اعتراض خانواده شهید حاجی‌حسنی به داستان فیلم «خانم سادات»
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، محسن حاجی‌حسنی کارگر به دنبال ساخت فیلمی با مضمون زندگی خودش بود؛ آرزویی که بعد از شهادتش محقق شد، اکنون فیلمی با محوریت زندگی ایشان در حال ساخت است فیلم سینمایی «خانم سادات» به کارگردانی مریم ابراهیم‌وند و نویسندگی علی اکبر محلوجیان، زندگی شهید حاجی‌حسنی‌کارگر را روایت می‌کند، این فیلم سینمایی قرار است در 120 دقیقه تولید شود.
این فیلم با پلان‌هایی از کودکی این شهید آغاز و با تصویربرداری در مناطقی که تداعی کننده رمی جمرات است، پایان می‌یابد که به لحظات عرفانی قبل از شهادت تأکید دارد اما با برداشتی آزاد به تصویرسازی شخصیت این شهید پرداخته است.
نمی‌دانم چرا از زندگینامه حقیقی محسن چیزی نمی‌نویسند
پس از شروع فیلمبرداری و اطلاع از حضور خانواده حاجی‌حسنی در لوکیشن فیلمبرداری به سراغ آن‌ها رفتیم تا جویای نظراتشان در خصوص فیلم «خانم سادات شویم؛ در همین خصوص محمدمهدی حاجی‌حسنی‌کارگر، پدر شهید محسن حاجی‌حسنی‌کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: از موضوع فیلم‌نامه چیز زیادی نمی‌دانم، فقط یک بار در مراسم تشییع پسرم، کارگردان فیلم را دیدم و بقیه کارها را پسرانم انجام داده‌اند؛ حتی به تهران هم برای دیدن فیلم رفتند لذا چیزی در مورد فیلم‌نامه نمی دانم و فقط می دانم قرار است فیلمی ساخته شود.
وی ادامه داد: در مورد کل داستان اطلاع زیادی ندارم، به جز اینکه آقای امین زندگانی، نقش پسرم را قرار است بازی کنند اما تذکراتی برای تولید فیلم داده‌ام؛ در فیلم موضوعاتی مثل، بچگی حاج محسن و عشق به دختر همسایه و رفت و آمد خانوادگی با دختر دیده می‌شود، شکوایه محسن برای به دست آوردن دختر در امام‌زاده از دیگر موضوعات این فیلم به شمار می‌رود.
وی اضافه کرد: من راضی به اکران این موضوع نیستم زیرا پسر من اهل این برنامه‌ها نبود، محسن موقع گفت‌و‌گو با دختران غریبه سرش را بالا نمی‌گرفت و بسیار باحیا بود، حتی در مجالس هم به هیچ نامحرمی نگاه نمی‌کرد.
پدر مرحوم حاجی حسنی کارگر عنوان کرد: نمی‌دانم چرا از زندگی نامه حقیقی محسن، از نحوه قاری شدنش تا قصه سربازی و فاجعه منا چیزی نمی‌نویسند، دوست ندارم قضیه فیلم سمت و سوی عشق و عاشقی که بی‌ربط با پسرم هست، کشیده شود.
راضی نیستم فیلم خانم سادات روایتی بی‌ربط با محسن را نشان دهد
همچنین ملیحه خراسانی، مادر حاجی‌حسنی‌کارگر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در ادامه افزود: زمانی که من برای دیدن عوامل فیلم به تهران رفتم، با انتخاب بازیگران مشکلی نداشتم و مخصوصا آفرین عبیسی که نقش من را بازی می‌کند، اما به یک قسمت موضوع فیلم اعتراض کردم و آن هم موضوعی که با محسن بی‌ربط است و عاشق فردی می‌شود.
وی ادامه داد: مضمونی که قرار است روایت شود کاملا با شخصیت محسن تفاوت دارد و اینکه یک قاری بین‌المللی قرآن عاشق دختر همسایه بود، در مراسم خواستگاری ناکام ماند و قاری دلشکسته شد؛ این امر صورت خوشی برای پسرم ندارد کسی که سال‌های سال با آبرو زندگی کرد، به هیچ عنوان اهل این حرف‌ها نبود.
خراسانی تصریح کرد: همان موقع که برای دیدن عوامل فیلم به تهران رفتم، به فیلمنامه‌نویس اعتراضم را عنوان کردم از هیمن رو راضی نیستم اگر بخواهد فیلم جور دیگری روایت شود، محسن بدون فیلم هم بزرگ است و در بین مردم جهان معروف؛ ولی پسرم، به من که آرزوی داماد شدنش را داشتم، اجازه خواستگاری رفتن نمی‌داد بنابراین با این موضوع شخصیت پسرم زیر سؤال می‌رود و دوست ندارم با این مضمون فیلم ادامه پیدا کند، یعنی راضی نیستم.
دوست داشتیم مصطفی زمانی نقش محسن را بازی کند
مصطفی حاجی حسنی کرگر، برادر شهید محسن حاجی حسنی کارگر، قاری بین‌المللی قرآن نیز در پاسخ به این سؤال که نظر شما در خصوص فیلم «خانم سادات» که روایتی از زندگی محسن حاجی حسنی کارگر است، چیست؟ عنوان کرد: تا فیلم ساخته نشود، نمی‌‌توان نظر خاصی داد اما تا آنجا که خبر دارم و از نزدیک دیدم، تغییرات خاصی در فیلم رخ داده است و فیلم‌نامه شباهت زیادی به زندگی حاج محسن ندارد.
وی ادامه داد: برای محسن نامزدی در نظر گرفته‌اند در حالیکه ایشان اصلا نامزد نداشته است که از این موضوع راضی نیستیم اما نمی‌توانم جزئیات زیادی از فیلم را بگویم، چون فیلم لو می‌رود و کارگردان هم اصرار داشت همه چیز بیان نشود و بگذاریم بعد از ساخت، مردم فیلم را مشاهده کنند.
حاجی حسنی کارگر اظهار کرد: مواردی در فیلم دیده می‌شود که زندگی حاجی را کم‌رنگ کرده لذا می‌توان گفت تنها 50 درصد فیلم مربوط به زندگی ایشان است و 50 درصد دیگر فیلم را برای جذاب‌تر شدن تغییر داده‌اند، وقتی دلیل این تغییر را از کارگردان پرسیدم، به من گفت برای جذب مخاطب و جذاب‌تر شدن فیلم باید از این نوع درام استفاده شود.
وی تصریح کرد: ما اصرار داشتیم برای نقش حاجی کسی بازی کند که شباهت ظاهری بسیاری با ایشان داشته باشد، دوست داشتیم ترجیحا آقای مصطفی زمانی باشد، اما آقای امین زندگانی زیاد از لحاظ ظاهری شبیه حاج محسن نیستند در حالی که ارزش هنری بالایی دارند؛ در مجموع بد نبود و ایشان از لحاظ روحی و روانی به خوبی از پس کار برآمدند و می‌توانند به خوبی ایفاگر نقش باشند.