آیت‌الله هاشمی شاهرودی:
شأن نزول آیات ۴۱ تا ۴۴ سوره مائده مبین مسئله ولایت فقیه است

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، شانزدهمین اجلاس چهارمین دوره خبرگان رهبری صبح امروز، سه‌شنبه، 11 شهریورماه به ریاست آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی در محل ساختمان مجلس شورای اسلامی قدیم آغاز شد.
آیت‌الله هاشمی شاهرودی در افتتاحیه این اجلاس، ضمن آرزوی سلامت برای آیت‌الله مهدوی کنی گفت: ایشان در عرصه‌های خطیر و تأثیرگذار فراوانی حضور داشته‌اند و فعالیت‌های علمی، اخلاقی و تقوای عملی و سیاسی چهره‌ای موجه از ایشان ساخته است.
وی همچنین به درگذشت 4 تن از اعضای مجلس خبرگان طی ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: آیت‌الله محمدی گیلانی، نماینده استان تهران، آیت‌الله زرندی، نماینده استان کرمانشاه، آیت‌الله مجتهدی، نماینده استان لرستان و آیت‌الله جباری نماینده استان مازندران به لقاءالله پیوستند.
نائب‌رئیس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مجلس خبرگان رهبری در نظام شکوهمند انقلاب اسلامی را می‌توان از خطیرترین مسئولیت‌هایی تلقی کرد که از سوی خداوند متعال و مردم بر عهده فقها، علما و اندیشمندان دین‌شناس نهاده شده است، گفت: این مسئولیت بر عهده ایشان گذاشته شده تا با شناخت عمیقی که از معارف بلند قرآن و اهل بیت و ائمه اطهار تحصیل کرده‌اند، امتداد اصل ولایت تامه رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) را در غیبت کبرای ولی عصر (عج) به درستی تفسیر کرده و فقیه جامعی را به عنوان ولی جامعه اسلامی در چارچوب شرایط و ضوابطی که از سوی خدا و نبی اکرم و ائمه معصومین تعیین شده، به جامعه معرفی کنند و بر استمرار شرایط ولایت و امامت او بر امت اسلامی نظارت کنند.
آیت‌الله هاشمی شاهرودی تصریح کرد: از همین حیث خبرگان رهبری چشمان بیدار و بصیر ملت در شناخت امام و ولی جامعه اسلامی هستند و جایگاه رفیع آن در بنای شکوهمند نظام اسلامی آشکار می‌شود.
وی با بیان اینکه خبرگان رهبری نقطه جمع اسلامیت و جمهوریت نظام است، اظهار کرد: خبرگان مقبولیت اجتماعی فقیه منصوب از سوی خدا و معصوم را تضمین می‌کنند و از این روست که مجلس خبرگان رهبری در هندسه نظام جمهوری اسلامی موقعیتی مهم داشته و اسلامیت و جمهوری نظام وابسته به آن است.
آیت‌الله هاشمی شاهرودی افزود: اصل ولایت فقیه و مردم‌سالاری مبتنی بر آن در عمق آموزه‌های دینی و شرعی و سیره عملی فقهای شیعه مسلم بوده است؛ تا جایی که حاکمیت و عالمان دین و قرآن در جامعه اسلامی در نگاه امام علی(ع) به عنوان یک تکلیف شرعی و مسئولیت الهی و فرض مفروض بر علما قلمداد می‌شد.

نائب‌رئیس خبرگان رهبری با  بیان اینکه آیات 41 تا 44 سوره مائده به مسئله ولایت فقیه اشاره دارد، گفت: بر اساس رجوع به شأن نزول این آیات به روشنی می‌توان ولایت فقیه و وظیفه عالمان دین نسبت به اداره جامعه را دریافت؛ شأن نزول این آیات ماجرای اختلاف و خواسته یهودیان خیبر و قوم بنی نضیر برای حکمیت پیامبر اسلام(ص) بود.
وی گفت: در آیات دو واژه ربانیون و احبار به عنوان انبیا؛ به عنوان حاکمان دین و کتاب‌های آسمانی فرض شده است. در واقع ابتدا حاکمیت جامعه را برای انبیای الهی صادر می‌کند و سپس جانشین ایشان را در حاکمیت «ربانیون و احبار» معرفی می‌کنند.
آیت‌الله هاشمی شاهرودی اظهار کرد: جهت این جانشینی را دو قید ـاسْتُحْفِظُواْ مِن کِتَابِ اللّهِ وَکَانُواْ عَلَیْهِ شُهَدَاء» معرفی می‌کند؛ بنابراین مفاد آیه چنین می‌شود که «یَحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذِینَ أَسْلَمُواْ لِلَّذِینَ هَادُواْ وَالرَّبَّانِیُّونَ وَالأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُواْ مِن کِتَابِ اللّهِ وَکَانُواْ عَلَیْهِ شُهَدَاء». نکته لطیف در این معنا، ترتیب و تسلسل این سه عنوان بر امامت و حاکمیت دین است که ابتدا برای انبیا و ربانیون و سپس احبار است؛ نکته دیگر گره‌زدن حاکمیت بر ربانیت و علمای دین بر محافظت از کتاب الهی است. بنابراین ربانیون و احبار به جهت اینکه محافظ کتاب و شریعت الهی بوده و گواه و شاهد و حجتی بر دین خدا هستند، جانشینان پیامبران در ولایت امر و حکومت الهی خواهند بود.
