دهمین نمایشگاه قرآن و عترت فارس در یك نگاه
کد خبر: 3719105
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸

دهمین نمایشگاه قرآن و عترت فارس در یك نگاه

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ دهمین نمایشگاه قرآن و عترت فارس با عنوان «عروةالوثقی» دارای ۶۳ غرفه است که ۱۲ مؤسسه قرآنی و انجمن‌های مختلف هنری و انتشاراتی از شیراز، تهران و شهر مقدس قم در آن حضور دارند. در این گزارش نگاهی اجمالی به این نمایشگاه داریم.

به گزارش ایكنا از فارس، دهمین نمایشگاه قرآن و عترت فارس با عنوان «عروةالوثقی» طی روزهای 5 تا 10 خردادماه در محوطه روبه‌روی آرامگاه حافظ و مقابل اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از ساعت 17 تا 22 همه روزه پذیرای علاقه‌مندان به ساحت قرآن است.
این نمایشگاه دارای 63 غرفه است كه 12 مؤسسه قرآنی و انجمن‌های مختلف هنری و انتشاراتی از شیراز، تهران و شهر مقدس قم در آن حضور دارند. در این گزارش نگاهی به غرفه‌های مختلف این نمایشگاه و محصولات ارائه شده در آن‌ها داریم.
نخستین غرفه‌ها كه شامل دو غرفه است متعلق به دبیرخانه كانون‌های مساجد استان است و در آن محصولات كانون‌های تخصصی اعم از كتب مختلف،‌ بازی‌های فكری و رایانه‌ای، كتب قرآن، رحل، مهر و تسبیح و غیره ارائه شده و همچنین معرفی كانون‌های تخصصی مساجد فارس معرفی می‌شوند.
غرفه بعدی كه باز هم شامل دو غرفه است متعلق به آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) است و در این غرفه فعالیت‌های مختلف و گسترده دارالقرآن آستان مقدس شاهچراغ(ع) به صورت مفصل برای علاقه‌مندان تشریح داده شده و ثبت‌نام مدرسه تخصصی قرائت قرآن این مركز در این غرفه انجام می‌شود كه البته گزارش فعالیت‌های این غرفه را در روزهای گذشته تهیه شده است و جهت مشاهده آن می‌توانید اینجا كلیك كنید!
غرفه مركز فرهنگی فدك شیراز كه به نمایندگی از آستان قدس رضوی در این نمایشگاه حضور دارد مخصوص فروش سن‌های زینتی است كه بر روی آن‌ها با استفاده از لیزر آیات قرآنی و اسماء الحسنی را به زیبایی هرچه تمام‌تر حك شده است كه این غرفه یكی از غرفه‌هایی است كه بن نمایشگاه را كه دارای تخفیف 70 درصدی است، پذیرش می‌كند.
غرفه بعدی متعلق به انجمن خوشنویسان شیراز است كه در آن مریم همایونی،‌ بانوی هنرمند شیرازی به صورت روزانه و دائماً در حال كتابت آیات وحی با خط بسیار زیبای نستعلیق و ارائه آن به‌صورت رایگان به علاقه‌مندان این هنر است.

دهمین نمایشگاه قرآن و عترت فارس در یك نگاه
2 غرفه دیگر متعلق به مؤسسه قرآن و عترت شهید بلند اقبال است و در آن 60 جلد كتب ترجمه، 40 جلد كتاب در زمینه‌های مختلف و 100 جلد دفتر تحقیق درباره تفسیر و فقه و اصول و فلسفه، منطق،‌اخلاق و همچنین محصولات عفاف حجاب یا برای نمایش و یا برای فروش ارائه شده‌اند.
ستاد اقامه نماز فارس نیز در این نمایشگاه دارای 2 غرفه است كه در آن اقدامات متنوعی نظیر مشاوره رایگان مذهبی، نمازشناسی، پاسخگویی به شبهات دینی و غیره انجام می‌شود. همچنین ۴۰ عنوان كتاب نماز و قرآن با تخفیف 20 درصدی در این غرفه به فروش می‌رسند كه از این تعداد 10 عنوان كتاب جدید و در سال گذشته چاپ شده‌اند.
غرفه مؤسسه ثقلین مهر رضا، غرفه‌ای مخصوص برای فروش عرقیجات و ترشی‌جات بود كه به خصوص در هنگامه افطار این غرفه دارای مشتری بیشتری است.
مؤسسه منتظران ظهور گل نرگس نیز در این نمایشگاه دارای یك غرفه هستند و در آن فعالیت‌های این مؤسسه معرفی شده و ثبت‌نام دوره‌های مختلف آن نیز صورت می‌گیرد.
غرفه مؤسسه محدبن جزیری نیز همانند مؤسسه قبلی به ارائه و معرفی اقدامات مؤسسه به صورت عكس، پوستر و همچنین سی‌دی‌های مختلف می‌پردازد.
انتشارات الهادی از شهر مقدس قم در این نمایشگاه دارای 4 غرفه است كه در آن كتب مذهبی و عمومی ارائه می‌شود. این یكی از غرفه‌هایی است كه همواره در طول نمایشگاه مشتریان خاص خودش را دارد و به گفته مسئول غرفه به خصوص بعد از توزیع بن، فروش و استقبال مردم از این غرفه بسیار بیشتر شده است.
مؤسسه بیت‌الاحزان نیز در این نمایشگاه یك غرفه دارد و در آن علاوه بر معرفی فعالیت‌های این مؤسسه، محصولات عفاف و حجاب و همچنین كتب قرآنی و مفاتیح و غیره نیز برای فروش گذاشته است.

