چند پیشنهاد برای ویژه‌تر شدن عید مبعث؛
مبعث را روز تصمیم‎های مهم قرار دهیم/ تشکیل مجمع متعهدان به رسول‌الله (ص)

جایگاه عید مبعث که به حق بزرگ ترین عید مسلمانان است در زندگی ما به عنوان یک مسلمان کجاست؟ چگونه می توانیم این عید را به یک روز ویژه و خاص برای خود و خانواده هایمان تبدیل کنیم؟ این سؤالی بود که از چند نفر از صاحب نظران دینی پرسیده و پیشنهادهای ارزشمندی دریافت کردیم.

اخلاقمان را محمدی کنیم
حجت الاسلام والمسلمین سید جواد موسوی هوایی، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی پیشنهاد کرد: در این روز اخلاقمان را محمدی کنیم.

وی ادامه داد: در این روز رفتارمان را با دیگران بر اساس سیره پیامبر(ص) تنظیم کنیم. به عنوان مثال رفتار با خانواده را به گونه ای تغییر دهیم که همه متوجه مهربان تر شدن ما به خاطر سالروز مبعث پیامبر(ص) بشوند. در روایت های ما نیز سفارش شده است که طوری رفتار کنید که در ذهن همسر و فرزندانتان باقی بماند که به خاطر مبعث تغییری مثبت ایجاد شده است و بهترین تغییر هم تغییر در رفتار و اخلاق است.

حجت الاسلام موسوی هوایی مهربانی، گذشت، نگاه به آینده زندگی، برای دیگران کار کردن، خود را ندیدن و ... را از جمله اخلاق های پیامبر(ص) عنوان کرد.

هر انسانی در زندگی خود باید یک روز بعثتی داشته باشد/ مبعث را مبعثمان کنیم

حجت الاسلام مرتضی ادیب یزدی سخنران مذهبی کشورمان نیز در این خصوص گفت: مبعث عبارت است از اینکه انسان حقیقت ارتباط جوهری خود با ذات اقدس الله را بررسی کند و ببیند این ارتباط چیست و حقیقت این ارتباط به کدام حقایق عالم باز می گردد. به تبع بعثت رسول خدا (ص) هر انسانی در زندگی خود باید یک روز بعثتی داشته باشد و خود را به قله کمال و بایستنی های روزگار برساند اگر چه سخت است اما این یک تکلیف است.

حجت الاسلام ادیب یزدی ادامه داد: مبعث بهترین روز سال است و روزی است که همه پرده ها کنار رفت و پروردگار عالمیان برای نجات تمامی انسان ها با بنده فرهیخته خود ارتباط برقرار کرد و واقعه ای که در این روز اتفاق افتاده را در هیچ یک از اعیاد دیگر نداریم لذا پیشنهاد می کنم که خانواده ها به حقیقت بعثت فکر کنند.

دید و بازدید، عیدی دادن و تبریک گفتن/ یک نوروز دیگر بسازیم

حجت الاسلام یعقوب جعفری در خصوص نحوه خاص کردن و رساندن روز مبعث به جایگاه حقیقی خود بین مسلمانان پیشنهاد کرد: مانند عید نوروز با دید و بازدید و عیدی دادن به بچه ها مبعث را برجسته تر کنیم.

وی افزود: تبریک گفتن عید مبعث به همدیگر موجب می شود بچه ها هم متوجه ویژه بودن این روز شوند و دید و بازدید و عیدی دادن این روز را برای بچه ها خوشایند و ویژه می کند.

جشن های خیابانی برگزار کنیم

حجت الاسلام یعقوب جعفری از مسئولان شهرداری ها خواست تا در این روز جشن های خیابانی برگزار کنند تا عموم مردم بتوانند در آن شرکت کنند.

وی افزود: هدف بعثت بر اساس آیه های قرآن کریم تزکیه وتعلیم حکمت است. مردم در این روز برای تزکیه می توانند با استعانت از پیامبر(ص) تصمیم های مهمی بگیرند، تصمیم هایی که نقطه عطفی در زندگی آنها باشد مثل این تصمیم که از این روز به واجبات عمل کنند، به دنبال گناه نروند، به مردم کمک کنند و ... . هر کس می خواهد خود را تغییر دهد باید از یک روز شروع کند و چه روزی بهتر از روز مبعث.

