نیاز کشور را تولید می‌کنند.