محمود آموزگار:
فعالیت‌های اجرایی نمایشگاه کتاب تا 3 سال آینده به ناشران واگذار می‌شود

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سومین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چهارشنبه، اول بهمن‌ماه با حضور سیدعباس صالحی، رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

محمود آموزگار، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری درباره مصوبات این جلسه گفت: در این جلسه تفاهم‌نامه امضاء شده بین نمایندگان اتحادیه و تشکل‌های نشر با مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی مطرح شد و به تصویب شورای سیاست‌گذاری رسید. براساس متن این تفاهم‌نامه کل مدیریت اجرایی نمایشگاه در یک پروسه 3 ساله به تشکل‌های نشر واگذار خواهد شد.

وی افزود: به استناد صورتجلسه یادشده مدیریت و اجرای کمیته‌های ناشران داخلی، ناشران بین‌الملل، فعالیت‌های علمی، فرهنگی و سرای اهل قلم، فعالیت‌های جنبی و اطلاع‌رسانی به صورت کامل به تشکل‌های نشر واگذار خواهد شد. در رابطه با کمیته‌های مستند سازی، ارزیابی و روابط‌ عمومی نیز مصوب شد تا مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و تشکل‌های نشر به صورت مشترک به فعالیت بپردازند.

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری درباره دیگر مفاد این تفاهم‌نامه مشترک گفت: همچنین مصوب شد تا تشکل‌های نشر به صورت موثر در شورای برنامه‌ریزی، کمیته قراردادها، کمیته تشریفات، کمیته پشتیبانی، کمیته رفاهی، کمیته هماهنگی با نهادهای همکار و کمیته نظارت و ارزشیابی حضور داشته باشد.

آموزگار ادامه داد: موضوع ارائه بن‌های دانشجویان و طلاب یکی دیگر از صورتجلسات امروز بود. در مورد بن‌های دانشجویی و طلاب با توجه به اینکه نظر شورا مستلزم مشارکت دانشگاه و حوزه علمیه است، پیشنهاد شد که بن‌ها به نام اشخاص صادر شود و صرفا محدود به زمان برگزاری نمایشگاه باشد. همچنین تصمیم گرفته شد تا با همکاری ناشران و با استفاده از نرم افزارهای معین، مشخص شود بن‌های اختصاص یافته صرف خرید چه کتاب‌هایی شده است تا از این طریق نظارت بیشتری بر توزیع بن‌ها صورت گیرد.

وی افزود: در مورد بن‌های مشارکتی با مؤسسات نیز مصوب شد تا به منظور بررسی دقیق‌تر دستورالعمل، کارگروهی متشکل از نمایندگان تشکل‌های نشر، معاونت امور فرهنگی و شورای سیاست‌گذاری تشکیل شود و به بحث و کارشناسی درباره آن بپردازد.

گفتنی است، در سومین جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران، سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی، سیدرضا صالحی‌امیری رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران، علی‌اکبر اشعری مشاور راهبردی پروژه باغ کتاب، مرتضی کاظمی مشاور اقتصاد فرهنگ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، مهدی اسماعیلی‌راد رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران، همایون امیرزاده مشارو علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت امور فرهنگی، امیر مسعود شهرام‌نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، علی شجاعی صائین مدیر اداره توسعه کتاب و کتابخوانی، علیرضا کرمانی دبیر شورای سیاست‌گذاری بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران و علی اصغر سیدآبادی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی حضور داشتند.