برای بچه ها از مبعث بگوییم

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالکریم پاک‌نیا، از استادان حوزه علمیه قم در نیز به مردم توصیه کرد: در روز مبعث برای بچه ها حداقل چند دقیقه ای در خصوص این روز سخن بگوییم و همچنان که در روایت ها آمده است برنامه خود را تغییر دهیم و کارهای روزانه را شادتر کنیم تا خانواده ما متوجه تفاوت این روز با سایر روزها شوند.

برای خاص ترین پیامبر الهی پیروانی خاص باشیم

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد شریفی‌ صادقی، مدیر مؤسسه علمی ـ فرهنگی تمدن علوی نیز با اشاره به اینکه عید مبعث عید خاصی است، گفت: این روز خاص است به دلیل اینکه پیامبر اسلام (ص) خاص هستند؛ اما این پیامبر به تنهایی آفریده نشده و پیروانی دارد که پیروان آن حضرت نیز باید خاص باشند چرا که انسان همیشه دوست دارد خود را شبیه الگوی خود بکند.

وی برنامه های برگزار شده در ممالک اسلامی برای روز مبعث را فاجعه خواند و گفت: بزرگ ترین جشن عالم جشن کریسمس است که به دلیل به دنیا آمدن حضرت عیسی بن مردم این روز جشن گرفته می شود اما اغلب مسیحیان حضرت عیسی را پسر خدا می دانند در حالی که طبق آیات قرآن ما ایشان را فرزند حضرت مریم می دانیم و هیچ فرزندی برای خداوند قائل نیستیم.

حجت الاسلام صادقی ادامه داد: ببینید در تمام عالم رسانه ها، فضای مجازی و پیروان حضرت عیسی برای روز تولد ایشان چه می کنند و ما برای پیامبر اسلام که بالاترین پیامبر خداوند است چه می کنیم.

وی نقش رسانه های جمعی در برجسته کردن روز مبعث را مهم ارزیابی و اظهار کرد: رسانه های جمعی مهم ترین نقش را در این خصوص ایفا می کنند چون مردم همه چیزشان را از تلویزیون می گیرند، حتی دینشان را و نقش مهم تلویزیون ملی در تبیین مبعث غیر قابل اجتناب است.

مدیر مؤسسه علمی ـ فرهنگی تمدن علوی با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت های بزرگ سالیانه مبالغ هنگفتی را صرف تبلیغ خود می کنند تا همیشه در مقابل چشم و در ذهن مردم باشند، گفت: ما چقدر از اموال خود را برای اینکه پیامبرمان در یادها و دل ها باشد صرف می کنیم؟ آنها برای دنیا بازاریابی می کنند اما ما برای آخرتمان چیزی خرج نمی کنیم.

وی تصریح کرد: باید نام پیامبر خدا (ص) را آنقدر تکرار کرد و به روش و سنت پیامبر(ص) عمل کرد تا این نام ملکه ذهن مردم شود شاید از مبعث امسال تا مبعث سال آینده زمان لازم باشد تا مبعث به عنوان روز خاصی در ذهن ها جای گیرد. البته حتی اگر فردی در خانه خود زیاد در خصوص حضرت رسول(ص) صحبت نکند اما در رسانه ها، شبکه پویا و ... در این خصوص صحبت شود، این روز در ذهن بچه ها و مردم به عنوان عید ویژه نقش می بندد.

مجمع متعهدان به رسول الله (ص) را تشکیل دهیم

حجت الاسلام صادقی در پایان پیشنهاد کرد: تمام ممالک اسلامی مجمعی را تشکیل دهند به عنوان مجمع متعهدان به رسول الله (ص) و افزود: می توان در این مجمع صندوقی تشکیل داد تا هر مسلمانی در طول سال فقط 50 سنت (حدود هزارو 500 تومان) واریز کنند و پول جمع آوری شده در روز عید مبعث بین فقرای مسلمان و غیر مسلمان جهان توریع شود؛ همان کاری که پیامبر (ص) انجام می دادند.
وی گفت: هیچ چیزی به اندازه پول نقد مردم را خوشحال و دل های آنها را به رسول خدا نزدیک نمی کند چرا که مردم این احساس را خواهند داشت که رسول خدا(ص) این پول را به آنها داده است. این طور می توان برای خاص شدن روز مبعث کار عملی کرد.