دهمین نمایشگاه قرآن و عترت فارس در یك نگاه
بنیاد غدیرشناسی از تهران نیز در این نمایشگاه دو غرفه دارد و به صورت گسترده و مفصل به معرفی فعالیت‌های این بنیاد می‌پردازد. فروش كتب و نرم‌افزارهای این بنیاد، توزیع بروشورهای مختلف و همچنین پوسترهای مسابقات متعددی كه این بنیاد برگزار می‌كند، از جمله فعالیت‌های این غرفه است لذا كسانی كه علاقه‌مند هستند بتوانند در عرصه غدیرشناسی تحقیقات جامع و گسترده‌ای را انجام دهند می‌توانند به این غرفه مراجعه كنند.
انتشارات رخشید غرفه بعدی این نمایشگاه است كه در آن كتاب‌های تاریخی، ادبی، مذهبی، كودكان، عمومی و غیره را برای فروش ارائه كرده است.
غرفه جامعةالقرآن خواهران واحد شیراز نیز كتاب‌های این مؤسسه را برای فروش گذاشته است و علاوه بر این‌ها فعالیت‌هایی نظیر مشاوره حفظ و روخوانی قرآن را انجام می‌دهد. همچنین در بخشی از این غرفه نیز محصولات عفاف و حجاب برای فروش قرار گرفته‌اند.
انتشارات نویدگویی شیراز كه یك انتشارات بین‌المللی و برجسته كشوری است در این نمایشگاه دارای 6 غرفه است كه در آن نفیس‌ترین و قدیمی‌ترین كتب نسخ خطی قرآن كریم در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است البته هیچكدام از این كتاب‌ها فروشی نیستند و همه آن‌ها متعلق به موزه قرآن این انتشارات واقع در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام هستند.
اداره‌كل زندان‌های فارس هم دارای 2 غرفه است و همانند سال‌های گذشته با ارائه محصولات زیبای هنر مددجویان زندانی با قوت در این نمایشگاه حضور دارد و در واقع پایه ثابت و همیشگی نمایشگاه قرآن و عترت فارس است. در این غرفه محصولات مختلفی اعم از معرق‌كاری در قطع‌ها و شكل‌های مختلف و بسیار زیبا، خیاطی، چرم‌دوزی، خاتم‌كاری است برای فروش گذاشته شده است كه پول فروش هر كدام از این محصولات به خانواده زندانیان تعلق می‌گیرد.

دهمین نمایشگاه قرآن و عترت فارس در یك نگاه
مؤسسه ذكر جمیل در این نمایشگاه دارای یك غرفه است اما بیشترین استقبال و فعالیت را تقریباً می‌توان گفت این غرفه دارد چرا كه علاوه بر برپایی روزانه مشاعره قرآنی نمایشگاه كه همواره مورد استقبال مردم هنردوست شیراز قرار گرفته است، به تعویض قرآن‌‌های فرسوده با نو می‌پردازد و همچنین مسابقه جزء 30 قرآن، مسابقه حكمت‌های نهج‌البلاغه به صورت پیامكی و ارائه آثار علامه جوادی آملی با تخفیف 70 درصد می‌پردازد.

