مردم‌محوری دلیل جذابیت اندیشه امام(ره) میان مستضعفان منطقه
کد خبر: 4059365
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
کنعانی مقدم مطرح کرد:

مردم‌محوری دلیل جذابیت اندیشه امام(ره) میان مستضعفان منطقه

کارشناس مسائل سیاسی ضمن تشریح ابعاد مختلف شخصیت فکری و اندیشه‌ای امام خمینی(ره) گفت: وجه مهم و بدیع امام(ره) که اندیشه ایشان را دارای جاذبه ‌کرد این بود که در عصر سلطه کمونیسم و لیبرالیسم راه سومی را نشان دادند و حقیقت دین اسلام را به شکلی معرفی و عملی کردند که همه فهمیدند اسلام انقلابی‌ترین مکاتب است که در عمل می‌تواند مقابل دو ایسم مسلط بر جهان بایستد.

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و دبیرکل حزب سبز، در گفت‌وگو با ایکنا درباره مهمترین وجوه جذابیت اندیشه و سیره رهبری امام خمینی(ره) برای ملت‌های منطقه گفت: حضرت امام(ره) یک شخصیت چندبعدی بود و این چندبعدی بودن باعث شد که ایشان هم تحول‌آفرین باشد و هم بر ساختار فکری، ایدئولوژیک و انقلابی در جهان معاصر اثرگذار باشند.

وی افزود: عصر خمینی در حقیقت عصری است که ادامه دارد و اگر عصری به نام عصر نوزایی و رنسانس در تاریخ بشری داریم، امام خمینی(ره) نیز عصر جدیدی را با نام عصر خمینی ایجاد کردند و انقلابی را به ثمر رساندند که برای خیلی از نظریه‌پردازان و اندیشمندان انقلاب، غیر قابل باور بود.

امام(ره) راه سومی را در عصر دوقطبی معرفی کرد

کنعانی مقدم اظهار کرد: اولین ویژگی مهم امام(ره) برخورداری ایشان از یک شخصیت کاریزماتیک به لحاظ اخلاق حسنه، ساده‌زیستی، نفوذ کلام در میان مردم ایران و ملت‌های منطقه بود و در تاریخ معاصر چنین شخصیتی دیده نمی‌شود که مردم تا این اندازه بخواهند از او تبعیت کنند و جان و مال خود را در راه انقلابش ایثار کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: دومین وجه مهم و بدیع امام(ره) که اندیشه ایشان را دارای جاذبه ‌کرد این بود که در عصر سلطه کمونیسم و لیبرالیسم، که مذهب افیون توده‌ها خوانده می‌شد، راه سومی را نشان دادند و حقیقت دین اسلام را به شکلی معرفی و عملی کردند که همه فهمیدند اسلام انقلابی‌ترین مکاتب است که در عمل می‌تواند مقابل دو ایسم مسلط بر جهان بایستد و نشان دهد اتفاقا دین نه تنها افیون ملت‌ها نیست بلکه دارای مؤلفه‌های فراوان رهایی‌بخش و آزادی‌بخش است.

مبارزه همه‌جانبه امام(ره) با استبداد

کنعانی مقدم تصریح کرد: سومین وجه فکری و رهبری امام(ره) این بود که به طور همه‌جانبه با استکبار، استبداد، صهیونیسم، استعمار و ارتجاع مبارزه می‌کرد و مبارزه ایشان با استبداد پهلوی هیچ‌گاه مانع مبارزه با آمریکا و امپریالیسم‌ستیزی و مقابله با رژیم صهیونیستی نمی‌شد و در کنار آنها حمایت از مستضعفان محور همه این مبارزات بود.

وی افزود: امام(ره) با این الگوی رهبری، این پیام را به محرومان و مستضعفان داد که می‌توان مقابل قدرت‌ها و طاغوت‌ها با دست خالی ایستاد و «خون بر شمشیر پیروز است» را در عمل متبلور کرد و با همین اندیشه انقلاب ایران را با دست خالی بر یک استبداد تحت حمایت استکبار به پیروزی رساندند.

امام(ره) مردم را محور تحولات می‌دانستند

دبیر کل حزب سبز تأکید کرد: چهارمین بعد شخصیت امام(ره) این بود که ایشان برای خدا کار می‌کردند نه برای یک جناح و گروه و جریان خاص و مردم را به معنای واقعی صاحب اصلی انقلاب و ولی‌نعمت مسئولان می‌دانستند و پس از پیروزی انقلاب نیز مردم را محور همه تحولات و پیشرفت‌ها قرار دادند و هیچ صحنه‌ای را خالی از حضور مردم قرار ندادند.

 کنعانی مقدم یادآور شد: شاید ایشان تنها رهبر انقلابی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی دستور برگزاری همه‌پرسی برای تعیین نوع حکومت دادند و در ادامه بلافاصله نهادهای مردمسالاری دینی را با رأی مردم تشکیل دادند و در هیچ انقلابی در سطح جهان چنین اتکایی به آرای مردم دیده نمی‌شود و علت اصلی آن به شخصیت امام(ره) و باور و ایمان ایشان به مردم برمی‌گردد.

مردم‌محوری کانون جذابیت امام(ره) برای ملت‌های منطقه

کنعانی مقدم درباره جذابیت مردم‌محوری امام(ره) برای ملت‌های اسلامی تحت حاکمیت دیکتاتوری حتی در حکومت‌های انقلابی اسلامی گفت: اگر به انقلاب‌های ناسیونالیستی در جهان اسلام و منطقه نگاه کنیم می‌بینیم که مردم به مثابه ابزار و وسیله‌ای برای رسیدن به قدرت از سوی انقلابیون نگریسته می‌شدند که در ادامه و پس از رسیدن به قدرت به حاشیه می‌رفتند و این نوع نگاه، حکومت‌های برآمده از انقلاب‌های عربی را به حکومت‌هایی استبدادی و دیکتاتوری تبدیل می‌کرد.

وی اظهار کرد: امام(ره) از همان ابتدا عالمانه و آگاهانه و باایمان به آموزه‌ها و دستورات قرآن و باور به حق تعیین سرنوشت مردم از سوی خودشان به تعبیر «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم» در عمل مردم را نیروی تحول‌آفرین می‌دانستند و ضامن بقا، تثبیت و تداوم انقلاب قلمداد می‌کردند. در واقع هدف امام از انقلاب تنها تغییر رژیم و برپایی یک حکومت جدید نبود بلکه امام(ره) به دنبال آن بود که این حکومت اسلامی جدید یک پشتوانه مردمی داشته باشد و مردم خود را صاحب اصلی حکومت بدانند.

انتهای پیام
captcha