مراسم تجليل از نويسندگان و هنرمندان درگذشته سال 88 برگزار شد
کد خبر: 1897010
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۹

مراسم تجليل از نويسندگان و هنرمندان درگذشته سال 88 برگزار شد

گروه ادب: مراسم گرامی‌داشت و تجليل از نويسندگان و هنرمندان درگذشته سال 88، عصر روز گذشته 20 اسفند با حضور جمعی از هنرمندان در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد؛ در اين مراسم از «مهدی آذريزدی» و «حسين صبحدل» خادمان فقيد قرآن كريم نيز تجليل به عمل آمد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، مراسم تجليل از نويسندگان و هنرمندان درگذشته سال 88 با عنوان «سپيدارهای آسمانی» عصر روز گذشته 20 اسفند با حضور جمعی از هنرمندان، خانواده‌های آن‌ها، «محمدهادی ايازی» مشاور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران و «محمد شوشتری» سرپرست سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
نخستين سخنران اين مراسم «حسين مسافر آستانه» بود كه به نمايندگی از جامعه كارگردانان تئاتر كشور به سخنرانی پرداخت.
وی با اشاره به اينكه فقدان هر يك از هنرمندان عرصه‌های مختلف فرهنگ در كشور ما به واقع امری دردناك است، گفت: اين مصيبت‌ها كه گريزی نيز از آن نيست بيشتر از اينكه ناشی از فقدان اين افراد باشد، متوجه كسانی است كه پس از اين هنرمندان می‌خواهند در فضای كاری آن‌ها به فعاليت بپردازند.
مسافر آستانه افزود: نگاه هنرمند به دنيا بی‌شك نگاه به فانی بودن آن است و كار وی نيز در اين راستا همچون مشعلی است برای جامعه كه آن‌ها را از گمراهی دور كند، اما با اين وجود علت وجودی وی بسيار بالاتر از اين موراد معنی می‌يابد. هنرمند در زمان زندگی خود با اثر خويش به تثبيت خود می‌پردازد و اين موضوع است كه او را در ميان مخاطبانش حيات می‌بخشد.
وی ادامه داد: برگزاری مراسم نكوداشت و بزرگداشت برای هنرمندان درگذشته را بايد در واقع تذكری دانست برای هنرمندان زنده امروز و همه ما كه راه و روش چگونه زندگی كردن را به ما يادآور می‌شود.
«حميد سبزواری» نيز دومين سخنران اين مراسم بود كه به نمايندگی از جامعه ادبی به سخنرانی پرداخت. سبزواری در سخنرانی خود به يادكرد مرحوم «محمود شاهرخی» پرداخت و گفت: بسياری از افراد هستند كه برای اين مملكت جنگيدند و مايه افتخار مردم كشورشان شدند، اما عده‌ای هم هستند كه برای اين شهيدان سرودند و آثارشان را در راه معرفی اين افراد قرار دادند كه اين نيز مايه افتخار است و شاهرخی نيز از جمله اين افراد بود كه چگونه زيستن را به ما آموخت.
سبزواری ادامه داد: شاهرخی را نمی‌توان تنها شاعر ناميد، او نماينده انسانی كامل است ـ كه اگر اهل ريا و خودنمايی بود ـ امروزه بيشتر از قبل شناخته می‌شد، اما رفتار او از وی يك شاعر عارف و يك انسان افلاكی در روزگار ما ساخت. او در عصری كه همه دم از حقيقتی می‌زدند كه در عمل از آن خبری نبود، راهی نجف شد و كمالات معنوی را در آنجا جستجو كرد و به دور از تظاهر و رياكاری تمامی زيبايی های جهان را با اين جستجوگری خود توانست همه زيبايی حياط خود را به تصوير بكشد و امروز نيز اميدواريم كه جوانان اين سرزمين بتوانند راه و روش وی را پيش بگيرند و سلوك معنوی او را به سرانجام برسند.
«علی شيرازی» به نمايندگی از جامعه هنرمندان خوشنويس كشور نيز سخنران سوم اين مراسم بود.
شيرازی در اين مراسم با اشاره به اينكه فعاليت‌های فرهنگی مديريت جديد سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نشان‌دهنده اين است كه مقوله فرهنگ در اين سازمان امروزه به موضوعی شناخته شده تبديل شده است، اظهار كرد: هنر مقوله‌ای ويژه است و هنرمند نيز برای اينكه انسان را به عرصه‌ای بالاتر و والاتر از حيات زمينی خود برساند، علاوه بر استعدادی شگرف نيازمند حمايت نيز هست.
وی افزود: نياز امروز هنرمندان كشور در اين است كه در زمان حيات و زندگی آنان بايد برای فعاليت آنها به سرمايه‌گذاری دست زد تا تمامی مردم نسبت به آن فراورده هنری احساس مالكيت كنند و نسبت به كشورشان نيز احساس توجه كنند.
«محمد صرير» نيز به نمايندگی از جامعه موسيقی‌دانان كشور دقايقی در اين مراسم به سخنرانی پرداخت.
وی در سخنان خود با اشاره به اينكه بسياری از هنرمندان درگذشته سرمايه‌ای ملی و غير قابل جايگزين به شمار می روند، اظهار كرد: بيشتر از درگذشت يك هنرمند، مساله دردناك در اين موضوع است كه از ظرفيت ها و تلاش هنرمندان زنده بهره‌برداری نمی‌شود و امكان ارائه و عرضه تلاش آن‌ها فراهم نمی‌شود.
صرير ادامه داد: ايجاد امكان برای بهره‌برداری از هنر هنرمندان زنده و پر كردن خلاء ناشی از عدم حضور آن‌ها كه در تمامی عرصه‌های فرهنگ به چشم می‌آيد، مسأله‌ای است كه عدم رفع آن دردناك‌تر از از دست دادن يك هنرمند ما را تحت تأثير قرار خواهد داد.
«محمدهادی ايازی» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران نيز آخرين سخنران اين مراسم بود.
ايازی با اشاره به اينكه مسئوليت و تكليف سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران حمايت از هنرمندان چه در زمان حيات و چه پس از آن است، اظهار كرد: بر مبنای اين تكليف در سالی كه در روزهای پايانی آن قرار داريم بسياری از هنرمندان ما در زمان حيات خود مورد تجليل قرار گرفتند و اين مراسم نيز به پاس تجليل از هنرمندانی است كه در ميان ما نيستند.
وی ادامه داد: شهرداری تهران در تلاش است تا در سال جاری به راه‌اندازی مجموعه ای برای تمامی هنرمندان پيشكسوت در تمام عرصه‌ها اقدام كند تا اين افراد بتوانند در اين مركز گرد هم جمع شوند و به برقراری ارتباط و تعامل با هم بپردازند. همچنين مكانی برای احداث سرديس‌های يادبود برای تمامی اين هنرمندان در دست ساخت است تا به واسطه اين جاذبه هنری، جوانان تهرانی بيشتر از قبل امكان آشنايی و تأثيرپذيری از هنرمندان را در خود فراهم آورند.
وی تأكيد كرد: شهرداری تهران بيش از 3 ميليون متر فضای فرهنگی را برای سال آينده در دست احداث دارد كه احداث باغ موزه كتاب و باغ موزه دفاع مقدس و نيز دو پرديس سينمايی از جمله آنان است.
در پايان اين مراسم نيز خانواده هنرمندان درگذشته سال جاری از جمله «مهدی آذريزدی» و «حسين صبحدل» هدايايی را به رسم يادبود از سوی شهرداری تهران دريافت كردند.
captcha