حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد ابراز کرد:
واقفان حوزه‌های علیمه خراسان یکه‌تاز حوزه وقف هستند/ موقوفات؛ نشانه نفوذ علما بین مردم
 
 
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی هشتم دی ماه در همایش بزرگداشت علمای واقف و تجلیل از واقف خیراندیش مرحوم آیت‌الله حاج میرزا حسنعلی مروارید، پس از تبریک این ایام، با ذکر روایتی از نبی مکرم اسلام گفت: «زمانی که انسان از دنیا فراغت می‌یابد، کارنامه عملش جز در سه مورد بسته می‌شود؛ صدقه جاریه، پرورش شاگردان و نیز فرزندان صالح».
 
نکوداشت یک عمر پر برکت
 
وی گفت: در این همایش نکوداشت مقام عالمی را در نظر داریم که عمر با برکتش را در هر سه حوزه مذکور صرف کرد و منشأ خدمات قابل توجهی به اسلام و معارف ائمه معصومین(ص) شد لذا امروز در کنار تمام تلاش‌ها و خدمات علمی، فرهنگی و دینی ایشان، اهتمام‌شان را به امر وقف مد‌نظر داریم.
 
حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد تصریح کرد: امروز گواهی می‌دهم در عرصه وقف، آنچه از نتیجه مستندات و تجربیات علمی و مشاهدات عینی برمی‌آید، اگر بخواهیم از میان همه گروه‌های اجتماعی فهرستی را نام ببریم، بی‌شک جایگاه علما، روحانیت و حوزه‌های علمیه در صدر این لیست قرار می‌گیرد؛ در تاریخ فقها و روحانیت برای صیانت از موقوفات، اهتمام بسیاری به خرج داده‌اند و این سندی است که در کارنامه حوزه‌های علمیه می‌درخشد.
 
وقف؛ هدفی استراتژیک فاقد برنامه
 
وی با اشاره به دفاع کامل امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب برای حفاظت و صیانت از ظرفیت حوزه وقف، آن را مایه افتخار دانست و عنوان کرد: اما مطابق اسناد، تلاش مقامات ما متناسب با نیاز جامعه امروز در حوزه وقف نیست، حتی یک بند در پیش‌نویس برنامه ششم توسعه در خصوص حوزه وقف نیامده است؛ اگر امروز می‌خواهیم برای تأمین نیازهای علمی، فن‌آوری و یا اقتصادی و ... کشورمان برنامه‌ای داشته باشیم، باید به موضوع وقف اهتمام بیشتری نشان دهیم.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه مرکز حوزه علمیه مشهد، هرگز حوزه علمیه نخست جهان اسلام نبوده است و همواره حوزه‌های نجف، حله و قم در صدر حوزه‌های برجسته علمیه محسوب می‌شوند، تأکید کرد: اما افتخار ما این است که میزان وقف و تعداد واقفان حوزه‌های علیمه خراسان در صدر این بخش قرار دارد.
 
حکایت تأثیر روحانیت در زیست مردم
 
وی با تشریح دلیل میزان بالای وقف را در میان علمای حوزه علمیه خراسان، تصریح کرد: این نشان از جایگاه و نفوذ علما حوزه علمیه مشهد در میان مردم دارد زیرا وقف میسر نمی‌شود مگر با مشارکت آحاد مردم و این حکایت از تأثیر روحانیت در زیست مردم این آب و خاک دارد.
 
حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد بیان کرد: مرحوم آیت‌الله حاج میرزا حسنعلی مروارید از جمله شخصیت‌هایی است که به جز پارسایی و پرهیزگاری، به دلیل ضریب نفوذ و تأثیرشان در آحاد مردم، وقف اموال شخصی‌شان و نیز محل اعتماد مردم بودند، تا آنها نیز اموالشان را وقف کنند.