یاراحمدی:
نحوه مدیریت کمیسیون‌ها به کارآمدی شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضربه زده است

ولی یاراحمدی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اظهار کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با هدف سیاست‌گذاری و ساماندهی و هماهنگی حداکثری و همچنین هم‌افزایی بین دستگاه‌های قرآنی کشور تأسیس شد و با تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی که سند جامع و مناسبی است و حاصل هم‌اندیشی و تلاش صاحب‌نظران فعال حوزه قرآن است به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

شورای توسعه فرهنگ قرآنی ظرفیت بسیار بالایی دارد
وی با بیان اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ظرفیت بسیار بالا و موثری را در اختیار دارد، افزود: شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور تعدادی از وزرا، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئولان عالی رتبه قرآنی کشور و همچنین تعدادی از صاحب‌نظران و اساتید قرآنی فعالیت دارد از ظرفیت بالایی برخوردار است و از لحاظ قانونی نیز برای شورای توسعه فرهنگ قرآنی جایگاه بسیار خوبی در نظر گرفته شده است که تمامی مصوبات این شورا برای تمامی دستگاه‌ها لازم‌الاجراست.

منشور توسعه فرهنگ قرآنی را در بالاترین سطح گرامی بداریم
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با بیان اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و سند این شورا را باید در بالاترین سطح گرامی بداریم، گفت: همه دستگاه‌های قرآنی و اعضای این شورا باید تلاش کنند تا این شورا را به حداکثر کارآمدی برسانند و با بهره‌گیری از سند منشور توسعه فرهنگ قرآنی حداکثر تأثیرگذاری را در حوزه فعالیت‌های قرآنی کشور بگذارند.
وی یادآور می‌شود: با وجود اینکه اساتید و صاحب‌نظران گرانقدری در شورای توسعه فرهنگ قرآنی عضو هستند اما به نظر می‌رسد به دلایل مختلفی میزان تأثیرگذاری این شورا با انتظاری که از آن وجود دارد فاصله دارد و البته دبیرخانه این شورا با به‌کارگیری صاحب‌نظران و تقویت ساختارهای خود باید بتواند از ظرفیت قانونی و معنوی شورا بهره‌برداری بیشتری داشته باشد.
یاراحمدی اظهار کرد: برای پاسخگویی به انتظارات مقام معظم رهبری و مطالبات ایشان و همچنین نیاز جامعه قرآنی کشور و حتی اثرگذاری در سطح جهانی، نیاز روزافزون مسلمانان جهان به وحدت پیرامون آیات الهی و استفاده از ظرفیت قرآن کریم برای انسجام حداکثری بین مسلمانان و مبارزه با گروه‌ها و جریان‌های تکفیری غلط که برای ضربه زدن به قرآن فعال شده‌اند باید برنامه‌های مناسبی را داشته باشیم که این کار، نیازمند سرعت عمل در سیاست‌گذاری، تهیه مصوبات مناسب و سرعت عمل در اقدام به موقع با هم‌افزایی و همگرایی دستگاه‌های قرآنی است.

انتظار کارآمدی بیشتری از شورای توسعه فرهنگ قرآنی داریم
وی در ادامه این بخش از سخنان خود عنوان کرد: انتظار ما از شورای توسعه فرهنگ قرآنی با این ظرفیت بسیار بالا و سند منشور توسعه فرهنگ قرآنی و حضور صاحب‌نظران، اساتید قرآنی و مسئولان قرآنی کشور این است که کارآمدی بیشتری را شاهد باشیم تا موثرتر واقع شویم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف ادامه داد: سرعت تحولات هم در سطح جهانی و هم در سطح کشورمان به ویژه در عرصه امور فرهنگی و قرآنی بسیار بالا است و باید با سرعت عمل بیشتر و با اولویت‌بندی امور مهم و با اثرگذاری بیشتر نسبت به اخذ تصمیمات و مصوباتی که بتوانند در عرصه جهانی و ملی راه‌گشای توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور باشند، اقدامات لازم صورت گیرد.

فعال نبودن کمیسیون‌ها بیشترین مشکل پیش‌ روی منشور توسعه فرهنگ قرآنی است
وی درباره موانع تحقق منشور توسعه فرهنگ قرآنی گفت: باید یک آسیب‌شناسی جامعی درباره منشور توسعه فرهنگ قرآنی و موانع پیش روی این منشور انجام شود. بیشترین مشکل پیش روی منشور توسعه فرهنگ قرآنی فعال شدن کمیسیون‌های تخصصی شورا است.
یاراحمدی ادامه داد: کمیسیون‌های تخصصی شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید با به‌کارگیری کارگروه‌های تخصصی خود مطلب و محتوا تولید کنند و حتی با مطالعاتی که به گروه‌های معین پژوهشی و دانشگاهی واگذار می‌کنند و همچنین با به‌کارگیری ظرفیت خبرگزاری‌های قرآنی، موسسات قرآنی و ... بتوانند نظرسنجی‌ها و مطالعات میدانی مناسبی را انجام دهند و این کارگروه‌های تخصصی به نوعی تولید محتوا و مطلب کنند.

