نماینده ایران در مسابقات قرآن روسیه:
سیر در معانی و فضای آیات قرآن، قرائت را اثربخش می‌کند

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) مهدی غلام‌نژاد، قاری ممتاز قرآن کریم و نفر چهارم مسابقات سراسری قرآن کشورمان که نماینده ایران در پانزدهمین مسابقات بین‌المللی قرآن در روسیه است؛ این قاری 29 ساله در حال حاضر دانشجوی رشته قرآن و حدیث است.

وی در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به این پرسش که چگونه قرائت قرآن سبب تأمل بیشتر در آیات می‌شود و صرفا مشغول رعایت قواعد نمی‌شود، گفت: اگر توجه قاری فقط به صوت و لحن باشد، احساس خلأ می‌کند. در قرائت هنگامی که فرد کمی پیشرفت می‌کند، احساس خلأ می‌کند و اگر صرفاً به فکر صوت و لحن باشد، نه‌تنها قرائت او خریداری ندارد و تأثیرگذار نیست بلکه خود نیز بهره‌ای نمی‌برد.
غلام‌نژاد در تشریح اینکه چگونه به قرائت قرآن کریم روی آورد، می‌گوید: با تشویق پدر و مادرم قرائت قرآن را آغاز کردم و در جلسات قرآن شرکت می‌کردم و به لطف خدا استعداد خوبی داشتم و تشویق اساتیدم باعث شد که این راه را ادامه دهم. از 15 سالگی در کلاس‌های قرائت شرکت کردم و خود نیز با صدای استاد عبدالباسط و استاد منشاوی تمرین می‌کردم.
قاری ممتاز کشورمان ادامه داد: در این سال‌ها از محضر اساتید زیادی بهره‌ برده‌ام، اما به صورت ثابت و مستمر استاد عارف‌حسینی و استاد داوود جعفری و استاد ابوالقاسمی، اساتید من در رشته قرائت قرآن کریم بوده‌اند.
وی در ادامه گفت: حداقل روزی یک ساعت تمرین دارم و از قرائت عبدالعزیز حصّان و عبدالفتاح شعشاعی الگوبرداری می‌کنم زیرا استاد حصّان از تحریر و ترکیب نغمات به‌زیبایی استفاده می‌کند و استاد شعشاعی با ظرافت خاصی از تحریرها بهره می‌برد.
وی افزود: در میان اساتید داخلی نیز شیوه قرائت استاد ابوالقاسمی را بسیار می‌پسندم، زیرا از همه لحاظ کامل است و از هر حیث که در نظر بگیریم قوی است. وی از قاریان برجسته ایران در رشته قرائت است که نماینده ایران در تعدادی از مسابقات بین‌المللی قرآن نیز بوده است.

هم‌نشینی با قرآن بر تمامی ابعاد زندگی تأثیر مثبت می‌گذارد
غلام‌نژاد علاوه بر فعالیت‌های قرآنی، در زمینه ورزش نیز بسیار فعال است. وی دارای کمربند مشکی کیک بوکسینگ و عضو سابق تیم ملی تای‌کیک بوکسینگ ایران است و در حال حاضر فوتسال را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کند.
وی با اشاره به تأثیر قرائت قرآن بر روی زندگی شخصی‌اش می‌گوید: وقتی با قرآن مأنوس می‌شوید، این مسئله بر همه ابعاد و فعالیت‌های زندگی تأثیر می‌گذارد، بر تحصیل، بر انتخاب همسر، انتخاب دوستان و بر همه چیز تأثیر مثبت می‌گذارد. به مصداق آیه «یخرجهم من الظلمات الی النور»؛ انسان را در پیدا کردن راه درست از غلط یاری می‌کند.
وی در توصیه‌ای به جوانان و نوجوانان برای شناخت بیشتر قرآن گفت: لازم نیست کار خاصی انجام دهید تنها خود را در معرض شنیدن کلام قرآن قرار دهید. من فیلمی از یک دانشمند ژاپنی دیدم به نام معجزه آب، که در آن تأثیر «بسم‌الله الرحمن الرحیم» را بر روی ریز مولکول‌های آب نشان می‌داد. این تغییرات به قدری زیبا و عجیب بود که بر من بسیار تأثیر گذاشت.
وی افزود: با خود فکر کردم دو سوم بدن ما از آب است، مسلماً اگر در محضر قرآن باشیم، بی‌تأثیر نخواهد بود. اگر ما خود را در معرض شنیدن آیات و توضیحات آن قرار دهیم، می‌توانیم آثارش را مشاهده کنیم. تأثیری که در محضر قرآن بودن در مواجهه با حرف‌های زشت و کارهای بد می‌گذارد، به گونه‌ای است که ناخودآگاه عکس‌العمل نشان می‌دهیم و کم کم از بدی‌ها دور می‌شیم.
قاری برجسته کشورمان تاکید کرد: شاید من خودم آن قدر که باید و شاید از تفسیر و بطن آیات باخبر نباشم ولی همین که با ظاهر آیات نورانی قرآن مانوس هستم، آثارش را در زندگی خودم می‌بینم.
وی افزود: به جوانان توصیه می‌کنم که با آیات قرآن همنشین باشند؛ حتی اگر دنبال تفسیر هم نمی‌روند به آیات گوش کنند، در محفل قرآن باشند، حتی اگر نمی‌خوانند هم بنشینند و گوش دهند، همین مسئله نیز اثرات بسیاری خواهد داشت.
مهدی غلام‌نژاد که روز 25 شهریورماه عازم روسیه است تا در پانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن این کشور شرکت کند، درباره این رقابت‌ها گفت: مسابقات روسیه یک سال در میان در رشته حفظ و قرائت در رده سنی زیر سی سال برگزار می‌شود. ان شاء الله روز 25 شهریورماه عازم روسیه می‌شوم تا نماینده کشور عزیزمان در رشته قرائت باشم.