دهمین نمایشگاه قرآن و عترت فارس در یك نگاه
غرفه مؤسسه بوی گل یاس هم محصولات عفاف و حجاب و كتب قرآن و مبانی فقهی و حقوقی اسلام را ارائه می‌دهد كه البته این مؤسسه وابسته به حرم مطهر حضرت سیدتاج‌الدین غریب(ع) شیراز است.
جهاد دانشگاهی فارس در این نمایشگاه دارای 2 غرفه است و در آن آثار هنری دانشجویان برگزیده در جشنواره‌های سراسری قرآن و هنر به نمایش گذاشته شده است.

دهمین نمایشگاه قرآن و عترت فارس در یك نگاه
غرفه دیگر هم محل برگزاری نشست‌های تخصصی و مشاعره‌های قرآنی است و هم در گوشه آن رادیو نمایشگاه قرار دارد و در آن فعالیت‌های مختلفی نظیر معرفی غرفه‌ها، پخش نغمات دینی و دعاهای روح‌بخش افتتاح و آل یاسین و آیات وحی و غیره صورت می‌گیرد.
معاونت فرهنگی شهرداری شیراز نیز در این نمایشگاه دارای دو غرفه است كه در آن مسابقه‌های مختلفی برای كودكان برگزار كرده و در بخش دیگری از آن كارهای معرق و مس، خوشنویسی توسط یك بانوی هنرمند شیرازی و غیره انجام می‌شود و این یكی از غرفه‌هایی است كه بن نمایشگاه را پذیرش می‌كند.
انجمن هنرهای سنتی شیراز در این نمایشگاه دارای بیشترین تعداد غرفه هستند كه قریب 8 غرفه را به خود اختصاص داده‌اند و در هر غرفه هم باز هم چند قشر هنرمند قرار دارند به عنوان مثال در یك غرفه گوهرسنگ‌ها، ترمه‌فروشی و كاشی‌كاری زیبا قرار دارند.
در غرفه دیگر كارهای هنری با سنگ كه با آیات قرآن مزین شده‌اند، سبدهای حصیری، زیورآلات خاتم‌كاری، گیوه‌ها و چترهای بافتنی، كارهای حكاكی، معرفی اقوام ایرانی با استفاده از عروسك‌های مزین به لباس‌های اقوام مختلف و غیره برای فروش ارائه شده‌اند كه متأسفانه طبق گفته برخی از غرفه‌داران، بعضی از این هنرها حتی یك ریال هم فروش نداشته‌اند كه امیدواریم با تدبیر رئیس نمایشگاه و اختصاص بن به این غرفه‌ها، این مشكل آنان نیز برطرف شود.
كتابفروشی صاحب‌الزمان(عج) در این نمایشگاه دارای دو غرفه است كه در آن كارهای متعددی نظیر فروش كتب نسخ خطی قرآن و كتاب‌های دیگر خطی كه قدمت برخی از آن‌ها به 400 سال هم می‌رسد، امانت كتاب رایگان، صحافی كتب فرسوده و تعویض كتاب‌های قدیمی با نو كه البته رایگان نیست، انجام می‌شود.
مؤسسه هدایت و ارشاد ثقلین نیز دارای 2 غرفه است و در آن عرقیجات، كتاب‌های كودكان و معرفی فعالیت‌های مؤسسه صورت می‌گیرد.
خانه قرآن شهری شهدای دست‌خضر هم دارای دو غرفه است كه یك غرفه آن برای فروش محصولات عفاف و حجاب و دیگری ارائه و فروش كتب‌های قرآن،‌ ادعیه و كتب عمومی است.

دهمین نمایشگاه قرآن و عترت فارس در یك نگاه
بنیاد هابیلیان نیز كه دارای 2 غرفه در نمایشگاه قرآن و عترت فارس است، با ارائه تابلوهایی به معرفی تعدادی از شهدای ترور كشورمان می‌پردازد.
مؤسسه طوبای فاطمی هم در این نمایشگاه دارای 2 غرفه است كه در آن كارهای تخصصی و پژوهش‌های قرآنی با گفتمان و زبان نسل جدید و به روز انجام شده و هر كدام از آن‌ها به صورت پوستر ارائه شده‌اند.
و آخرین غرفه هم متعلق به مؤسسه بوی گل یاس است كه در آن بازی‌های مختلف فكری برای كودكان در سنین مختلف برای فروش گذاشته است.
انتهای پیام

captcha