کارگروه‌های کمیسیون‌های سه‌‌گانه به تهیه محتوای لازم بپردازند
وی در ادامه عنوان کرد: محتوایی که از سوی کارگروه‌های تخصصی شورا تهیه‌ می‌شود باید پس از طرح در کمیسیون‌ها در صحن شورا، تصمیم‌سازی شود و به نوعی مطالب تحقیق‌شده و بررسی‌شده‌ای وارد صحن شورا شود که شورا بتواند مصوبه لازم‌الاجرا درباره این مطالب و تحقیقات داشته باشد تا پس از تصویب مصوبات، دبیرخانه شورا بتواند با فعال‌سازی بخش‌های نظارتی و پیگری و هماهنگی خود زمینه لازم برای اجرای مصوبات فراهم کند.

کمیسیون‌های 3 گانه گاهی اوقات حتی کارگروه‌های ذیل خود را هم فعال نکرده‌اند
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در این بخش از سخنان خود گفت: یکی از بخش‌های بسیار مهمی که از گذشته به کارآمدی حداکثری شورا توسعه فرهنگ قرآنی ضربه زده، مدیریت کمیسیون‌های سه‌گانه است که گاهی اوقات حتی کارگروه‌های تخصصی ذیل خود را هم به خوبی فعال نکرده‌اند.
وی یادآور شد: به هر حال شورای توسعه فرهنگ قرآنی یک شورا است و بازوهای تصمیم‌سازی آن کمیسیون‌ها و در ذیل آن کارگروه‌های تخصصی هستند که باید به طور جدی و با اهتمام مسئولان مربوطه فعال شوند و دستگاه‌ها و اعضا همت دوباره‌ای را به کار گیرند تا بتوانیم محتوای لازم را تولید کنیم و برای صحن شورا مطلب آماده کنیم.
یاراحمدی عنوان کرد: دستگاه‌های قرآنی کشور هم باید نگاه دوباره‌ای به ظرفیت بالای شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان حامی و مجموعه تأثیرگذار داشته و کمک کنند تا این شورا فعالیت خود را بهتر ادامه دهد.

شورای توسعه فرهنگ قرآنی فعال‌تر عمل کند

وی اضافه کرد: فعال‌تر عمل کردن دبیرخانه شورا برای راه‌اندازی کارگروه‌های تخصصی ذیل کمیسیون‌ها و ارتباط‌ گیری با آنها و همچنین تقویت بخش هماهنگی شورا و بخش نظارتی آن از جمله انتظاراتی است که از شورای توسعه فرهنگ قرآنی وجود دارد.
وی ادامه داد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی تاحدودی در حوزه ارزیابی دستگاه‌های قرآنی در عملکردشان هم وارد شود زیرا هم‌اکنون در تعیین حدود دستگاه‌های قرآنی مشکلاتی داریم که شورا باید روی این موضوع کار کند تا به شفاف‌تر شدن مرزهای فعالیت بین دستگاه‌های قرآنی نزدیک‌تر شویم.

شورای توسعه فرهنگ قرآنی مانع رشد نامتوازن فعالیت‌های قرآنی در کشور شود
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف افزود: اقدامات و فعالیت‌هایی هم‌اکنون در حال انجام است که چند دستگاه قرآنی خواهان و متولی برگزاری آن در شکل‌های مختلف هستند و از طرف دیگر هم عرصه‌های بسیار مهم روی زمین مانده داریم که دستگاه‌های قرآنی برای انجام آنها رغبتی به خرج نمی‌دهند و عملا باعث رشد نامتوازن فعالیت‌های قرآنی در کشور می‌شود.
وی در ادامه عنوان کرد: باید بخش هم‌افزایی دستگاه‌های قرآنی را در دستور کار شورای توسعه فرهنگ قرآنی قرار دهیم؛ اگر مقام معظم رهبری فرمایشی درباره تربیت 10 میلیون حافظ قرآن دارند باید سیاست‌گذاری، هماهنگی و برنامه‌ریزی بین دستگاه‌های قرآنی ایجاد شود و دستگاه‌های فعال در این عرصه تشویق شوند و همچنین دستگاه‌هایی که کوتاهی کرده‌اند نیز باید پاسخگو باشند.
یاراحمدی ادامه داد: تبیین مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه قرآنی برای دستگاه‌ها و تعیین برنامه‌های لازم‌الاجرا برای آنها از وظایف شورای توسعه فرهنگ قرآنی است که البته به این موارد کمتر توجه شده است. البته باید این نکته را هم در نظر بگیریم که این شورا یک شورای نوپا است و نفس حضور شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارزشمند است و تصمیمات و مصوباتی که تاکنون داشته به ویژه در بحث بودجه قرآنی خوب بوده است اما انتظار بیش از این‌ها است.