خطیب جمعه تهران عنوان کرد:
ناراحتی صهیونیست‌ها و آل سعود؛ بهترین سند ارزش توافق هسته‌ای/ معیارهای ۶گانه توافق خوب

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله محمد علی موحدی کرمانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه یکی از برکات تقوا خروج انسان از بن‌بست‌ها و آسان کردن دشواری‌هاست، گفت: یکی از نمونه‌های آثار تقوا همین توفیق عزیزان ما در مذاکرات هسته‌ای است. پس از 23 ماه تلاش مداوم در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی، عزتی بزرگ نصیب ایران و ایرانی می‌شود.
وی افزود: این عزت اولا مرهون پایداری و مقاومت مردم صبور و خستگی‌ناپذیر است که با تحمل مشکلات اقتصادی که از ناحیه دشمن تحمیل شده بود دشمنان ظلم‌پیشه خود را خسته و از تحریم‌های ظالمانه پشیمان و آنها را مجبور به تکریم و احترام ایران کردند. ثانیا این عزت مرهون هدایت‌های مستمر رهبر عالی‌قدر است که پیوسته مذاکرات را زیر نظر داشتند و با تذکرات و هشدارهای خود مسیر صحیح را به تیم مذاکره‌کننده ارائه دادند.
موحدی کرمانی اظهار کرد: ثالثا مرهون تلاش‌های مدبرانه رئیس جمهور و تیم مذاکره‌کننده است که با تلاش خستگی‌ناپذیر و منطق قوی خود در عرصه مذاکره طرف مقابل را مجاب به عقب‌‌نشینی و پذیرش سخن حق و اعتراف به حقوق ایرانیان نمودند.
وی تأکید کرد: مقاومت مردم در مقابل تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، آمریکا را مأیوس کرد که بتواند با تحریم و تشدید و تمدید آن، مردم را به زانودرآورده و تسلیم کند و آمریکا را مجبور ساخت که باور کند راه علاج تهدید و زور و فشار نیست بلکه باید به احترام و تکریم روی بیاورد که بگوید اگر کنگره دستاورد هسته‌ای را رد کند من آن را وتو می‌کنم.
خطیب جمعه تهران با اشاره به ناراحتی شدید رژیم صهیونیستی و عربستان از این توافق، گفت: همین مسئله بهترین سند ارزش این توافق است. به قول شهید بهشتی عصبانی باشید و از این عصبانیت بمیرید.
موحدی کرمانی خاطرنشان کرد: هر چند هنوز سرنوشت نهایی بیانیه و 5 پیوست آن مشخص نشده است و باید راهی شورای امنیت سازمان ملل، کنگره آمریکا، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی کشور شود. اما بالاخره تیم مذاکره‌کننده تلاش بلیغ خود را کرد و راه پرپیچ و خم و سختی را طی نمود.
وی تصریح کرد: قانع و مجاب کردن گروهی که زیاده‌خواهی، بهانه‌جویی و دبه کردن جزو ذاتیات آنهاست کار آسانی نیست. فابیوس، وزیر خارجه فرانسه گفته ما به دقت کارهای ایران درباره منابع حاصل از آزادسازی تحریم‌ها را زیر نظر داریم. تا کی گنده‌گویی؟
خطیب جمعه تهران گفت: آنچه از ارشادات رهبر انقلاب در مواقع متعدد و از شعارهای جدی مردم استفاده می‌شود این است که مردم به توافقی رضایت می‌دهند که مشتمل بر شش بندی که می‌گویم باشد.
موحدی کرمانی در بیان این شش بند اظهار کرد: اول اینکه حقوق مردم ایران تأمین گردد. دوم اینکه تمام خطوط قرمز مراعات شود. سوم اینکه آرمان‌های انقلاب، به ویژه استکبارستیزی، کنار زده نشود و فراموش نگردد. چهارم اینکه تحریم‌های ظالمانه یکجا برداشته شود. پنجم بازگشت کامل ثروت ملی بلکوه‌شده به کشور است و ششم اینکه به عزت اسلامی و غرور ملی ایران و ایرانی کوچک‌ترین آسیبی وارد نشود.
خطیب جمعه تهران در ادامه به بیان چند تذکر به تیم مذاکره‌کننده پرداخت و گفت: کار سنگینی کردید اما بدانید کاری سنگین‌تر در پیش روی شماست. با مشکلاتی مواجه خواهید بود، از قبیل غیراعتماد بودن برخی از 6 دولت طرف مقابل و نقض عهدهای آنها و به اصطلاح دبه درآوردن‌هایشان.
وی ادامه داد: مسئله دیگر بهانه‌جویی‌های واهی و سست آنهاست که مثلا مدعی شوند که ایران به تعهدات خود عمل نکرده و به این ترتیب تحریم‌ها را بازگردانند.
