سیدیحیی یثربی:
در مقابل داعش از قرآن دفاع کنیم/ طرح کلانی برای معرفی عزت قرآن و عظمت اسلام دارم

سیدیحیی یثربی، استاد برجسته فلسفه و عرفان اسلامی و مفسر قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به گسترش فعالیت‌های گروه‌های افراطی، تکفیری و تروریستی و خشونت این گروه‌ها از یک سو و تبلیغات غربی‌ها علیه اسلام بر اساس همین اقدامات، گفت: در این شرایط واقعاً آدم خیلی قوی‌ای باید باشد که به آن‌ها بگوید اشتباه می‌کنید، چون همه کسانی که مقصود تبلیغات غرب علیه اسلام هستند، دیگر می‌گویند که غرب راست می‌گوید؛ چرا که این تبلیغات که پیغمبر(ص) و خلفا و امامان و شاهان را در بر گرفته است، با وجود گروه‌هایی که الان دارند خشونت می‌ورزند، دارد تقویت می‌شود.

نقطه ضعف ما و تعریف‌نشدگی اسلام
وی ادامه داد: افزون بر این، آن چه گفته می‌شود این است که می‌گویند اسلام  به این جا رسیده است که مسلمانان نمی‌دانند اسلام چیست. این می‌گوید آن مسلمان نیست، آن می‌گوید این مسلمان نیست، این آن را می‌کشد، آن این را می‌کشد. در حال حاضر، اصلاً اسلام تعریف شده نیست و اصلاً یک نفر بگوید می‌خواهد مسلمان بشود، بر او معلوم نیست که چه بشود؛ اسلام داعش را بپذیرد یا اسلام سعودی را یا اسلام ایران را یا بر فرض اسلام سوریه را، کدام را بپذیرد؟ این آن را کافر می‌داند و آن این را کافر می‌داند.
یثربی افزود: اگر مسیحی‌ها هم این طور بودند، ما چه کار می‌کردیم؟ بالاخره آن‌ها را هو می‌کردیم. در هر صورت، این شرایطی که برای مسلمانان پیش آمده، نقطه ضعفی است که دیگران می‌توانند اسلام را هو کنند. آن‌ها می‌گویند اسلام این است؛ اسلام طالبان است و داعش است.

بگوییم که این خشونت‌ها ریشه در قرآن ندارد

این مفسر قرآن با تأکید بر ضرورت انجام حرکتی در این شرایط برای تبیین حق و حقیقت، گفت: ما باید بنشینیم و فکری بکنیم. ما باید در برابر این تبلیغات کاری کنیم و بگوئیم که این کارها ریشه در قرآن ندارد.
وی افزود: اما متأسفانه همه مسلمانان درگیر خشونت‌اند؛ این مسئله کم و بیش دارد، ولی همه درگیر خشونت هستند از داعش بگیر تا بشار اسد تا لیبی تا عراق تا مصر و ... و دنیا هم این‌ها را بزرگ می‌کنند و برای مثال در مورد کشور ما هم تبلیغات می‌کنند راجع به زندان و حقوق بشر و اسلام و ... .
یثربی با اشاره به تأثیر تحریکات غربی‌ها در این جریانات، بیان کرد: جرج بوش گفت ما این‌ها را به جان هم بیندازیم و الان به جان هم انداخته‌اند و مسلمان خون مسلمان را می‌ریزد. این‌ها همه مربوط به یک شبکه است؛ اما ما هم به دست این مخالفان نقطه ضعف می‌دهیم. یک چیزکی از ما پیدا می‌کنند و آن را می‌کنند چیزها.

پیشنهاد یثربی به مسئولان
وی ضمن اعلام آمادگی برای مقابله با این جریان‌ها، گفت: شما این پیغام مرا به مسئولان برسانید که من آمادگی دارم که طرح کلانی را تنظیم و هدایت کنم برای معرفی عزت قرآن و عظمت اسلام و برای بیان این نکته که هر عیب که هست، در مسلمانی ماست که دچار جهل و جمودیم. من در این طرح، پیشنهاداتی دارم که اگر مسئولان تمایل به اجرای آن داشته‌ باشند، می‌توانم در اختیار آنها قرار دهم.
یثربی افزود: ما باید در مقابل این تبلیغات عجیبی که دارد، انجام می‌شود و عامل آن خود ما هستیم، از قرآن و اسلام دفاع کنیم.

با تحلیل فلسفی می‌شود به دنیا نشان داد که خشونت مال ذهن انسان‌هاست
وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان با تبلیغ صرف، به حل این قبیل مسائل کمک کرد، گفت: از داعش نمی‌شود دفاع کرد، اما از قرآن می‌شود دفاع کرد و باید دفاع کرد. با تحلیل فلسفی می‌شود به دنیا نشان داد که خشونت مال ذهن انسان‌هاست. در قرون وسطی هم مسیحی‌ها خشونت داشتند، اما الان ندارند. چه تفاوتی کرده است، در حالی که انجیل همان انجیل است و کلیسا همان کلیساست. این طرز تفکر است که فرق کرده است. 30، 40 تا از این گونه موارد هست که می‌توان آن را در اختیار دیگران گذاشت تا این طور فکر نکنند که یک دینی از اول با دروغ و جنگ و ... پیش رفته است و الان هم پیروانش گرفتار همین‌ها هستند.
یثربی در مورد این‌که به طور خاص، چه پیشنهادی برای اجرای طرحش دارد، گفت: من طرحی دارم که هم تلویزیونی می‌تواند باشد و هم می‌تواند در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی اجرا شود. برای اجرای این طرح، هم نیاز به امکانات و نیرو داریم و باید مطالب‌مان را به زبان‌های مختلف و حداقل به زبان‌های انگلیسی، عربی و ترکی استانبولی ارائه کنیم.

نیاز به کارهای حساب‌شده و جدی داریم/ برنامه‌های فعلی صدا و سیما دردی را دوا نمی‌کند
وی عنوان کرد: من برخی از مطالبی را که مسیحیان مطرح می‌کنند، دنبال می‌کنم و می‌بینم که گاهی چنان ریشه‌ای به یک مطلب می‌پردازند که به طور کلی ذهن‌ها را شست‌و‌شو می‌دهند. برای مقابله با این جریان‌ها، کارهایی که الان در صدا و سیما دارد انجام می‌شود، دردی را دوا نمی‌کند و فعالیتی جدی باید داشته باشیم؛ همچنان که کارهایی که آن‌ها انجام می‌دهند جدی و حساب‌شده است. این که یک نمایشگاه راه بیندازیم و چند صد میلیون یا میلیارد خرج کنیم که یک عده بیایند دور بزنند و برگردند یک کار حساب‌شده و جدی نیست. ما نیاز به کارهای حساب‌شده و جدی داریم.