جهان امروز نیازمند آشنایی کافی با حوادث گذشته است
کد خبر: 4050378
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه:

جهان امروز نیازمند آشنایی کافی با حوادث گذشته است

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: شرایط امروز جهان اسلام، ویژه و نیازمند شناخت کافی و آشنایی با حوادث گذشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه صبح امروز دوشنبه در آیین عمامه‎گذاری جمعی از طلاب مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی در سخنانی اظهار کرد: در آستانه شب‌های قدر قرار داریم و امیدواریم برکات و فیوضاتی که خداوند متعال برای بندگان خاص خود در این شب‌ها مقرر می‌دارد، برای جمع حاضر نیز مبذول گرداند.

وی تلبس به لباس روحانیت را به معنای پذیرش رسمی مسئولیت خدمت‌گزاری به دین و معارف اسلامی دانست و گفت: فلسفه وجودی روحانیت و مستند دینی ما برای آنکه جمعی مسئولیت رسمی خود را خدمت به دین و نشر معارف الهی قرار دهند، در قرآن کریم و آیه نَفر با صراحت بیان شده است؛ براساس این آیه اگر همه افراد جامعه نمی‌توانند به تفقه در دین و شناخت عمیق دینی، که کار تخصصی و زمان‌بر است، دست یابند، گروهی از مردم باید این مسئولیت را قبول کنند و حتی گفته شده این وظیفه، واجب کفایی است و عده‌ای باید در این زمینه پیش‌گام باشند.

حجت‌الاسلام عباسی گام نخست طلاب علوم دینی را کسب علم دانست و افزود: براساس روایات، خدای تعالی هنگامی که اراده خیر برجسته‌ای در حق بنده‌ای داشته باشد، او را موفق به تفقه در دین و قرار گرفتن در مسیر دین‌شناسی می‌کند.

وی آشنایی با تاریخ معاصر دنیای اسلام را برای طلاب علوم دینی ضروری خواند و خاطرنشان کرد: شرایط امروز جهان اسلام، ویژه و نیازمند شناخت کافی و آشنایی با حوادث گذشته است. پیش از انقلاب اسلامی، حکومت‌های مختلفی در ایران وجود داشتند، مانند سلسله قاجاریه، که در اثر عوامل مختلف داخلی و خارجی، به تدریج تضعیف و به دست قدرت‌های استعماری کنار گذاشته شدند و سلسله پهلوی را برای پیشبرد اهداف استعماری خود بر مسند قدرت نشاندند.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: رضاخان ملعون به عنوان نخستین پادشاه حکومت پهلوی، به دستور افرادی که او را بر سر کار آورده بودند، به دنبال آن بود تا فرهنگ غربی را جایگزین فرهنگ ایرانی اسلامی کند و در این زمینه سختی‌ها و مشقات فراوانی برای مردم و به ویژه روحانیون پدید آورد. شهید مطهری که در چنین شرایط سختی وارد حوزه‌ علمیه شد، در خاطرات خود نقل می‌کند؛ «با وجود همه مشکلات، دستاورد‌ها و نعمت‌هایی که در حوزه علمیه به آن‌ها دست یافتم و جهان‌بینی و تفسیری که از زندگی پیدا کردم، از راه دیگری ممکن نبود و حاضر نیستم این دستاورد‌ها را با هیچ ثروتی معاوضه کنم.»

عباسی ابلاغ معارف‌الهی به جامعه را وظیفه مهم علمای دینی دانست و تصریح کرد: روحانیون و علمای اسلام همواره در کنار مردم بوده‌اند و جامعه آنان را پناهگاه و پشتیبان خود می‌داند. این توفیق بزرگی است که شامل حال شما شده و البته ممکن است سختی‌هایی نیز وجود داشته باشد که تحمل این سختی‌ها در کنار شیرینی‌ها و حلاوت‌های الهی این مسیر، چندان دشوار نیست.

در ادامه این مراسم ۳۱ نفر از طلاب مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی توسط رئیس جامعةالمصطفی به لباس مقدس روحانیت مبلس شدند.

انتهای پیام
captcha