قربانی:
ایران می‌تواند مرجع قرآن‌پژوهی و طب جهان اسلام باشد/ تدوین دروس پزشکی براساس نگاه الهی

رحیم قربانی، دبیر گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به دیدگاه قرآن کریم در خصوص مسائل مرتبط با سلامت پرداخت و افزود: قرآن کتاب هدایت است اما مطالبی در این معجزه الهی وجود دارد که به نوعی تمامی علوم را در برگرفته است و بسیاری علوم از همین کتاب آسمانی نشئت گرفته است.
قربانی ادامه داد: اگر عالمان و دانشمندان ما با قرآن عجین و مانوس می‌شدند مطمئنا بسیاری از اصل مطالب درست و اصولی را می‌توانستند از این کتاب آسمانی استخراج و در صورت توجه هر چه بیشتر به آن، بسیاری از پیشرفت‌های جامعه جهانی با الگوگیری از قرآن زودتر به نتیجه می‌رسید.
دبیر گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی تصریح کرد: یکی از مباحث بسیار مهم و مورد تاکید در قرآن کریم موضوع سلامت است. خداوند در موارد متعددی همچون آیه 25 سوره یونس با تاکید بر عبارت «وَاللّهُ یَدْعُو إِلَی دَارِ السَّلاَمِ» در واقع انسان‌ها را به سمت سلامت جسمی و معنوی دعوت می‌کند و قلب سلیم که در قرآن مورد اشاره گرفته در واقع قلبی است که از هر جهت دارای سلامت است.
وی افزود: بدین منظور مقوله‌ای تحت عنوان قرآن‌پژوهی و طب در مراکز آموزش عالی پزشکی به طور ویژه باید مورد توجه قرار بگیرد و کارکرد خود را با نظام پزشکی غرب جدا کند البته نه به شکلی که بخواهد تمامی آن را کنار بگذارد چرا که خیلی از اصولی که وجود دارد درست است اما به نوعی براساس بینش الهی و نگاهی که خداوند به انسان دارد باید علوم پزشکی ما شکل بگیرد و دروس مراکز آموزش عالی پزشکی ما براساس نگاه الهی تدوین و تدریس شود.
قربانی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر این اتفاق بیفتد قاعدتا دانشجویان، اساتید و نظام پژوهشی مراکز آموزش عالی علوم پزشکی ما می‌توانند یک انس و ارتباط دائمی و مستمر با قرآن داشته باشند و در حیطه‌های مختلفی پژوهش و یافته‌های را به دست بیاورند تا الگویی برای جامعه جهانی باشند نه اینکه از آن‌ها الگوها را دریافت و سپس بخواهیم تطابق دهیم، ما باید به گونه‌ای با قرآن مانوس شویم که علوم جدید جهانی از جمله پزشکی را براساس آن بنا کنیم.
دبیر گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی اظهار کرد: بدین منظور انتظار می‌رود در نظام مقدس اسلامی یک باب جدیدی در این عرصه باز شود و مراکز پژوهشی، دانشگاه‌های علوم پزشکی و اساتید انس بیشتری با مقوله قرآن‌پژوهی و طب بگیرند و شبکه‌های پژوهشی مرتبط در این زمینه فعال شود که بحمدالله امروزه ظرفیت علوم پزشکی کشور ما به شرایطی رسیده که می‌تواند مرجع و منبع قرآن‌پژوهی و طب جهان اسلام باشد.

وی افزود: برای تحقق این مقوله نیاز است تا مسئولان امر و دستگاه‌های مرتبط به این حوزه توجه بیشتری کنند، موانع کار را بردارند، قوانین مختلف را تدوین، تشویق‌های که در این زمینه نیاز است را طراحی و دستورالعمل‌های مشخص شود تا راه برای دست‌یابی مبحث قرآن‌پژوهی و طب به نقطه اید‌ه‌ال خود باز کنند.
قربانی با تاکید بر اینکه نباید تنها به برپایی چندین کنگره و مقاله مرتبط به این حوزه اکتفا کنیم، ادامه داد: برگزاری همایش و کنگره یک نماد و فضاسازی جهت تحقق این امر است تا همگان با آخرین یافته‌های این موضوع آشنا شوند اما برای اینکه بنای قرآن‌پژوهی و طب در دانشگاه‌های ما زده شود و زیرساخت‌های آن مشخص و نظام قرآن‌پژوهی و طب در مراکز آموزش عالی شکل بگیرد نیاز است تا یک برنامه جامع در این زمینه تدوین شود تا تمامی علاقه‌ مندان بتوانند در این حوزه ورود پیدا کنند.
دبیر گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی در پایان گفت: حتی بسیاری از کسانی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی فعال نیستند نیز می‌توانند در این زمینه ورود پیدا کنند چرا که بسیاری از افراد فعال در زمینه‌های بین رشته‌ای نیز می‌توانند وارد این عرصه شوند و با همکاری گروه‌های پزشکی مباحث بین‌رشته‌ای با موضوع قرآن‌پژوهی و طب را فعال کنند.