محمد بیستونی:
بانک جامع اطلاعات پژوهش‌های قرآنی باید تشکیل شود

محمد بیستونی، رئیس هیئت مدیره مؤسسه قرآنی تفسیر جوان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اینکه وزارت ارشاد هیچ برنامه مشخصی برای حمایت از پژوهشگران و آثار قرآنی ندارد، گفت: از سویی به دلیل اینکه متأسفانه کتاب‌های قرآنی کمتر از دیگر کالاها در سبد خرید خانوده‌ها جای دارند، مشکلات متعددی را برای نویسندگان این حوزه پدید آورده‌اند.

ضرورت تشکیل بانک جامع اطلاعات پژوهش‌های قرآنی
وی افزود: از سویی به دلیل نبود یک بانک جامع اطلاعاتی و سیاست مدون از ناحیه دولت، غالب حرکت‌ها و فعالیت‌های پژوهشی قرآنی غیرهدفمند و انفرادی بوده و بسیاری از آنها تکراری هستند.
به گفته بیستونی، بسیاری از اقداماتی که در حال انجام است، فاقد کارایی لازم هستند و دردی از جامعه قرآنی دوا نمی‌کنند. راه حل این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه پیشگام شود و وظیفه ذاتی و قانونی خود را که ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از پژوهش‌های قرآنی است، تشکیل دهد.
وی به لزوم اطلاع‌رسانی و اعلام این موضوع به ناشران و پژوهشگران تأکید کرد و افزود: وزارت ارشاد باید از پژوهش‌های کاربردی و میان‌رشته‌ای در این زمینه حمایت کند. اگر این اقدام صورت نگیرد این مشکل همچنان پا برجا خواهد بود.

تکرار در حوزه نشر علوم قرآنی
وی درباره غیرهدفمند بودند پژوهش‌هایی که در این حوزه‌ صورت می‌گیرد، اظهار کرد: به این معنی که هر کس بر اساس آنچه تصور می‌کند و تشخیص می‌دهد، شروع به نوشتن می‌کند، بدون اینکه بررسی کند که پیش از این اقدامی در این راستا صورت گرفته است یا خیر.
بیستونی ادامه داد: ممکن است درباره یک موضوع صدها نفر کار کنند و موضوعات مورد نیاز جامعه مغفول بماند و از این رو چنین رویکردی از سوی پژوهشگران و مؤلفان باید تحت نظارت قرار گیرد و نیازمند ایجاد بانک جامع اطلاعاتی در این راستاست تا بر اساس آن نویسندگان این کتب به نگارش بپردازند.
به گفته وی، بیشتر پژوهشگران کار خود را تعطیل کردند چون حمایت جدی از این عرصه صورت نمی گیرد و اقتصاد کار تعریف نشده است؛ از این رو چنین بحث‌های کلیدی روی زمین مانده است.
بیستونی با گلایه از اینکه جلسات متعددی با هنرمندان در عرصه‌های مختلف با وزیر ارشاد و معاونان وی برگزار شده است، گفت: تاکنون وزیر ارشاد یک نشست با مؤلفان و نویسندگان حوزه قرآن نداشته است؛ این در حالی است که مثلاً برای عرصه‌های هنری این گونه برخورد نشده است.
وی ضمن تأکید بر اینکه وزیر ارشاد تاکنون با هیچ مجموعه قرآنی نشست برگزار نکرده است، ادامه داد: در کنار ارشاد که متولی اصلی این حوزه است، سازمان تبلیغات اسلامی هم می‌تواند در این عرصه کار کند که البته اقداماتی نیز صورت داده است.

تحلیل این حوزه نیازمند اقدام حاکمیتی از سوی ارشاد است
بیستونی با اظهار رضایت جامعه مؤلفان و پژوهشگران قرآنی از اقدامات سازمان دارالقرآن الکریم اظهار کرد: آنها برنامه منظمی دارند و بودجه‌ای که از شورای توسعه فرهنگ قرآنی می‌گیرند، به صورت هدفمند توزیع می‌کنند و با نظارت و آمارگیری در این راستا سعی می‌کنند، به شکل مطلوب به انجام وظیفه بپردازند.
وی افزود: متأسفانه بانک جامع اطلاعات منظمی وجود ندارد که بتوان بر اساس آن تحلیل کرد. این اقدام نیازمند کار حاکمیتی است و کاری نیست که بخش خصوصی بتواند آن را انجام دهد.
بیستونی گفت: وزارت ارشاد وظیفه این اقدام را برعهده دارد که در حال حاضر اقدام جدی در این باره انجام نداده است. این وضعیت در دوره‌های گذشته شکل بهتری داشت. در این زمینه نامه‌ها و طرح‌ها ارائه شده است، ولی هنوز جوابی دریافت نکرده‌ایم.
وی با اشاره به نبودن افراد زبده و کارشناس این حوزه در رأس کار و حوزه‌های مغفول مانده افزود: برای مثال سبک زندگی اسلامی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، تاکنون از سوی وزارت ارشاد در این باره کار جدی صورت نگرفته است.
وی درباره پیشگیری از کتاب‌سازی درحوزه دین نیز اظهار کرد: باید مطالعات کتاب‌شناسی در ابتدا صورت گیرد تا کار تکراری انجام نشود و به موضوعات مغفول پرداخته شود.
بیستونی از ایجاد پروژه‌های پژوهشی و ارائه آنها به مؤسسات قرآن‌پژوهی به عنوان راهکار دیگر یاد کرد و به فعالیت مؤسسه پژوهشی تفسیر جوان اشاره کرد و گفت: این مؤسسه 80 عضو علمی دارد و مؤسسات دیگر هم با در اختیار داشتن نیروهای زبده می‌توانند در این راستا فعالیت کنند.
وی با اشاره به لزوم تلاش محققان و استادان برجسته در این باره تأکید کرد: انجام کار در این حوزه نیازمند هزینه، برنامه‌ریزی و نظم و کار علمی است که متاسفانه چراغ ارشاد در این زمینه بسیار کم نور است.