بحرالعلوم:
قناعت به قرائت و حفظ قرآن مهم‌ترین آسیب در جامعه قرآنی است

محمدمهدی بحرالعلوم، استاد حفظ قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با تأکید بر لزوم عمل به قرآن از سوی حافظان و قاریان قرآن کریم گفت: قاریان و حافظان قرآن که منتسب به قرآن هستند باید همواره شاخص‌هایی را در رفتار و عمل خود مورد توجه قرار دهند که البته این شاخص‌ها در قرآن کریم آمده و قرآن بهترین شاخص برای رفتار و عمل قرآنیان است.
بحرالعلوم افزود: هرچند که شاخص‌های اخلاق حرفه‌ای قاریان و حافظان، خود قرآن است اما اینکه قاریان و حافظان ما تا چه میزان به این شاخص‌ها عمل می‌کنند یا نه؟ جای بحث دارد. نمی‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که قاریان و حافظان ما به طور کامل این شاخص‌ها را مورد توجه قرار می‌دهند یا اینکه از اخلاق و رفتار قرآنی بی‌بهره‌اند و البته هیچکدام از این ادعاها هم درست نیست.

جامعه قرآنی ما سالم و قابل قبول است
وی عنون کرد: باید بپذیریم جامعه قرآنی ما سالم و قابل قبول است اما به هر حال با توجه به اینکه ما قرآنیان منسوب به قرآن هستیم توقعات از ما هم بیشتر است و این توقعات از اعضای جامعه قرآنی هیچگاه به پایان نمی‌رسد پس اعضای جامعه قرآنی باید بدانند که سطح توقعات از آنها همواره بالاتر است و نباید خود را هیچگاه بی‌نیاز از پیشرفت احساس کنند.

قرآنیان رفتاری شایسته قرآن داشته باشند

معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه گفت: قاریان و حافظان قرآن رفتاری شایسته قرآن داشته باشند که زیرا توقع از آنها بیشتر است. اگر دیگران مشکلی در رفتار و گفتار قاریان و حافظان قرآن ببینند از آنها رنجیده می‌شوند و ابراز می‌کنند که از یک حافظ یا قاری قرآن چنین انتظاری نداریم؛ پس قرآنیان همواره این نکته را باید مورد توجه قرار دهند.

اخلاق قرآنی نیازمند مراقبت و دادگاه بیرونی نیست
وی یادآور شد: اگر قرآن واقعا به قلب کسی راه یافته باشد و آن شخص واقعا قاری و حافظ قرآن باشد اخلاق قرآنی به طور طبیعی در اعمال و رفتار او سر می‌زند. اخلاق قرآنی نیازمند یک مراقبت بیرونی و دادگاه برای قضاوت نیست بلکه یک شخص قرآنی خودش باید مراقبت داشته باشد و اجازه ندهد که دیگران رفتار او را قضاوت کنند.
بحرالعلوم در این بخش از سخنان خود گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند «دو گروه هستند که اگر اصلاح شوند، امت اصلاح می‌شود و اگر فاسد شوند امت فاسد می‌شود؛ این دو گروه مسئولان و سردمداران و همچنین قاریان و علمای دینی هستند.» پس به این دلیل که عموما مردم تجلی آیات قرآن را در افراد منتسب به قرآن می‌بینند قرآنیان باید در رفتار و عمل خود حساسیت‌های لازم را داشته باشند.

جلسات قرآن نباید فقط به سمت قرائت و الحان موسیقی برود
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: بیشترین آسیبی که ممکن است در جامعه وجود داشته باشد قناعت کردن به قرائت و حفظ قرآن است؛ اگر جلسات قرآن ما فقط به سمت الحان و موسیقی برود و حفظ هم به سمت تکنیک‌های حفظ و نحوه مرور محفوظات برود آسیبی بزرگ برای جامعه قرآنی خواهد بود.

قرآنیان در آموزش قرآن فقط به ظواهر نپردازند
این استاد حفظ قرآن ادامه داد: قاریان و حافظان قرآن نباید در کار قرآنی خود فقط به آموزش ظواهر قرآن و قرائت و حفظ توجه کنند بلکه لازم است در کنار قرائت و حفظ قرآن به کاربردی کردن آیات قرآنی در جامعه توجه داشته باشند. قاری و حافظ قرآن باید بدانند قرآنی که می‌خواند یا حفظ می‌کند فقط قرائت ساده نیست بلکه باید عملی و کاربردی کردن این آیات را در زندگی خود و اطرافیان دنبال کنند.
وی در پایان گفت: همچنین قاریان و حافظان قرآن نباید به آنچه که دارند مغرور باشند و احساس بی‌نیازی کنند بلکه باید همواره خود را نیازمند کسب دانش‌های بیشتر قرآنی دانسته و در برابر مستمعان و اطرافیان خود متواضع باشند.