حکم تاتو کردن ابرو و لب از نظر آیت‌الله‌العظمی سیستانی
کد خبر: 3486126
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰

حکم تاتو کردن ابرو و لب از نظر آیت‌الله‌العظمی سیستانی

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله‌العظمی سیستانی در فتوایی تاکید کرد: تاتوکردن ابروها و لب‌ها اشکال ندارد ولی زن‌ها باید آن را چنانچه عرفاً زینت حساب شود از نامحرم بپوشانند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی سیستانی در پاسخ به سؤالاتی از ایشان درباره مسایل مربوط به زیور و زینت زنان، مطالبی ارایه فرموده‌اند که متن سؤالات از ایشان و پاسخ‌های این مرجع تقلید به شرح ذیل است:
 سؤال: آیا زن می‌تواند از انگشتر زینتی و یا دست‌بند و یا گردن‌بند به قصد آرایش استفاده کند و آیا چنان کاری حلال است یا حرام؟.
پاسخ: چنان کاری حلال است، امّا پوشاندن آنها از نامحرم، واجب است مگر انگشتر و النگو به شرط ایمن بودن از وقوع در حرام و یا آشکار کردن آنها به انگیزه جلب توجه نامحرمان نباشد.
سؤال: زنی که روی خود را نمی‌گیرد می‌تواند موهای صورت و ابروان را بردارد و پودر طبیعی و سبک بر صورت بزند؟.
پاسخ: برداشتن موی صورت، و باریک کردن ابروان، مانع از بازگذاشتن رو نمی شود به شرط آنکه از وقوع در حرام، ایمن باشد و بازگذاشتن صورت به انگیزه نگاه نامحرمان، نباشد، امّا پس از به کار بردن پودر و وسایل آرایشی، پوشاندن صورت واجب است.
سؤال: آیا دوشیزه گان می توانند با آرایش خفیف و استفاده از پودرهای زیبایی برای جلب توجه بانوان در مجالس ویژه و یا برای زیبایی بیشتر، حاضر شوند و قصدشان آن باشد که خواستگار پیدا شود و آیا چنین کاری عیب‌پوشی به حساب می آید؟
پاسخ: آن چنان آرایشی را جایز است انجام دهند و آن، پنهان کردن عیوب،محسوب نمی‌شود با این وجود، اگر عیب‌پوشی هم به حساب آید باز هم حرام نیست، مگر آنکه فریبکاری برای خواستگاران تلقی شود.
سؤال: آیا زیورآلاتی مثل خلخال برای زن حلال است ؟
پاسخ: حلال است.
سؤال: اگر دست وصورت به طور مصنوعی برنزه شود وضوء باطل است و اصلا ً گناه دارد و حرام است؟
پاسخ: وضو صحیح است و برنزه کردن بدن اشکال ندارد.
سؤال: حکم خال‌کوبی بر روی بدن چیست؟
پاسخ: فی نفسه اشکال ندارد.
سؤال: استفاده از روغن حیوانات حرام گوشت مثل مار به عنوان وسایل آرایشی دارویی چه حکمی دارد؟
پاسخ:  اشکال ندارد.
سؤال: آیا مصرف لوازم آرایشی و عطرهای که الکل دارند اشکال دارد مصرف محلول‌های موضعی که برای پوست تجویز می‌شود والکل دارد چطور ؟
پاسخ: اشکال ندارد.
سؤال: تاتوکردن ابروها و لب‌ها چه حکمی دارد؟
پاسخ: اشکال ندارد ولی زنها باید آن را چنانچه عرفاً زینت حساب شود از نامحرم بپوشانند.
captcha