موحدی کرمانی ابراز کرد: نکته دیگر اینکه آنها دست به تحریف و تفسیرهای غلط مطابق میل خود بزنند. لذا باید در بیانیه و پیوست‌های آن از به‌کارگیری کلماتی که امکان تحریف در آن باشد خودداری کرد. از همین الان هم حرف‌هایی به گوش می‌رسد که نشان‌دهنده زیاده‌خواهی آنهاست که مثلا ایران طی ده سال آینده غنی‌سازی نکند، 98درصد اورانیوم غنی‌شده خود را کنار بگذارد و این میزان ذخیره تا 15 سال ثابت بماند، تحریم‌های حقوق بشر را برای امنیت اسرائیل حفظ خواهیم کرد، صنعت هسته‌ای ایران باید محدود شود، پذیرش نظارت‌های گسترده قبول شود. این زیاده‌خواهی‌های آنهاست و هشداری است به هیئت ایرانی که بیانیه و پیوست‌ها را به دقت زیر نظر داشته باشد که چنین اتفاقی نیفتد.
وی تأکید کرد: معتقدم به دلیل اهمیت قضیه باید از دانشمندان هسته‌ای، نخبگان کشور و اساتید دانشگاه دعوت به عمل آید و این مسئله بسیار مهم به بحث گذاشته شود چه بسا نظرات آنها مفید باشد. مخصوصا زمزمه‌های زیادی در مورد بیانیه به گوش می‌رسد که مثلا در بیانیه خط قرمزهای رهبری مراعات نشده است.
بنابراین گزارش آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به دو برکت تقوا گفت: یک برکت تقوا «یکفرعنهم سیئاتهم» است که نقطه‌های سیاه محو می‌شوند و برکت دوم اینکه خداوند اجر عظیم به متقین عنایت می‌کند.
وی اظهار امیدواری کرد که برکت روزه ماه رمضان تقوا در میان مونان ایجاد شده باشد که در آن صورت برکات تقوا نصیب خواهد شد.    
وی با بیان اینکه باید خود را برای عیدی بزرگ آماده کنیم، گفت: آن عیدی که در نماز عید، 9 بار از خدای متعال درخواست می‌کنیم «ادخلنی فی کل خیر ادخلت فیه محمد و آل محمد و اخرجنی من کل شر اخرجت منه محمد و آل محمد»؛ چطور جرئت می‌کنیم چنین درخواست بزرگی را از خدای متعال انجام دهیم؟ معلوم می‌شود مزد روزه‌دار آنقدر زیاد است که چنین درخواستی از خداوند انجام می‌دهد.
موحدی کرمانی اظهار کرد: ما در دهه آخر ماه رمضان دعایی که مکرر خواندیم این بود که خدایا به تو پناه می‌برم که ماه رمضان بگذرد و در پرونده عمل ما حتی یک گناه باقی بماند. معنای باقی ماندن گناه این است که باید خودمان را برای عذاب در مقابل این گناه آماده کنیم.
وی با بیان این سؤال که مگر می‌شود بعد از روزه‌داری ماه رمضان، خواندن دعاهای ارزنده‌ای چون ابوحمزه و افتتاح و احیای شب‌های قدر، گناهی در پرودنه ما باقی بماند، گفت: بله می‌شود. خیلی از گناهان راه مخصوصی برای آمرزش دارد. گناهانی که بین خود و خداست با استغفار حقیقی بخشیده می‌شود اما ظلم و ستم بر مردم باقی می‌ماند مگر اینکه جبران شده باشد.
موحدی کرمانی تأکید کرد: اگر ظلم به مردم در پرونده اعمالمان باشد ماه رمضان آن را محو نمی‌کند بلکه جبران عمی، آن را محو می‌سازد. در این زمینه مخصوصا مسئولیت مسئولان بسیار سنگین است. چون آنچه که تحت مسئولیت آنان است حقوق مردم است و مسئولان در مقابل مردم وظیفه دارند و اگر به وظیفه خود نپزدازند مسئول هستند.
خطیب جمعه تهران با اشاره به دیدار اخیر رهبر انقلاب با هیئت دولت گفت: رهبری پس از تشکر از هیئت مذاکره‌کننده بلافاصله عهدنامه مالک اشتر را خواندند یعنی کسانی که مسئولیت پذیرفته‌اید بدانید وظیفه‌تان بسیار سنگین است و مهمتر اینکه بکوشیم سیئه‌ای از اخلاق بد در ما باقی نماند. چون هر حالت نفسانی ریشه یک نوع عمل بد است. مبادا در قلب و جان ما صفت بدی مانده باشد که به دنبال آن گناه مکرر است. ‌