آیات عظام جوادی، سبحانی، نوری و علوی، حکم اعدام «نمر» را محکوم کردند

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از روابط عمومی بنیاد اسراء، آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی 26 مهر در درس تفسیر با انتقاد از حکم دادگاه عربستان درباره شیخ نمر، این حکم را به شدت محکوم کرد.

این مفسر قرآن با بیان اینکه اعدام شیخ نمر سبب بیداری ملت عربستان می‌شود، بیان داشت: شما می‌بینید این بزرگوار جناب آقای شیخ نمر، حق گفته و از استقلال کشور و دینش حمایت کرده، اما او را به اعدام محکوم می‌کنند! و این را عدل می‌دانند!.
ایشان ادامه داد: عربستان اگر بیدار نشود، بالأخره ملت بیدارش می‌کند، مگر می‌شود خون پاک افراد را همین طور بر زمین ریخت؟.
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی مسئولین کشور عربستان را به رعایت حقوق شهروندان این کشور به خصوص شیعیان و اجرای عدالت حقیقی توصیه کرد و اظهار داشت: هر چند معنای عدل و عدالت خیلی روشن است یعنی این که هر چیزی سرجایش باشد، اما اینکه جای اشیاء و اشخاص کجاست را فقط اشیاءآفرین و اشخاص‌آفرین می‌داند، لذا مدعیان دروغین حقوق بشر در این مورد هم دستشان خالی است.

وی تاکید کرد: حقوق بشر این‌ها صبغه علمی ندارد؛ عدل را خودشان معنا می‌کنند، تروریسم را خودشان معنا می‌کنند و از این رو دنیا آشوب شده است.

آیت‌الله نمر کاری جز نصیحت و ارشاد انجام نداده است

همچنین آیت‌الله‌العظمی سبحانی با صدور پیامی این حکم را محکوم کرد که متن پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

گزارش جانکاه درباره سرنوشت عالم ربانی، آمر به معروف و ناهی از منکر آیت‌الله شیخ نمر (حفظه‌الله من کل شر و مکروه) مأیه تاسف شد. قرآن و احادیث اسلامی به همگان بالاخص به طبقه آشنا به کتاب و سنت دستور می‌دهد که امیران و حاکمان را نصیحت کنید. گفتار «النصیحه لائمة المسلمین» مورد اتفاق همه محدثان و عالمان دینی است.

آیت‌الله شیخ نمر کاری جز نصیحت و ارشاد انجام نداده است، او پیوسته از حقوق غصب شده شیعیان سخن می‌گوید و نظام حاکم را بر نفی تبعیض دعوت می‌کند، نتیجه این کار تشویق و تقدیر است نه اعدام. تاریخ بهترین معلم و راهنماست، امیران سعودی تصور نکنند که با اعدام آیت الله نمر (لا سمح الله) کار اعتراض به پایان می‌رسد، بلکه از هر قطره خون او (خدای ناکرده) پرخاشگری پدید می‌آید که پایه‌های حکومت حاکمان را سخت‌تر می‌لرزاند.

پیشنهاد ما این است که برای روشن شدن مطلب برای همگان(هر چند برای ما روشن است) یک دادگاه صالحه از عالمان دینی دور از سیاست تشکیل شود، آنگاه موضوع را از دیدگاه کتاب و سنت بررسی کند. ما از عالمان اسلامی در کشو حجاز و غیره بالاخص حرمین شریفین درخواست می‌کنیم که صدای اعتراض خود را به گوش حاکمان برسانند و آنان را از این آدمکشی که قرآن درباره آن می‌فرماید: (مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا) باز دارند.

جهان اسلام در مقابل عربستان می‌ایستد

آیت‌الله‌العظمی حسین نوری همدانی نیز در دیدار یکی از اعضای شورای مرکزی حزب الله لبنان، به حکم اعدام شیخ نمر از سوی دستگاه قضایی عربستان ‏سعودی واکنش نشان داد و تصریح کرد: اگر این حکم اجرا شود جهان اسلام در مقابل عربستان خواهد ایستاد.

این مرجع تقلید ضمن ابراز تأسف از صدور حکم اعدام شیخ نمر، اظهار داشت: اگر این حکم اجرایی شود بسیاری از علمای کشورهای اسلامی عربستان را محکوم خواهند کرد و در برابر آن‌ها خواهد ایستاد.

صدور حکم برای نمر مایه تاسف است

همچنین آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی در بیانیه‌ای این حکم را محکوم و تاکید کرد: خبر تأیید حکم اعدام روحانی بزرگوار آیت‌الله شیخ نمر النمر موجب تأسف شدید اینجانب گردید. گر چه شهادت در راه مبارزه با ظلم و طاغوت برای تمام علما و شیعیان حقیقی افتخار است اما تأسف اینجانب از آن باب است که حکومت آل سعود به جای تمسک به عدالت و رفتار حسن با شهروندان خود به اعمال خلاف مروت دست می‌زند.
اینجانب صدور این حکم را محکوم کرده و مطمئن هستم اینگونه رفتار‌ها جز تضعیف موقعیت آل سعود در منطقه و در میان مردم عربستان نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و مردم عربستان با اینگونه احکام دست از مبارزه خود برنخواهد داشت.

آیات عظام مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی نیز روزهای گذشته در سخنان جداگانه‌ای نسبت به این حکم واکنش نشان داده و به عربستان در مورد عواقب آن هشدار دادند.