خوزستان جزو ۴ استان پرتصادف کشور است
کد خبر: 4028021
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳

خوزستان جزو ۴ استان پرتصادف کشور است

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در سال حدود ۳۰۰ هزار نفر مصدوم و مجروح بر اثر تصادفات رانندگی داریم، گفت: خوزستان جزو ۴ استان پرتصادف کشور است.

جانشین رئیس پلیس راهور به گزارش ایکنا از خوزستان، سردار سیدتیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا عصر روز گذشته، ۲۱ دی در هفتمین جلسه کمیسیون اجرایی آیین‌نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: عامل سفرم، تصادف دلخراشی بود که در محور بهبهان ـ رامهرمز به وقوع پیوست که حدود ۴۷ دستگاه برخورد داشتند و متأسفانه ۵ نفر از هموطنان خود را از  دست دادیم که بسیار تاسف بار بود.

وی با بیان اینکه امروز در کشور با معضلی به نام تصادفات مواجه هستیم که زندگی تک تک افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزود: همه ما به نوعی کاربر ترافیک محسوب می‌شویم و می‌توانیم بر این سیستم تأثیر بگذاریم و تاثیر بپذیریم. پس اقدام برای ساماندهی حوزه ترافیک یکی از مسائلی است که می‌تواند اثرات مستقیم بر جامعه بگذارد. هرچند که معیشت، اشتغال، کشاورزی، صنعت و... واجب است، اما همه اینها برای این است که بتوانیم بهتر و راحت‌تر زندگی کنیم. مقوله ترافیک نیز این هدف را دنبال می‌کند.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در سال، حدود ۳۰۰ هزار نفر مصدوم و مجروح بر اثر تصادفات رانندگی داریم. البته این جدا از ۱۷ هزار نفری است که در طول سال جان خود را از دست می‌دهند. اگر خوشبینانه نگاه کنیم که ۵ درصد از مجروحان، دچار معلولیت‌های جسمی مادام‌العمر می‌شوند، یعنی سالی حدود ۱۵ هزار نفر معلول خواهیم داشت. پس واقعاً جا دارد برای این حوزه که شبانه‌روز مثل یک بمب هر آن ممکن است چاشنی آن کشیده شود از جمله تصادف دیروز بهبهان، تصادف چند روز پیش در کردستان و تصادف سیستان و بلوچستان که ۸ نفر از اعضای یک خانواده کشته شدند، تلاش شود.

سردار حسینی با اشاره به اهمیت توجه به حوزه ترافیک، بیان کرد: ما در مرکز همه تلاش خود را به کارگرفته‌ایم تا بتوانیم اعتبار مورد نیاز بخش ترافیک را بگیریم. امروز در استان خوزستان مشکل داریم؛ خوزستان جزو ۴ استان پرتصادف کشور است. با حدود ۱۷ هزار کیلومتر راه، کمتر از ۳ درصد از راه‌های کشور را به خود اختصاص داده، اما براساس آمار ۹ ماهه سال ۱۴۰۰، با ۵۱۰ نفر کشته بیش از ۴.۵ درصد از جانباختگان تصادف را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در این ۹ ماه حدود ۱۴۱ میلیون تردد ثبت شده است؛ یعنی ۲.۳ درصد از تردد کشور. استان هم نسبت به دارا بودن راه‌ها و هم تردد، تصادف بیشتری دارد. امروز استان خوزستان قابل قیاس با دو یا سه دهه قبل نیست؛ امروز نیروی انسانی به تنهایی قادر به کنترل تردد و مدیریت ترافیک نیست.

سردار حسینی با اشاره به لزوم اضافه شدن سامانه‌ها، اظهار کرد: ما در حال حاضر ۳۳ سامانه فعال در جاده‌ها داریم که به ۵۸۰ سامانه برای پوشش کامل محورهای مواصلاتی نیاز است. یکی از دغدغه‌های جدی مدیرکل راهداری باید هوشمندسازی جاده‌ها باشد. با توجه به بافت صنعتی استان خوزستان، سامانه‌هایی که بتوانند فعالیت ناوگان عمومی بار و مسافر را خوب کنترل کند نیز نیاز است که بسیار حساس و مهم است.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اهمیت توجه به اصلاح رفتار ترافیکی در شهرها بیان کرد: رفتار ترافیکی انسان‌ها در شهرها شکل می‌گیرد و اگر بخواهیم رفتار ترافیکی مردم را اصلاح کنیم باید معابر شهری را کنترل دقیق و نظارت کنیم. ما در شهر اهواز کاستی‌های بسیار زیادی داریم و در سایر شهرستان‌ها نیز نیاز به رسیدگی و توسعه سامانه‌ها و تقویت زیرساخت‌های ترافیکی داریم. قانون برنامه ششم توسعه، شهرداری‌ها را مکلف کرده که به پلیس برای تامین الزامات راهنمایی و رانندگی کمک کند، اما اهواز تنها شهری است که هنوز به تکلیف قانونی خود تن نداده است. شهرداری اهواز را مکلف کنید که تکلیف خود را اجرا کند.

سردار حسینی خطاب به استاندار خوزستان اظهار کرد: استدعا دارم مسائل ترافیکی را جزو اولویت‌های استان قرار دهید و هر کمکی که از ما ساخته است در مرکز، تکلیف خود را انجام می‌دهیم.

همچنین سرهنگ رضا دولتشاهی، فرمانده پلیس راه خوزستان اظهار کرد: در بحث دوربین‌ها در حال حاضر ۱۰۳ دوربین نصب کرده‌ایم؛ از این تعداد ۸۰ دوربین فعال است، اما از نظر ما حدود ۳۰ دوربین کد دارند، یعنی دوربین‌هایی که در حال ثبت جرایم هستند حدود ۳۰ عدد هستند. در استانی که ۱۸ هزار کیلومتر جاده دارد حتی اگر ۱۰۳ دوربین کاملاً فعال داشته باشیم بازهم برای استان خیلی کم هستند.

دولتشاهی تصریح کرد: اگر مشکل جاده اختصاصی حل نشود با بحران مواجه می‌شویم. شرکت نفت، نیشکر، فولاد و... جاده‌هایی برای خود زده‌اند که البته تنها خود در این محورها تردد ندارند بلکه روستاییان نیز از این جاده‌ها استفاده می‌کنند.

فرمانده پلیس راه خوزستان  ادامه داد: شرکت نیشکر و به ویژه هفت تپه ۴۰۰ دستگاه مینی بوس دارد که به هیچ عنوان ایمن نیستند و همه فرسوده هستند. چندین بارهم برخورد کردیم. اگر حادثه در خرمشهر مینی بوس استاندارد بود، شاید حادثه به این شکل اتفاق نمی‌افتاد.

انتهای پیام
captcha