وی تصریح کرد: برهمین مبنا اصل گران‌سنگ مرجعیت و ولایت فقیه بود که توانست در طول تاریخ علی‌رغم ظلم، جنایات، توطئه و گسترش سلطه مستکبران در کشورهای اسلامی، امت اسلامی را از اضمحلال و ذوب شدن در کام تحریف‌ها و ادیان ساختگی حفظ کند و نه تنها اسلام راستین را در جهان بسط و ترویج دهد، بلکه با ظهور عالمی بزرگ و فقیهی عالم و الهی و شجاع از تبار اهل بیت عصمت و طهارت با تکیه بر مسند مرجعیت شیعه و نیابت از امام زمان(عج) و اعتماد به مردم شریف و مؤمن، انقلاب شکوهمند اسلامی را به پیروزی برساند و نظام جمهوری اسلامی را بر اساس احکام دین مبین اسلام و اصل متین ولایت فقیه مهندسی و بنیانگذاری کند و تحول عظیمی در جهان معاصر ایجاد کند و بذر دینداری را نه تنها در میان غیر مسلمانان، بلکه در بین مستضعفان جهان بکارد.
آیت‌الله هاشمی شاهرودی خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که شکوفه‌های بیداری که در بخش وسیعی از جهان به ویژه جهان اسلام مشاهده می‌شود و هر روز بر دامن و عمق آن افزون می‌شود ریشه در انقلاب اسلامی دارد که امام امت بنیان نهاد و امروز مدیریت معنوی و فکری جهان اسلام را جمهوری اسلامی بر عهده دارد که با رهبری‌های داهیانه خلف صالح امام (ره) روز به روز مسیر را برای ظهور منجی بشریت هموارتر می‌کند.
وی اظهار کرد: این هندسه بی‌بدیل نظام اسلامی و مردم‌سالاری دینی همه اسلوب‌های متعارف و پذیرفته شده غرب و شرق را با چالش‌های اساسی مواجه کرد و کلید و واژگان جدیدی در علوم سیاسی جهان وارد کرد و علاوه بر بیداری توده‌های مردم، نخبگان و اندیشمندان جهان را به تأمل واداشته و به عبارتی جنبش نرم‌افزاری شگرفی در حوزه علوم اجتماعی و سیاسی به وجود آورده است.
نائب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: اکنون ایران اسلامی در سایه نظریه امامت و ولایت و استقرار آن که ولایت فقیه است، قله‌های عزت و استقلال و پیشرفت را یکی پس از دیگری در هم می‌نوردد و با شکوه و صلابت در برابر نظام سلطه مردم مظلوم و ستمدیده را در همه جای جهان حمایت کرده و نیروهای مؤمن و مجاهد را بسیج و مدیریت و حمایت می‌کند.
آیت‌الله هاشمی شاهرودی با اشاره به وضعیت کنونی کشورهای منطقه گفت: آنچه در سوریه، عراق، لبنان، یمن و فلسطین ملاحظه می‌شود که استکبار با همه تمام قوا آمده اما کار به جایی نمی‌برند و همچنین پیروزی فلسطین و حماس در برابر یکی از پنج قدرت نظامی دنیا، همه شعاعی از مشعل فروزان امامت و ولایت فقیه است که در منطقه و جهان افروخته شده است و اینکه امروز رژیم غاصب صهیونیستی در نگاه همه جهانیان نفرت‌انگیز‌ترین رژیم‌ها تلقی می‌شود که از شدت ضعف به کودک‌کشی و نسل‌کشی روی آورده اما کار به جایی نمی‌برد و در نتیجه در پی 50 روز مقاومت و ایستادگی افتخارآمیز مردم مظلوم غزه، مقاومت اسلامی فلسطین پیروز می‌شود، از برکات غیر قابل انکار انقلاب اسلامی است.
وی خاطرنشان کرد: البته نظام سلطه و غرب هرگز دست از دشمنی با ملت‌های مسلمان برنخواهد داشت و هر روز با توطئه و نیرنگ تازه‌ای به میدان می‌آید تا چراغ بیداری و قیام اسلامی را خاموش کرده و پرچم برافراشته شده در منطقه را به زیر بکشد.
آیت‌الله هاشمی شاهرودی تجهیز و تسلیح گروه‌های تکفیری را نمونه‌ای از توطئه استکبار علیه امت اسلامی عنوان کرد و گفت: این اقدام در راستای تخریب چهره نورانی اسلام و تضعیف انقلاب اسلامی در منطقه و جهان اسلام است که به اعتراف جاسوسان خودشان، آمریکا و اسرائیل و انگلیس با سرمایه برخی کشورهای منطقه تکفیری‌ها را آموزش داده تا با حمایت‌های آنها و ایجاد اختلافات قومی و مذهبی اتحاد و یکپارچگی مسلمانان را از بین برده و بیداری اسلامی را متوقف کند.

