بهانه‌جویی ریشه بسیاری از اختلافات خانوادگی است
کد خبر: 4049300
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
حجت‌الاسلام رفیعی:

بهانه‌جویی ریشه بسیاری از اختلافات خانوادگی است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پیام آیات ۵۰ و ۵۱ سوره مبارکه عنکبوت این است که در زندگی خود از بهانه‌جویی، عیب‌تراشی و توجیه بپرهیزیم، گفت: برخی برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت‌ها قرآن را زیر سؤال برده و پیامبر را انکار می‌کنند؛ امروز در جامعه ما هم منشأ بیشتر اختلافات خانوادگی بهانه‌جویی است و باید از این بهانه‌جویی‌ها پرهیز کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه در تفسیر آیات ۵۰ و ۵۱ سوره مبارکه عنکبوت که 24 فروردین‌ماه در حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، با اشاره به اینکه معجزات پیامبران دست خدا است و پیامبران معجزه را انتخاب نکردند، اظهار کرد: قرآن بزرگترین معجزه خداست که از نظر الفاظ، محتوا و آورنده آن اعجاز دارد و وظیفه پیامبر(ص) انذار است.

وی با بیان اینکه الفاظ قرآن به زیبایی در کنار هم چیده شده است و انسان از خواندن آن لذت می برد، گفت: جنبه دیگر اعجاز قرآن محتوای آن است که اخبار زیادی از آینده داده و فتح روم را پیش بینی کرده و اخبار علمی مانند زوجیت اشیاء و حرکت کوه‌ها و زمین را مطرح کرده است و سوم هم آورنده قرآن است، کسی این قرآن را آورده که تا چهل سالگی درس نخوانده بود و آموزش ندیده بود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن اعجاز دارد و تنها افراد بهانه‌گیر اعجاز قرآن را انکار می‌کنند، گفت: برخی افراد بهانه‌جو هستند و امروز هم این افراد دنبال بهانه می‌گردند که روزه نگیرند، نماز نخوانند و در اعمال سستی کنند و قرآن هم داستان گاو بنی اسرائیل را برای نمونه افراد بهانه جو بیان کرده است.

وی با بیان اینکه در زمان پیامبر(ص) برخی افراد برای شرکت نکردن در جنگ بهانه می‌آوردند، گفت: قرآن می‌فرماید افراد بهانه‌جو می‌گویند ما خانه‌هایمان حفاظ ندارد، اموال و اهل و عیال‌مان ما را به خود مشغول کرده‌اند، دخترهای رومی ما را به فساد می‌کشند و برای نرفتن به جنگ عذر تراشی می‌کنند بنابراین ما باید مواظب باشیم که بهانه جویی‌ها ما را از وظایف‌مان باز ندارد.

رفیعی با بیان اینکه ما در طول تاریخ در بسیاری از موارد از این بهانه‌جویی‌ها لطمه خوردیم، گفت: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند وقتی انسان ناتوان می‌شود و می‌خواهد از کار فرار کند بهانه‌جویی شروع می‌شود. در تاریخ هم داریم که افرادی می‌گفتند اگر خدا می‌خواست، ما کافر نمی‌شدیم و ما را هدایت می‌کرد یا تقصیر گناهان خود را به گردن شیطان می‌اندازند در حالی که شیطان می‌گوید من فقط او را دعوت کردم.

وی با بیان اینکه پیام آیات ۵۰ و ۵۱ سوره مبارکه عنکبوت این است که در زندگی خود از بهانه‌جویی عیب‌تراشی و توجیه بپرهیزیم، گفت: برخی برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت‌ها قرآن را زیر سؤال می‌برند و پیامبر را انکار می‌کنند؛ امروز در جامعه ما هم منشأ بیشتر اختلافات خانوادگی بهانه‌جویی است و باید از این بهانه جویی‌ها پرهیز کنیم.

انتهای پیام
captcha