وی تصریح کرد: اعضای مجلس خبرگان در اینجا تأکید می‌کنند که این فتنه‌های مذهبی و قومی از سوی گروه‌های تکفیری خارج از اسلام، ساخته و پرداخته نظام سلطه و آمریکا جنایتکار و اسرائیل غاصب است و این مطلب ضرورت ورود علما و روحانیون اهل سنت و شیعه و دانشمندان و نخبگان جهان اسلام به میدان رویارویی با آنان را بیش از پیش تأکید می‌کند.
نائب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: نخبگان و عالمان و اندیشمندان باید با روشنگری و صراحت و شجاعت جلوی انحراف و تحقق اهداف شوم آمریکا و هم‌پیمانانش را بگیرند و اجازه ندهند رسانه‌های استکباری با نورپردازی، چهره‌ مشوهی از اسلام را به جهانیان عرضه کنند.
آیت‌الله هاشمی شاهرودی اظهار کرد: امروز شیطان بزرگ با به‌کارگیری این سناریو سعی در فتنه‌گری، رخنه و نابودی امت اسلامی دارد که باید مورد توجه علما و اندیشمندان وارسته و با اخلاص جهان اسلام قرار گیرد و با مقابله با آن رسالت خود را در حفظ ارزش‌های اسلامی ایفا کرده و توطئه‌های شیاطین بزرگ و کوچک را نقش بر آب کنند.
وی با تأکید بر اینکه ایران اسلامی امروز به قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبدیل شده است، گفت: خواسته ایران در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، رژیم صهیونیستی را در هم کوبیده و اقتدار منطقی و نظامی ایران به قدرت بازدارنده‌ای مستحکم در برابر هرگونه تجاوز و تعدی تبدیل شده است.
آیت‌الله هاشمی شاهرودی با اشاره به انهدام پهپاد جاسوسی پیشرفته و رادارگریز اسرائیل توسط افراد مؤمن و مجاهد جمهوری اسلامی اظهار کرد: تردیدی نیست که با حضور این امت همیشه در صحنه و نیروهای مؤمن و دانشمندان کارآزموده به لطف الهی هر گونه تعدی و تجاوز و دست‌اندازی به تمامیت ارضی و کیان انقلاب و نظام اسلامی را به شدت و با قوت پاسخ خواهیم داد.
نائب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنین با تبریک پیروزی مردم غزه در برابر رژیم صهیونیستی گفت: به همه مجاهدان مؤمنی که در برابر صهیونیست‌های روسیاه با حداقل تسلیحات و با تکیه بر قوه ایمان و تقدیم بیش از 2هزار شهید و 12 هزار مجروج و ویرانی خانه‌ها و بیمارستان‌ها و مدارس ایستادگی کردند، تبریک می‌گوییم و همچنین مراتب سپاس و تشکر خبرگان از حمایت‌های رهبری و حضور چشم‌گیر و مؤثر امت حزب‌الله در راهپیمایی‌های اعلام شده برای حمایت از فلسطین را اعلام می‌داریم.
آیت‌الله هاشمی شاهرودی تصریح کرد: به دشمن زبون نیز هشدار می‌هیم که شمارش معکوس برای محو نام آنها از نقشه جهان آغاز شده و جهانیان بیدار و آگاه خواستار حذف و محو نام این رژیم نژادپرست و کودک‌کش شده‌اند که امیدواریم از سوی فلسطینی‌ها عملی شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به فرارسیدن هفته دولت و ارائه گزارش از سوی دولتمردان و همچنین دیدار اعضای هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: توصیه می‌کنیم که همه مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی در همه سطوح مدیریتی با حفظ همبستگی و هماهنگی و همدلی و وحدت در مسیر پیروی و اجرای کامل رهنمودها و فرامین رهبری قدم بردارند خصوصا دولت توصیه‌های 15گانه رهبری به دولت که همگی آنها نشئت گرفته از ولایت و دقت نظر و اشراف عالمانه و مدبرانه ایشان است، باید سرلوحه  کارها قرار دهد و آنها را منشور اصلاح و اعمال اعمال برنامه‌های اجرایی خود قرار دهد.
مذاکرات هسته‌ای موضوع پایانی سخنان آیت‌الله هاشمی شاهرودی بود که در این رابطه اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب بارها تأکید کرده بودند که امیدی به آمریکا نیست و مذاکره فایده‌ای ندارد؛ تحریم‌های جدید آمریکا نیز همین مسئله را ثابت می‌کند؛ البته ما از تیم مذاکره‌کننده ایران حمایت می‌کنیم لیکن تأکید داریم که در این مذاکرات عزت و اقتدار کشور حفظ شود.